نهاوندیان عنوان کرد:

اصلاح رابطه بانک با بنگاه‌ها در دستور کار دولت/ 3 دهه تحریم نتوانست ایران را منزوی کند

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: اصلاح رابطه بانک با بنگاه دردستور کار دولت قرار گرفته چرا که بانک‌ها باید با بنگاه‌های تولیدی رابطه بنگاه بنگاه داشته باشند تا بساط رانت و فساد و فرار از نظارت برچیده شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در همایش اولین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تهران که صبح امروز در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد حضور ایران در اقتصاد جهانی یکی از سه محور اصلی دولت تدبیر و امید بود که این امر موجب شده تا هم اقتصاد جهانی و هم اقتصاد کشور دگرگون شود.

وی افزود: هم‌اکنون با توجه به شرایط موجود می‌توانیم بگوییم که موانع بر سر راه رشد اقتصادی ایران برطرف شده و ایران آماده خیز بلندی در اقتصاد است که سرمایه می‌توان پایان‌بخش این معادله باشد.

وی ادمه داد: هم‌اکنون می‌توان گفت که واگذار کردن همه امور به بخش خصوصی موجب ناهماهنگی می‌شود و بهترین شرایط این است که بخش خصوصی مدیریت فعالیت‌های اقتصادی را بر عهده بگیرد و دولت بستر مناسب برای آن را فراهم کند و ما نباید خطاهای گذشته را تکرار کنیم و نوسان پاندول بین آزادسازی یا دولتی کردن به تاریخ پیوسته است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه رشد پایدار نمی‌تواند متکی بر مواهب طبیعی شکل بگیرد گفت: رشد باید متکی بر بهره‌وری باشد و درآمدهای کلان متکی بر رانت نباید در اقتصاد ایران جستجو شود.

وی ادامه داد: اگر در گذشته ثروت‌های بادآورده ناشی از رفتارهای رانت‌جویانه وجود داشته این امر نباید در اقتصاد تکرار شود و عزم جدی دولت اصلاح ساختار و سالم‌سازی مقررات است که این امر منجر به همکاری دولت و ملت امکان پذیرنیست.

نهاوندیان گفت:‌ ممکن است که آثار این امر هنوز مشخص نشده باشد اما عزم دولت بر این پایه استوار است.

وی ادامه داد: امروز ایران از میدان مقاومت اقتصادی پیروز بیرون آمد چرا که سه دهه تحریم نتوانست اقتصاد ایران را منزوی کند و در این مدت اقتصاد ایران هم رشد کرد و هم روابط با سایر کشورها افزایش یافت البته برخی نوساناتی وجود داشت که می‌توان گفت ناشی از سوء‌تدبیر و بی‌مدیریتی‌ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه در مدت کمتر از یک و نیم سال با تصمیمات مناسب تورم از 40 درصد به 20 درصد رسیده و نیز با اصلاح برخی از امور رشد منفی اقتصاد در دو سال متوالی به رشد مثبت تبدیل شده گفت: این مسیر ادامه پیدا خواهد  کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به کاهش قیمت نفت تأکید کرد: بر همه  کارشناسان آگاه مشخص است که آسیب‌پذیری ایران از کاهش قیمت نفت بسیار کمتر از سایر بازیگران این میدان است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این چالش بسیار کوتاه‌مدت و موقتی می‌باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: محیط پیرامون ایران در منطقه نسبت به یک سال گذشته عوض شده و هم‌اکنون سایر کشورها ایران را کشوری با تعادل و اعتدال در منطقه می‌شناسند و در همه نقاط جهان با احترام بی‌سابقه‌ای به فکر و منش و سیاست ایران نگاه می‌شود.
 
نهاوندیان با تأکید بر اینکه دولت با یک برنامه روشن کار خود را آغاز کرده است گفت: دولت صادقانه براین امر پافشاری کرده که به دنبال سیاست‌گذاری اقتصادی باثبات است و رشد پایدار در این اقتصاد جز با فهم مشترک بین دولت و بخش خصوصی قابل دستیابی نیست.

وی تأکید کرد: در این دولت هیچ تصمیم اقتصادی گرفته نمی‌‌شود مگراینکه کار کارشناسی و مطالعات لازم صورت گرفته باشد و با کارآفرینان و دست‌اندرکاران مشورت‌های لازم صورت گرفته باشد که البته این اقدام باید تعمیق شود.

به گفته نهاوندیان در فرهنگ عمومی اقتصاد اصل تولید ثروت بر پایه کار مولد محترم شمرده شده و می‌توان گفت هم‌اکنون بستر مناسب و مساعد برای یک حرکت جدی مردمی در حوزه اقتصاد فراهم شده و تنها چیزی که احتیاج داریم واقع بینی امیدوارانه است.

وی افزود: آینده اقتصادی ایران بسیار درخشان است و اقتصاد ایران را می‌توان به عنوان امیدبخش‌ترین اقتصاد دست نخورده در جهان یاد کرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: پتانسیل های اقتصادی ایران با هیچ اقتصادی برای جهش 10 ساله قابل قیاس نیست و دولت نیز تصمیماتی را برای ایجاد این بستر و فضا گرفته است و شرایط برای بخش خصوصی کاملا مهیا می‌باشد. 

وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی بسیار بیشتر از گذشته با حذف موانع آماده حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها می‌باشد همچنین صندوق شکوفایی و نوآوری به طور خاص رقم قابل توحهی را برای حمایت از ابتکارات دانش‌بنیان اختصاص داده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تأکید کرد: یکی از قدم‌های بسیار جدی دولت اصلاح رابطه بانک‌ و بنگاه‌هاست که در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بانک‌ها باید رابطه  بنگاه با بنگا‌ه‌های تولیدی داشته باشند تا بساط رانت و فساد و فرار از نظارت برچیده شود.

وی ادامه داد: پول‌های بادآورده امروز هزینه‌اش را بنگاه‌های تولیدی پرداخت کرده‌اند.

نهاوندیان تصریح کرد: رفع موانع صادراتی بیش از گذشته مدنظر قرار خواهد گرفت و انتظارم این است که هر  کارآفرینی باید یک  گام بردارد که این قدم بهتر از 100 همایش می‌تواند پیام مثبت‌اندیشی به اقتصاد ایران را به سایر کشورها منتقل کند.

***لزوم توجه به سرمایه های سرگردان


وی با اشاره به برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان تهران گفت: اینگونه همایش‌ها فرصت بسیار مناسبی برای افزایش آگاهی سرمایه‌گذاران از فرصت‌های مناسب جهت سرمایه‌گذاری است.

نهاوندیان با اشاره به وجود سرمایه‌های سرگردان در ایران گفت: با توجه به اینکه در ایران سرمایه‌های سرگردان زیاد داریم این سرمایه‌ها از بازاری به بازار دیگر می‌رود و موجب افزایش قیمت برخی کالاها می‌شود لذا باید این سرمایه‌های سرگردان را در جهت سرمایه‌گذاری مناسب در کشور سوق دهیم تا  موجب رونق اشتغال و اقتصاد در کشور شود.

وی با اشاره به موقعیت ایران در منطقه گفت: ایران با توجه به عوامل سیاسی و اقتصادی و نیز سرمایه‌هایی که در کشور دارد فرصت بسیار خوبی جهت سرمایه‌گذاری است و کمتر می‌توان کشوری را با این ویژگی‌ها یافت که این امر موجب افزایش سرمایه‌گذاری در کشور می‌شود که دیپلماسی‌هایی که دولت در پیش گرفته در این بخش می‌تواند تأثیرگذار باشد و زمینه فعالیت بیشتر را فراهم نماید.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: اقدامی که د راستای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام شده در جهت بهبود محیط کسب و کار و دوری از تصمیمات یک شبه و آنی است چرا که در گذشته به دلیل سیاست‌ها و تصمیمات آنی امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت فراهم نبوده است.

به گفته نهاوندیان کاهش 20 درصدی تورم و رشد اقتصادی نیز می‌تواند از عوامل تأثیرگذار در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی باشد.

وی افزود: ایجاد رابطه پایدار بین بخش خصوصی و دولت که منجر به اصلاح تصمیمات می‌شود از اولویت‌های دولت است و به آن توجه ویژه می‌شود.

نهاوندیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هیأتی در فروردین ماه قرار است به آمریکا سفر کنند گفت: سیاست ایران همیشه گسترش همکاری‌های اقتصادی و مقابله با همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها بوده و از سوی ایران برای مشارکت سالم تاکنون محدودیتی وجود نداشته است.

وی افزود: لذا جهت مراودات بخش خصوصی با سایر کشورها منعی در گذشته نیز نبوده و تبعا فضای جدید می‌تواند منجر به همکاری‌های بیشتر با سایر کشورها شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: بانک ، اقتصاد ، بنگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار