"شنبم مقدمی" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

سینمای دفاع مقدس نیاز به نگرش مجدد دارد/ "فرزند خاک"‌برای من یک بخت بود

برای پرداختن به حضور و نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس، باید نگرش مجدد در این خصوص صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، از آنجایی که از سال 1360 با شروع جنگ تحمیلی سینمایی به نام دفاع مقدس در سینمای کشور متولد شد و توانست بخش زیادی از فیلم‌های سینمایی را دربر بگیرد، فرصتی برای ادای دین هنرمندان به خون‌های ریخته شده در هشت سال دفاع مقدس فراهم شد. به همین دلیل ما سراغ "شبنم مقدمی" یکی از بازیگرانی که در این ژانر فعالیت داشته، رفتیم و در گفتگوی کوتاهی با وی در خصوص پرداخت سینماگران به حضور زنان در سینمای ایران داشتیم که در زیر می‌خوانید.
 
- سهم زنان در دفاع مقدس چیست و سینماگران در پرداخت به آن‌ها چگونه عمل کردند؟
 
اگر بگوییم سینماگران به حضور زنان در دفاع مقدس نپرداخته‌اند، بی انصافی است، اما آنطور که باید، به این موضوع نگاه شده است،‌ زیرا سهمی که مادران،‌ خواهران و همسران شهدا در جنگ داشتند، انکار ناپذیر است. در واقع مادری که از خون پاره‌ی وجود خود می‌گذرد، قطعا کار آسانی نکرده و توانسته به یک آرمان بلند بالایی برسد.
 
من به عنوان یک زن،‌ به زنانی که در آن سال‌ها این تفکر را داشته افتخار می‌کنم و غبطه می‌خورم، زیرا کار هرکسی نیست.
 
- نقش سینماگران در پرداخت به حضور زنان در هشت سال دفاع مقدس چگونه بوده است.
 
سینمای دفاع مقدس آن قدر که باید به نقش زنان ایثارگر نپرداخته، البته تلاش‌هایی شده اما به اندازه کافی نبوده و امیدوارم از این پس فیلمنامه نویسان و کارگردانان ما خیلی در نقش بانوان در هشت سال دفاع مقدس ریزتر شوند، زیرا بحث بانوان دفاع مقدس فقط مقوله انتظار مادران، همسران و خواهران شهدا نیست، بلکه ما امدادگر،‌ پرستار و پزشک زن داشتیم که در آن سال‌ها دوشادوش مردان، جان برکف قدم گذاشتند و در آن محیط پر خطر کار کردند و اکنون با توجه به اینکه جنگ پایان یافته، با طمأنیه بیشتری به آن روزها پردازند.
 
- پیشنهاد شما برای پرداخت بیشتر به بانوان هشت سال دفاع مقدس در سینما چیست؟
 
به نظر من سینمای دفاع مقدس از ابتدای نگارش تا کارگردانی نیاز به نگرش مجدد دارد و برای اینکه به موضوع زنان در هشت سال دفاع مقدس بپردازیم، به نظر من فیلمسازان زن باید با اندیشه، نگرش و نگاه ظریف به مقوله دفاع مقدس بپردازند و در واقع باید تمرکز بیشتری بر روی فیلم‌های دفاع مقدسی که به حضور زنان در هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد، بشود.
 
- جذاب ترین سکانس برای شما در فیلم "فرزند خاک" کدام سکانس بود؟
 
من برای اینکه به آن نقش در "فرزند خاک" برسم، به معاشرت با خانواده شهدا و مفقودین پرداختم و لحظه لحظه آن فیلم برای من خاطره انگیز است و هر لحظه فیلم برای من یادآور هریک از کسانی بود که من به حرف‌هایشان دل می‌دادم و می‌توانم بگویم من این فیلم را برای خودم یک بخت می‌دانم،‌ زیرا ما به این انسان‌ها خیلی مدیون هستیم.
 


- حرف آخر شما در خصوص حضور زنان در 8 سال دفاع مقدس...
 
امیدوارم در تصویری که در سینمای دفاع مقدس می‌بینم، مردان و زنان دوشادوش یکدیگر باشند و همچنین امیدوارم با فیلمنامه‌هایی مواجه شویم که وقتی من بازیگر فیلمنامه را می‌خوانم، دلم برای حضور در آن فیلم بتپد.
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار