مدیرکل امور بین الملل در سومین اجلاس کارشناسان کشورهای اکو:

اجلاس های سلامت اکو ظرفیت مناسبی برای ارتقای شاخص های سلامت در سطح منطقه است

سومین نشست کارشناسان عالی رتبه سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) با حضور دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری، دکتر اسدی لاری مدیر کل بین الملل وزارت بهداشت و نمایندگان کشورهای عضو در تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا،دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری در این اجلاس طی سخنانی در زمینه اهداف توسعه هزاره با اشاره به تشابه فرهنگی، زبانی و مذهبی کشورهای عضو اکو، آنرا فرصتی برای همکاری های بهتر این کشورها برشمرد. وی لزوم توجه به موضوعاتی از قبیل بیماری های غیر واگیر، بحرانها و بلایای طبیعی، سلامت سالمندان، مشکلات روانی، بهداشت باروری و بیماریهای واگیر دار نوظهور را بسیار مهم عنوان کرد. پیشنهاد ایجاد گروه کاری ویژه سلامت در دبیرخانه اکو را به منظور پیگیری موارد مربوط به اهداف توسعه هزاره پیشنهاد داد.

دکتر ملک زاده، به برخی از موفقیت های کشورهای عضو اکو در زمینه های گوناگون اقتصادی، بازرگانی، صنعت، کشاورزی، دانش، فن آوری، حمل و نقل، آموزش، فرهنگ و انرژی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که کشورهای عضو اکو در سایه اتحاد، برادری و حفظ احترام متقابل بتوانند همکاری های بیشتر بالاخص در حوزه سلامت داشته باشند. وی با اشاره به اهداف توسعه پایدار سال 2030، بر اتحاد کشورهای اکو جهت دستیابی به سلامت به عنوان حق تمامی شهروندان تاکید کرد.

در ادامه دکتر جیهان طویلا، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، نیز با اشاره به چالشهای پیش روی کشورهای عضو اکو از جمله بیماری های غیرواگیر و آلودگی هوا همکاری این کشورها را در صدد کاهش مشکلات بهداشتی منطقه بسیار مهم برشمرد و اطمینان داد که سازمان جهانی بهداشت از تصمیمات و برنامه های عملیاتی مصوب این نشست حمایت خواهد کرد.

براساس این گزارش در شروع جلسات کاری اجلاس کارشناسان کشورهای اکو، به پیشنهاد دبیرخانه اکو و تصویب کشورها، دکتر محسن اسدی لاری، مدیر کل امور بین الملل وزارت بهداشت و دبیر اجلاس، به عنوان رییس این نشست انتخاب شد. دکتر اسدی لاری و اجلاس های سلامت اکو را ظرفیت مناسبی برای ارتقای شاخصهای سلامت در سطح منطقه عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد اجلاس بتواند دستاوردهای خوبی برای ارتقای سلامت به عنوان موتور توسعه پایدار میان ملل اکو پدید آورد.

گفتنی است: در این نشست 5 جلسه کاری پیرامون اهداف توسعه هزاره، پوشش همگانی سلامت، کنترل و مبارزه با بیماری های غیرواگیر، مقررات بین المللی سلامت، گردشگری سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی و آمادگی در مقابله با بلایای طبیعی برگزار شد.


انتهای پیام/


  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار