عراقی در جمع خبرنگاران مطرح کرد

کمک 10 هزار میلیارد تومانی شرکت گاز به هدفمندی یارانه‌ها /تولید گاز از مصرف سبقت گرفت

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به اینکه حدود 10 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی یارانه از محل شرکت ملی گاز ایران تامین می‌شود گفت: با توسعه فازهای پارس جنوبی، روزانه ٦٦٦ میلیون مترمکعب که بالاترین مقدار تولید گاز در طول تاریخ صنعت گاز بشمار می رود، فرآورش می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت در امور گاز در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در شرکت ملی گاز ایران برگزار شد با اشاره به اینکه سال جاری نقطه عطفی در صنعت گاز کشور از نظر تولید بوده است اظهار داشت: سابقه نداشته که در چند سال  گذشته تولید در شرکت ملی گاز ایران از مصرف جلو بیفتد نخستین سالی است که شرکت گاز و وزارت نفت با یک هماهنگی نزدیک بین بهره‌بردار و تولیدکننده یک برنامه منسجمی را ترتیب دهند که بالاترین رقم حجم گاز تولیدی را وارد کشور کنند.
 
وی تصریح کرد: در چند سال گذشته به دلیل مسائل مختلف فازهای پارس جنوبی به عقب افتاده و تبع آن خطوط انتقال اجرای شده بود به طوری که سال گذشته فازهای پارس جنوبی به بهره‌برداری برسد همچنین در شرکت گاز شش ایستگاه تقویت گاز آماده‌سازی شده است به طوری که 100 میلیون مترمکعب با اجرای 150 کیلومتر خط انتقال و ایستگاه تقویت فشار با هفت روز تأخیر وارد مدار شبکه شد.
 
وی همچنین از اجرای ایستگاه تقویت فشار گاز در دهک، دشت، زنجان و همدان خبر داد و گفت: در سال 93 چند ایستگاه دیگر به بهر‌ه‌برداری رسیده به طوری که درهفته آینده چند ایستگاه دیگر به بهره‌برداری خواهند رسید.
 
عراقی تأکیدکرد: اتفاق مهمی که در سال جاری رخ داده به این صورت بود که تمامی مصرف‌کنندگان صنعتی و نیروگاهی و صنایع خوشبختانه با افزایش مصرف روبرو بود این در حالی است که در مصرف گاز خانگی و تجاری افزایش نداشته‌ایم بنابراین با افزایش تولید با کاهش مصرف روبرو بوده‌ایم.
 
معاون وزیر نفت تأکید کرد: اگر همین روال ادامه پیدا کند کشور این پتانسیل و انرژی را دارد که مازاد گاز خود را صادر کند و مصرف را در جهت صنایع هدایت کند.
 
وی در خصوص صادرات گاز به کشورهای همسایه اظهار داشت: در بعد صادرات ایران به تمامی تعهدات خود پایبند است به طوری که هم‌اکنون صادرات به کشور ترکیه انجام می‌شود مشکلی که در خصوص قرارداد گازی ایران بین ترکیه بود برطرف شده و تنها چیزی که هم‌اکنون مدنظر است در خصوص قیمت گاز است که این شرکت ادعا بر این دارد که ایران توان صادرات گاز مستمر و محکم و زیرساخت‌های لازم برای صادرات را ندارد و ادعای خسارت داشته و این موضوع در حال پیگیری است.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درخصوص تصویب بند "ق" تبصره 2 مجلس شورای اسلامی در خصوص انرژی اظهار داشت: کسانی که مصرف انرژی را در صنایع مدیریت و صرفه‌جویی کنند این انرژی قابل خریداری بوده با صرفه‌جویی در سوخت مازوت و گازوئیل زمینه برای صادرات فراهم شده و این امر بستر را برای استفاده از سوخت گاز فراهم می‌کند طبق بند "ق" تبصره 2 مجلس از این قانون نهایت استفاده را می‌کند به طوری که این امر در شورای اقتصادبه تصویب رسیده است.
 
عراقی افزود: همچنین براساس این مصوبه خطوط انتقال سیستان و بلوچستان همچنین ایرانشهر به زاهدان و زاهدان به چابهار احداث خواهد شد به طوریکه در هفته آینده عملیات اجرایی از ایرانشهر به زاهدان شروع یم شود اگر بتوانیم طی دو سال آینده به نیروگاه سیستان و بلوچستان گاز بدهیم تمامی گازوئیل، مازوت، نفت، گاز و نفت کوره صادرخواهیم کرد که این امر توجیه اقتصادی دارد.

 گازرسانی به بیش از 2 میلیون خانوار شهری و روستایی

معاو ن وزیر نفت اضافه کرد: بحث دیگر در این تبصره گازرسانی به شهرها و روستاهای باقی مانده کشور است که حدود 2 میلیون و 300 هزار خانوار در سطح کشور را شامل می شود اعتباری که دراین زمینه اختصاص یافته حدود 4.7 میلیارد دلار بوده که در شورای اقتصاد تصویب شده است و م قدمات اجرایی آن آماده  و از اواخر امسال گازرسانی به این مناطق را به صورت جدی شروع خواهیم کرد تا هم سرمایه‌گذار بتواند در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.
 
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود سال 94 شرکت گاز به عنوان موتور محرک ا قتصاد کشور شناخته شود.
 
عراقی همچنین از اجرای ایستگاه تقویت فشار خط هشتم و ششم که در سال 94 و 95 به اتمام خواهد رسید خبر داد و گفت: خط نهم و یازدهم را نیز به زودی شروع خواهیم کرد به طوری که 200 میلیون مترمکعب گاز زمانی که عسلویه به بهره‌برداری می رسد به شبکه  گاز از این خطوط وارد می‌شود.

 اختصاص 16 میلیارد دلار از طریق بند"ق" تبصره 2

معاون وزیرنفت تصریح کرد: کل اعتبار تخصیص یافته بر اساس بند "ق" تبصره 2 مجلس تا حدود 16 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: از این میزان 4.7 میلیارد دلار برای گازرسانی به شهرها و روستاها، 1.6 میلیارد دلار برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان و مابقی برای خطوط انتقال هزینه خواهد شد.
 
وی تأکید کرد: در سال جاری شرکت ملی گاز به تمامی تعهدات خود وفادار بوده به طوری که با اعتمادسازی بین افراد و زیرمجموعه توانسته قدم اول را در توسعه شبکه گازرسانی و انتقال دانش فراهم کند همچنین یکی از مسائل دیگر تقویت اعتماد برون‌سازی بوده به طوری که تاکنون هیچ کدام از کشورهای همسایه از نظر ارائه خدمات اعتراضی نداشته‌اند.
 
وی با بیان اینکه در سال جاری ذخیره‌سازی مناسبی در مخازن شوریجه و سراجه قم صورت گرفته است گفت: طبق برنامه ششم با دستوری که وزیر نفت دادند زمینه برای ذخیره‌سازی میسر بوده تا بتواند نوسانات گازی را در تابستان و زمستان برطرف کند به طوری که کار مخزن 2 یا 3 مخزن اکتشافی را شروع کردیم.
 
عراقی با تأکید بر اینکه 10 هزار میلیارد تومان از درآمد شرکت ملی گاز به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص یافته‌ است گفت: ماهیانه 700 میلیارد تومان این شرکت به هدفمندی یارانه‌ها کمک می‌کند چرا که در غیر این صورت یارانه به مردم پرداخت نمی‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: بالا رفتن قیمت گاز تنها راه حل صرفه جویی به شمار نمی رود اما باید توجه داشت که می تواند به استفاده بهینه از منبع انرژی کمک کند.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: میانگین تولید گاز در ماه های اخیر روزانه 637 میلیون مترمکعب بوده در حالی که در سال گذشته به طور متوسط روزانه 570 میلیون متر مکعب گاز تولید شده است.
 
 نظم مالی در شرکت ملی گاز حاکم شد
 
عراقی با بیان این که شرکت ملی گاز ایران در سال‌های گذشته به دلیل بدهی بالایی که داشت یک شرکت ورشکسته محسوب می‌شد گفت: با انضباط ملی صورت گرفته در این شرکت در سال 93، بدهی‌های شرکت کاهش یافت و شرکت ملی گاز از آنچه ورشکستگی خوانده می‌شده رهایی یافت.
 
وی با اشاره به اینکه شرکت ملی گاز ماهانه 750 میلیارد تومان درآمد این شرکت را برای پرداخت یارانه نقدی به خزانه واریز می‌کند گفت: از فروش هر متر مکعب گاز تنها 20 تومان عاید شرکت ملی گاز می‌شود. در واقع این شرکت هزینه‌ اجرای طرح‌های خود را از محل بند "ق" تبصره2 بودجه تأمین می‌کند.
 
تقاضا ترکمنستان برای افزایش صادرات به ایران

 
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با اظهار اینکه مدیر عامل شرکت گاز ترکمنستان در تماسی که دیروز داشت اعلام کرد این شرکت امکان افزایش حجم صادرات به ایران را دارد گفت: در حال حاضر واردات گاز از این کشور روزانه حدود 38 میلیون متر مکعب است.
 
 ایران به تمام تعهدات صادرات گاز به ترکیه عمل کرده است
 
عراقی با تأکید بر اینکه ایران به تمام تعهدات صادرات گاز به ترکیه عمل کرده است گفت: شکایت ترکیه در دیوان داوری لاهه مبنی بر اینکه ایران توانایی صادرات پایدار گاز را ندارد رد و رای به نفع ایران صادر شد. ایران در حال حاضر آمادگی صادرات گاز به کشور عراق را دارد و هم اکنون در حال مذاکره برای قرارداد جدیدی با این کشور برای صادرات گاز از طریق بصره است.
 
 امکان تغییر قیمت بنزین بر اساس نرخ‌های جهانی
 
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه قیمت گاز صادراتی هفت برابر قیمت داخل کشور است گفت: قیمت گاز منطقه‌ای تعیین می‌شود بنابراین کاهش قیمت حامل‌های انرژی در بازارهای جهانی موجب نخواهد شده که قیمت گاز در کشور کاهش یابد چراکه هم اکنون برای گاز یارانه هم پرداخت می‌شود. البته می‌توان قیمت فرآورده‌های نفتی مانند بنزین و گازوئیل را با توجه به قیمت‌های جهانی که کاهش یافته است تغییر داد.

فرآورش ٦٦٦ میلیون مترمکعب گاز در روز
 

عراقی تصریح کرد: شرکت ملی گاز ایران با همکاری شرکت ملی نفت ایران، امسال حجم تولید گاز را افزایش داده است.
 
 
وی افزود: در سالهای گذشته به دلیل عدم توسعه فازهای پارس جنوبی و آماده نبودن خطوط انتقال و ایستگاه های تقویت فشار، حجم تولید گاز افزایش چندانی نداشته است.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: با توسعه فازهای پارس جنوبی، روزانه ٦٦٦ میلیون مترمکعب که بالاترین مقدار تولید گاز در طول تاریخ صنعت گاز بشمار می رود، فرآورش می شود.
 
معاون وزیر نفت گفت: میانگین تولید گاز در ماههای گذشته به روزانه ٦٣٧ میلیون مترمکعب رسیده و این در حالی است که در سال گذشته به طور متوسط روزانه ٥٧٠ میلیون مترمکعب گاز فرآورش شده است.
 
افزایش ظرفیت فرآورش، انتقال و توزیع گاز کشور تا سه سال آینده
 
وی تصریح کرد: شرکت ملی گاز ایران بر اساس برنامه های تعریف شده تا پایان سال ٩٦، ظرفیت فرآورش، انتقال و توزیع گاز را به سالانه ٣٣٠ میلیارد مترمکعب افزایش می دهد.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: برای فرآورش یک میلیارد مترمکعب گاز در روز و فرآورش سالانه ٣٣٠ میلیارد مترمکعب گاز باید زیرساختهای لازم فراهم شود.
 
حمیدرضا عراقی افزود: افزایش شرکتهای پالایش گاز از ١٣ به ١٩ مورد، افزایش ایستگاههای تقویت فشار گاز از ٧١ به ٩٠ مورد و افزایش خطوط انتقال گاز از ٣٥ هزار کیلومتر به ٤٠ هزار کیلومتر از جمله ملزومات تحقق این برنامه است.

انتهای پیام/
برچسب ها: تولید ، صادرات ، گازرسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار