اپرای سعدی؛

محمد معتمدی صدای سعدی شد + زندگینامه

«محمد معتمدی» خواننده کاشانی موسیقی ایرانی که پیش‌تر در دو اپرای عروسکی «مولوی» و «حافظ» با «بهروز غریب‌پور» همکاری کرده است، از پایان یافتن ضبط موسیقی «اپرای سعدی» خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران، ضبط موسیقی این اثر در طول ۳ ماه گذشته انجام گرفته و معتمدی در ۱ ماه اخیر بخش‌های مرتبط با سعدی را خوانده‌است.

ضبط قطعات آوازی معتمدی روز گذشته به پایان رسید و موسیقی این اثر که تا دو هفته آینده میکس نهایی و تنظیم خود را پشت سر خواهد گذاشت، از ساخته‌های «امیر بهزاد» است.
 


محمد معتمدی درباره شیوه آوازی اش در این اثر گفت: «خواندن نقش سعدی برایم تنها یک اجرای صرفا” آوازی نبود و سعی کرده‌ام که در هر اپیزود، بر مبنای حالات عرفانی سعدی آواز بخوانم و در واقع تلاش کرده‌ام تا اندیشه های سعدی را بازی کنم.»
 
وی درباره اهمیت نقش سعدی در این اپرا خاطرنشان کرد: «علاقه‌مندم تا حرف دل سعدی را به بهترین نحو بیان کنم بنابراین حساسیت زیادی بر درستی لحن آوازم داشته ام و حتی پیشنهاد کردم تا همراهی آواز خود را با عروسک‌ها بررسی کنم.

بنابراین قرار است تا قبل از اولین اجرا یعنی زمانی که نخستین تمرین‌های عروسکی اپرای سعدی آغاز شد، برای رسیدن به بیان بهتر در تمرین نهایی حاضر شوم و هم‌خوانی آواز را با نمایش عروسکی با همراهی بهروز غریب‌پور بررسی کنم و در صورت نیاز بخش هایی را بازخوانی کنم.»
 
اپرای «سعدی» قرار است در جشنواره فجر امسال اجرا شده و پس از آن تا پایان سال به اکران عمومی درآید، در این اثر خوانندگانی از جمله «اسحاق انور» و «حسین علیشاپور» نیز حضور دارند.
 
شایان ذکر است که اپرای «سعدی» به رخدادهای مهم زندگی سعدی می‌پردازد که آثار این شاعر سده هفتم هجری تحت تاثیر آن‌ها تالیف شده است.

زندگینامه

سید محمد معتمدی (متولد ۲ مهر ۱۳۵۷، کاشان)، خواننده ایرانی‌ست. او دانش‌آموخته رشته کارگردانی‌ست. استاد آواز او حميدرضا نوربخش بوده است.
 
او فراگیری آواز و همچنین ساز نی را به صورت خودآموز از سنین نوجوانی آغاز نمود. از سال ۱۳۷۶ شروع به فراگیری شیوه آواز نزدیکی از اساتید او از در کاشان بنام استاد مسعود عطارها و بعد در محضر سیدحسین طاهرزاده و نزد حمیدرضا نوربخش کرد.



او همچنین به سبب علاقه‌ای که به مکتب آواز اصفهان داشت، همزمان به تمرین و الگوبرداری از آواز اساتیدی چون تاج اصفهانی و ادیب خوانساری پرداخت و در این مسیر از راهنمایی کسانی چون مرحوم دکتر حسین عمومی و علی‌اصغر شاه‌زیدی استفاده کرد.

او تاکنون با گروه‌های متعددی فعالیت داشته که از جمله آنها می‌توان به گروه خورشید (مجید درخشانی)، همنوازان شیدا (محمدرضا لطفی)، ارکستر ملی ایران (فرهاد فخرالدینی)، هم آوایان (حسین علیزاده) و گروه ادیب (که خود وی پایه‌گذار آن است) اشاره کرد.
 
او در سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی رادیو دولتی فرانسه به عنوان موزیسین برگزیده سال انتخاب شده و جایزه فرانس موزیک ۲۰۱۳ را دریافت نموده است

آلبوم‌ها
 
ای عاشقان (محمدرضا لطفی و بانوان شیدا – ۱۳۸۸)
وطنم ایران (محمدرضا لطفی و همنوازان شیدا – ۱۳۸۷)
آلبوم سایه جان (محمد رضا لطفی و همنوازان شیدا)
بودن و سرودن (مجید درخشانی و گروه خورشید – ۱۳۸۵)
صوفی (محمد معتمدی – سینا جهان‌آبادی – حسین رضایی نیا – ۱۳۸۶)
اپرای عاشورا (بهزاد عبدی – بهروز غریب پور- ۱۳۸۷)
اپرای مولوی (بهزاد عبدی – بهروز غریب پور- ۱۳۸۸)
اپرای حافظ (بهزاد عبدی-بهروز غریب پور-۱۳۹۱)
یادواره عارف قزوینی (محمدرضا لطفی و همنوازان شیدا – ۱۳۸۸)
 آلبوم تصویری کنسرت دشتی- وطنم ایران (محمد رضا لطفی و همنوازان شیدا- ۱۳۸۷)
آلبوم تصویری کنسرت چاوش ۸ – ایران ای سرای امید (محمدرضا لطفی و همنوازان شیدا – ۱۳۸۸)
بدرود با بدرود، انتشارات آوای خورشید (علی قمصری اردیبهشت ۱۳۹۰)
گاهی سه گاهی (خرداد ۱۳۹۱)، پویا سرایی
سراسر مه (آرش کامور و گروه سروشان اردیبهشت ۱۳۹۲)

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.