طنین پیام روشنگر رهبر انقلاب در اندیشه‌های پویا/ فقر آگاهی عامل سوق دادن جوانان غرب به دامان داعش

عالمان ادیان معرف دین به تمام مردم دنیا هستند، برهمین مبنا وظیفه بسیار سنگینی بر دوش عالمان و بزرگان اسلام در جهت متوقف کردن جریان اسلام هراسی در جهان است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در شرایط کنونی جهان، که امت اسلامی باید جایگاه شایسته خود را در عرصه بین‌الملل بیابد، متاسفانه جهان اسلام یکی از تلخ ترین و دشوارترین دوره‌های خود را می‌گذراند، اسلام دین رحمت، اخوت و دعوت به نیکی  است و پیامبر اکرم(ص) هدف بعثت را اتمام مکارم اخلاق اعلام داشته، راز گسترش اسلام و گرایش به رسول اکرم نیز طبق بیان قرآن کریم در عطوفت و مهربانی ایشان معرفی شده است.

رهبری

اما در دهه‌های کنونی ادبیات جدیدی با عنوان اسلام ستیزی و اسلام‌ هراسی در تفکرات و عقاید ملت‌های جهان با جهت‌گیری معاندان در حال انتشار است، اسلام هراسی واژه‌ای است که به تازگی وارد ادبیات سیاسی بین الملل شده است چنانکه این واژه پیش از وقایع 11 سپتامبر سال 2001 میلادی موجودیت چندانی نداشته است.

رهبری

با نگاهی به تاریخ ادیان مختلف و تقابل میان آنان به مجموعهٔ جنگ‌های تاریخی، گسترش اسلام و تشکیل جوامع اسلامی در بسیاری از مناطق می‌رسیم که تهدیدی برای حاکمیت مسیحیت بر سرزمین‌های خود به شمار می‌آمد، افزایش تعداد مسلمانان در این نوع جوامع، تفاوت نگاه دین‌ها به حقایق و برخورد میان ادیان و رد نظرات مسیحیان توسط اسلام مجموعه عواملی هستند که تاریخ ناآرام این دو قطب را تشکیل داده و اسلام را به عنوان تهدیدی برای هویت غرب معرفی کرده است.


رهبری

چنانکه حتی در شرایط کنونی کشورهای اروپایی و آمریکایی انسانها مورد اذیت و آزار قرار می‌‌گیرند و این امر یکی از دلایل جذب بسیاری از افراد است که از اروپا و آمریکا به القاعده و داعش می‌پیوندند.

درونی شدن عقده حقارت از دوران کودکی در میان این افراد، یکی از دلایلی است که موجب ایجاد چنین فضایی شده است به طوری که وقتی بحث خشونت مطرح می‌شود، آن‌ها جذب می‌شوند تا عقده حقارت که نسبت به فرهنگ غرب و رفتار آنان دارند، گشایش یابد.

رهبری

اما مساله آنجا بغرنج می‌شود که پیروان هر دینی به عنوان نماینده، معرف آن دین هستند، و این امر به نوعی وظایف بزرگان و عالمان ادیان را خطیرتر می‌کند چرا که عالمان ادیان معرف دین به تمام مردم دنیا هستند، برهمین مبنا وظیفه بسیار سنگینی بر دوش عالمان و بزرگان اسلام در جهت متوقف کردن جریان اسلام هراسی در جهان است، این وظیفه تنها به ارائه راه کار و پیشنهاد و سخن سرایی در رابطه با این جریان ختم نمی‌شود بلکه باید اقداماتی عملی و سنجیده در این رابطه صورت بگیرد.

رهبری

از این رو همه مسلمانان، به ویژه علما و فرهیختگان باید به تاسی از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اهل بیت (ع) و رهبران و علمای مذاهب، برخورد همراه با صلح و مودت، نه تنها با مسلمانان که حتی با پیروان ادیان دیگر را سرلوحه کار خود قرار دهند و با هر تلاشی برای ارائه چهره‌ای خشن از دین مبین مقابله کنند.

رشد تمدن اسلامی بر کسی پوشیده نیست و یکی از دلایل آمریکا و اروپا که تلاش در ایجاد تفرقه و جنگ داخلی میان مسلمانان دارند و ایجاد اغتشاش و آشوب می‌کنند تا هدف اصلی گم شود، این است که مسلمانان به خودشان مشغول شوند و باز به تمدن غرب وابسته باشند.


بر همین مبنا نامه هوشمندانه مقام معظم رهبری به جوانان غربی که بدون شناخت کامل از دین اسلام و برمبنای تبلیغات گروه‌های تکفیری به داعش می‌پیوندند اقدامی بسیار به جا بود، آنجا که معاندان سعی در شناساندن غلط و ستیزه جویانه از دین مبین اسلام دارند چنین اقداماتی باید با تلاش‌های پیگیر رهبران اسلامی خنثی شود.

طنین پیام روشنگر رهبر انقلاب در اندیشه‌های پویا/ فقر آگاهی عامل سوق دادن جوانان به دامان داعش

دين عقلانی اسلام که بر اعتبار عقل و انديشه­ انسان، تاکيد کرده و او را به تحقيق و پژوهش، تشويق مي­‌کند و همين عقلانيت بود که اساس پيدايش تفکر فلسفي در جهان اسلام گرديد، که با ترجمه­ آثار ابن سينا و ابن­‌رشد در غرب، به آن سرزمين راه يافته و اساس بيداری و حرکت روشن­‌انديشان غرب قرار گرفت، اگرچه هم­زمان با بيداري غرب(دوره رنسانس)، با چراغ عقلانيت اسلامي و درست در زماني که آنان جهان اسلام را دنيای جديد و مدرن مي­ناميدند، ما بر عقل و انديشه­ خود، لالايی خواب خوانديم و روی به گرايش­هاي غيرعقلانی آورديم و جای تفکر فلسفي را به سير و سلوک عرفان و اشعريت بخشيديم.اما بار دیگر باید با تلاش‌های بسیار وجه عقلانی اسلام را به جهانیان و علی الخصوص جوانان ناآشنا و کنجکاو غربی شناساند.

 رسانه‌های مختلف خارجی به طور گسترده‌ای به بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب پرداخته‌اند؛ سایت مسلم پرس و سایت مصری فوریه (جنبش ۲۰ فوریه جوانان مصر)، فلسطین الیوم، العربی الجدید، الوقت، السفیر، ‌ النهار لبنان، الاهرام مصر، ‌ رای الیوم، سوئیس اینفو،‌ام تی وی، الوطن العربی، لبنان اینفو و... در تیترهای تقریبا مشابه به آن بخش از سخنان رهبری انقلاب اشاره کردند که خواستار شناخت اسلام از طریق منابع اصیل شدند، روزنامه القدس العربی چاپ لندن سایت شبکه تلویزیونی النیل مصر، روزنامه مصری الیوم السابع نشریه «فارین پالیسی» با اشاره به این پیام‌، آن را «نامه سرگشاده و غیرمنتظره از رهبر ایران» خواند و به انتشار بخش‌هایی از آن پرداخت.


رهبری

همچنین پرفسور کوین برت، تحلیلگر و پژوهشگر آمریکایی پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی را در پایگاه خبری وترنز تودی منتشر کرد و مقدمه زیر را برای آن نوشت: «امروز مفتخرم به اینکه پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، سید علی خامنه‌ای را برای جوانان غربی منتشر کنم که از جوانان غربی خواسته است تسلیم شرطی‌سازی‌های اسلام‌هراسانه جوامعشان نشوند، بلکه به جای آن مستقل فکر کنند. شاید برای برخی از خوانندگان اینکه یک رهبر اسلامی خواستار تفکر آزاد است، جای تعجب داشته باشد، در غرب، معمولاً چنین تصور می‌شود که آزاداندیشان با مذهب مخالفند، دکترین امروزه غرب بر این باور است که مذهب و تفکر آزاد همواره در تقابل با یکدیگر قرار دارند، این دیدگاه اکنون بر مدارس و دانشگاه‌های ما سایه افکنده است و در آنجا، از افرادی مانند گالیله، ول‌تر و داروین به خاطر ستیز با سانسورگری کلیسا قهرمان‌سازی می‌شود.

رهبری

مقام معظم رهبری در ابتدای نامه اینچنین بیان می‌کنند که حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا متقاعد کرد که دربارهٔ آن‌ها مستقیماً با شما سخن بگویم، من شما جوانان را مخاطب خود قرار می‌دهم؛ نه به این علّت که پدران و مادران شما را ندیده می‌انگارم، بلکه به این سبب که آیندهٔ ملّت و سرزمینتان را در دستان شما می‌بینم و نیز حسّ حقیقت‌جویی را در قلبهای شما زنده‌تر و هوشیار‌تر می‌یابم، همچنین در این نوشته به سیاستمداران و دولتمردان شما خطاب نمی‌کنم، چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده‌اند.

لذا باید این نکته را در نظر داشت که در زمینه شناساندن اسلام به غرب خلاء‌هایی وجود دارد که انتظار می‌رود بیش از پیش نهادهای فعال کشور در عرصه فرهنگ بین المللی به این مسائل پاسخ دهند.



رهبری

 شبکه خبری بی‌بی سی و برخی رسانه‌های بیگانه نیز جوانانی که به داعش می‌پیوندند را کسانی‌ می‌داند که از جامعه و گروه دوستان خود رانده می‌شوند، این جوانان برای جذب شدن در گروهی که به پندار آنان بزرگ و قوی است، به سرعت خود را تغییر می‌دهند و دست به خشونت می‌زنند.

طنین پیام روشنگر رهبر انقلاب در اندیشه‌های پویا/ فقر آگاهی عامل سوق دادن جوانان به دامان داعش

غربی‌ها تاکید می‌کنند
با این حال دولت‌ها در مبارزه با مسیحیانی که افراط گرا می‌شوند، باید توجه داشته باشد همه کسانی که به دین اسلام مشرف می‌شوند، افراطی نیستند، یک شبکه خارجی معتقد است اغلب کسانی که در مساجد به دین اسلام گرایش پیدا می‌کنند، فاقد افکار افراطی هستند، زیرا امامان مساجد متوجه خطرات افراطی‌گری هستند. اغلب افراط گرایان از طریق اینترنت و فیس بوک جذب این افکار می‌شوند.

علی رغم نکات مثبت و مبتکرانه این پیام به جوانان غرب وجود خلا معنوی و پشتوانه اعتقادی در میان جوانان غرب و کنجکاوی اذهان آنان در دستیابی به یک نقطه اتکا از دلایلی است که موجب آن می‌شود آن‌ها در جستجوی پشتوانه اعتقادی هنگامی که با چنین تبلیغات گسترده‌ای مواجه شوند، راه را گم کنند.


برخی تحلیل‌های غربی اینگونه مطرح می‌کنند: اغلب فرانسویانی که جذب داعش شده‌اند، در پاریس و نورماندی زندگی می‌کنند، این نکته باید توجه دولت فرانسه را به این دو منطقه جلب کند تا دلایل گرایش جوانان این مناطق را به افراط‌گری دریابد، با این حال مقامات فرانسوی اذعان داشته‌اند برای آنان بسیار دشوار است که بتوانند افراط گرایان را شناسایی یا از فعالیت آنان در داخل کشور جلوگیری کنند، اما شهروندان فرانسوی تاکید می‌کنند که بار‌ها در فرودگاه‌های این کشور جوانانی را با ریش و لباس‌های نظامی دیده‌اند و متوجه شده‌اند که هیچ کس سوال و جوابی از آن‌ها نمی‌کند.

اما حالا بازگشت جوانان اروپایی از داعش یکی از مشکلات جدید این دولت‌هاست و هر کدام رویکرد متفاوتی در پیش گرفته اند، فرانسه، انگلیس و آلمان این جوانان را محاکمه و گاهی زندانی می کنند، و برخی دولت‌ها نیز تصمیم گرفته برخورد نرم‌تری با این جوانان نادم داشته باشد.جوانانی که به دلیل خفقان و فقر اطلاعاتی که ناشی از دسیسه‌های سردمداران غربی است به این دام دچار شده‌اند.

/

 گزارش از سوگند سلیمانی

انتهای پیام/

برچسب ها: نامه ، رهبری ، اروپا ، روشنگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار