آنچه که در مراسم سالگرد جهانگیر جهانگیری گذشت

ابراز تأسف تهیه کننده سینما از غیبت مسئولان سینمایی/ جهانگیری هرچه را که داشت در طبق اخلاص برای مخاطب می‌گذاشت / هنرمندان را در زمان حیات دریابید

حبیب اسماعیلی با ابراز تعجب از خالی بودن جای مسئولان سینمایی در مراسم بزرگداشت "جهانگیر جهانگیری "گفت: مطمئنا اگر مراسم دیگری بود مسئولان در اینجا خودنمایی می‌کردند؛ هنرمندان را در زمان حیات در یابید.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ مراسم سالگرد درگذشت "جهانگیر جهانگیری" کارگردان سینمای ایران با حضور عده‌ی کثیری از اهالی سینما عصر امروز در خانه سینما سالن سیف الله داد برگزار شد.

پس از پخش سرود اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از قرآن کریم برنامه با اجرای کامران ملکی آغاز شد.

وی پس از خوش آمد گویی به حضار از سردار احمد روزبهانی دعوت کرد برای سخنرانی به جایگاه بیاید.

سردار روزبهانی پس از تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالگرد درگذشت این فیلمساز گفت: انشاء الله یادگار وی بتواند وظیفه خطیر پدر را انجام دهد.

وی افزود: در بدو پیروزی انقلاب جهانگیر جهانگیری شخصیتی بود که توانست علی رغم تخصص خود در دنیای هنر در سنگر دفاع مقدس نیز حضور یابد، وی از فرمانده‌های خوب و مدبر بود که جایگاه مدیریتی خاصی در جبهه‌های جنگ داشت.

روزبهانی بیان کرد: افراد و شخصیت‌هایی که برای فرماندهی انتخاب می‌شدند باید مشروعیت لازم را داشته باشند و وی این شرایط را داشت.

وی تصریح کرد: جهانگیری پس از پیروزی انقلاب نشان داد که علاوه بر فرماندهی و رهبری در سنگرها قدرت مدیریتی در هنر را نیز دارد و به همان اندازه در هنر موفق بود که در منطقه‌ی جنگی. من افتخار این را داشتم که در کنار این شخص از میهن دفاع کنم.

سردار روزبهانی عنوان کرد: تبلور مدیریتی جهانگیر جهانگیری در بدو انقلاب را شاهد بودیم؛ وی همان جذابیتی را که در عرصه‌ی اجتماعی داشت در بحث هنر هم داشت، صبوری و متانت و فهیم بودن از ویژگی های بارز وی بود.
 
وی با اشاره به اینکه ارتباط جهانگیر جهانگیری تنها محدود به هنرمندان نبود گفت: تعامل با تمام افراد در عرصه‌های مختلف کار بسیار سختی است که وی از عهده‌ی آن بر می‌آمد، این موضوع باعث ماندگاری وی در هنر است.

روزبهانی ادامه داد: وی رفتاری داشت که اگر هنرمندی از عرصه‌ی هنر دور می‌شد و کنار می‌رفت او را کنار نمی‌گذاشت و با وی ارتباطش را قطع نمی‌کرد، وی اعتقاد داشت که نباید کسانی که از جامعه و هنر دور مانده‌اند را تنها بگذاریم.

پس از سخنان "سردار روزبهانی" کامران ملکی با اشاره به انجمن هنرمندان که بنیانگذار آن "عطاء الله زاهد" بود،گفت: بسیار متأسف و متأثرم که در مراسم جهانگیر جهانگیری حضور دارم.

وی افزود: دلیل این احساس تأسف و تأثر این است که دوست داشتم قبل از اینکه وی به دیار باقی برود یک مراسم بزرگداشت برای او برگزار می‌شد و همیشه همینطور است که برای هنرمندان پس از درگذشت آنها مراسم می‌گیریم. برای من جای تعجب و تأسف است که مسئولان خانه سینما در اینجا حضور ندارند.

وی با اشاره به تلاش و عشق مرحوم جهانگیری به سینما گفت: وی بیش از 50 سال از عمر خود را در عشق به سینما و خانواده سپری کرد، قبل از انقلاب او دو یا سه فیلم را کارگردانی کرد که نگذاشتند اسم او به عنوان کارگردان درج شود.

وی پس از سخنان خود از حضار خواست برای شادی روح جهانگیری صلوات بفرستند.

محمد متوسلانی کارگردان سینما گفت: من تصمیم نداشتم که در سوگ یک همکار صحبت کنم فقط می‌توانم خاطراتش را به اختصار بیان کنم.

وی ادامه داد: وی از آن دسته افرادی بود که به معنای عمیق و واقعی کلمه با کوشش، تلاش و عشق خود به سینما پله‌های پیشرفت را طی کرد تا به کارگردانی سینما رسید.

متوسلانی با اشاره به اینکه اولین همکاری‌اش با وی در استادیوی عصر طلایی بود گفت: وی بسیار سخت کوش بود و برای سینما همه کار می‌کرد؛بی‌ادعا بود و فیلمهایش ویژگی‌های کاری او را داشتتند، در فیلمهای او چیزی از دست داده نمی‌شد و همیشه دوست داشت چیزی را که هست نشان بدهد.

وی افزود:جهانگیری هرچه را که داشت در طبق اخلاص برای مخاطب می‌گذاشت و به همین دلیل همیشه موفق و پر کار بود، وی بسیار مهربان و باگذشت بود و من در سالهای آشنایی با وی هیچ تغییری در رفتارش ندیدم.

پس از سخنان متوسلانی یک کلیپ برای حضار پخش شد.سپس کامران ملکی از منوچهر والی‌زاده مدیر دوبلاژ و دوبلور دعوت به سخنرانی کرد.

والی‌زاده بیان کرد: انشاء الله که همه‌ی شما و کسانی که نتوانستند در این مراسم حضور یابند همیشه سلامت و شاد باشند، من در مقابل بزرگان حرفی برای گفتن ندارم فقط به خاطر می‌آورم که در سال 1340 من در یک استادیو به نام عصر طلایی برای بازی در فیلم دعوت شدم، در آن زمان  19 ساله بودم و من بعد از فیلم دوست داشتم تصویر خود را ببینم وقتی در استادیو حضور پیدا کردم، تقریبا ساعات آخر شب بود یک جوانی(جهانگیر جهانگیری) که از من کوچک تر بود در آنجا حضور داشت که از من دلیل ماندنم را پرسید من هم علتش را گفتم که دوست دارم فیلمی را که بازی کرد‌ه‌ام را ببینم او مرا به اتاق مونتاژ برد و مرا در فیلمی که بازی کرده بودم نشان داد این زیباترین لحظه‌ی عمرم بود.

وی با بیان خاطرات دیگری از جهانگیری گفت: مرحوم جهانگیری به من یاد داد که انضباط را فراموش نکنم او به من توصیه کردکه ممکن است که در این سینما به جایی نرسی اما انضباط را فراموش نکن.

والی زاده ادامه داد:اگر کوچک ترین موفقیتی در این عرصه دارم،مدیون آموزش جهانگیری هستم، من حتی با پسر وی نیز همکاری کرده ام.

بنابراین گزارش سردار محمود مجیدیان گفت: این مراسم یادبود عزیزی است که من سالها در کنارش خدمت کرده‌ام. وی فرمانده خوب، لایق و تلاشگری بود که من از اینکه در کنارش بودم لذت بردم؛ وقتی با وی آشنا شدم سال 61 بود من در آن موقع دریافتم که وی ظرفیت و توانایی بالایی دارد.

وی افزود:دوستان از فعالیت‌های این هنرمند عزیز گفتند؛اما من می‌گویم اگر می‌خواستید فعالیت‌های وی را ببینید باید او را در کمیته‌های انقلاب مشاهده می‌کردید، تلاش‌های وی شب و روز نداشت و بسیار بی سابقه بود.

وی بااشاره به اینکه جهانگیری مایه‌ی افتخار اعضای کمیته انقلاب است،گفت: او مردی بود که به خاطر عشق به وطن و اسلام و انقلاب تلاش می‌کرد.

سیداحمد میرعلایی نیز در این مراسم گفت:خوشبختانه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که هنرمندانی داریم که مردم با موفقیت آن‌ها خوشحال و در صورت اتفاقات ناگوار برای آنها متأثر می‌شوند.

میرعلایی ادامه داد:به خاطر دارم سال پیش که وی برای ساخت فیلمی به من مراجعه کرد،من برای سفر کربلا که انتظارش را می‌کشیدم آماده می‌شدم. وی قرار کار را با من بعد از بازگشت من از کربلا گذاشت و وقتی من در راه بازگشت بودم ایشان فوت کرد ،اما خوشحالم که قبل از اینکه به کربلا بروم با او دیدار داشتم. من از خدای رحمان برای تمام هنرمندان کشور آرزوی همدلی دارم که همدلی باعث سلامتی هم می شود.

حبیب اسماعیلی در این مراسم عنوان کرد: من این افتخار را داشتم که در سه فیلم با وی همکار بودم، همکاری با وی برای من لذت بخش بود برای اینکه وی آنقدر خوب و مهربان بود که اعضای گروه احساس خستگی نمی‌کردند.

وی با اشاره به اینکه مرحوم جهانگیری از پشت صحنه به کارگردانی رسید گفت: یکی از خصوصیات خوب او این بود که با نگاه مردم اثرش را تولید می‌کرد؛ او فیلمهایی می‌ساخت که مخاطب داشت.

وی با ابراز تأسف از اینکه به برخی فیلمسازان بها داده نمی‌شود، عنوان کرد: آثار جهانگیری قابلیت مطرح شدن را داشت اما ممکن است خیلی از آثار بی کیفیت از افراد دیگر در جشنواره‌ها حضور یابد؛ مشکل این است که ما در زمان حیات هنرمندان قدرشان را نمی‌دانیم.

وی با ابراز تعجب از خالی بودن جای مسئولان سینمایی در مراسم بزرگداشت جهانگیر جهانگیری گفت: مطمئنا اگر مراسم دیگری بود مسئولان در اینجا حضور داشتند. در زمان حیات هنرمندان آنها را دریابید.

ولی الله مومنی با تشکر از همکاران خود که در این مراسم حضور داشتند بیان کرد: من کار خود را با سیاه لشکری شروع کردم و پله پله خودم را بالا کشیدم به خاطر دارم که محل اجتماع ما در خانه هنرمندان بود و وی از بی مهری ها و بی‌وفایی‌ها گله مند بود.

وی افزود: جهانگیری عقیده داشت انسان باید در مورد خودش و صفات خودش تفکر کند. وی معتقد بود همیشه باید مراقب بود تا صفات بد را از خودمان دور کنیم و از کسی غیبت و بد گویی نکنیم.

مومنی عنوان کرد: خوشبختانه در دو پروژه‌ی "عصیانگران" و "کوچ" همکار وی بودم و همراه و راهنمای خوبی برای من بود.

وی ادامه داد: کسانی که صاحب مقام و شهرت هستند باید با تواضع در مقابل مردم این شهرت و مقام را حفظ کنند باید درمقابل مردم سر را خم کنی تا محبوب دل های مردم باشی.

وی با آرزوی سلامتی برای خانواده‌ی جهانگیری از حضار خداحافظی کرد.

پس از سخنان مومنی یک کلیپ برای حضار پخش شد و پس از آن "سیامک اطلسی" در جایگاه حضور یافت.

اطلسی نیز با اشاره به همکاری جهانگیری در استودیو فیلم کار گفت: همیشه وقتی در حال کار یا مونتاژ بود برای صحبت کردن با ما کار را کنار می‌گذاشت صحبت‌های او مهربانانه بود و نسبت به اهالی سینما عاطفه داشت، آثار او در ژانرهای مختلف و متفاوت بود.

اصغر پورهاجریان ضمن بیان اینکه همکاری با جهانگیری سعادت است،گفت: اولین همکاری ما "تبعیدی‌ها" بود که در سال 70 یا 71 تولید شد؛ صادقانه باید بگویم که من چیزهای زیادی از این مرد بزرگ آموختم.

وی افزود: شاید فیلم‌های وی در جشنواره ها شرکت نکرد،اما فیلمهایش سبک و امضای خاص خودش را داشت، یکی از کارهایی که من با وی داشتم فیلم "رابطه پنهانی" بود.

وی با بیان خاطره‌ای از یکی از سکانس‌های فیلم گفت: من از تکنیک جهانگیری لذت می‌بردم؛ یک ماه قبل از فوت جهانگیری در خانه سینما داشتم با وی صحبت می کردم، وی از شرایطی که عرصه را برای او تنگ کرده بود گلایه داشت. وی در بین ما نیست اما اساتیدی هستند که کم کار شده‌اند امیدوارم که ما به فکر این اساتید باشیم.

وی خاطرنشان کرد:انشاء الله فرصتی باشد که فقط در مراسم ترحیم هنرمندان حضور نیابیم که از آنها بگوییم؛ باید در دوران زندگی هنرمندان هم به فکر آنها بود.

محمدرضا راد با بیان اینکه تا به حال با جهانگیری هیچ گونه همکاری نداشته است،گفت: من آمده‌ام تا از مرام و معرفت وی بگویم و به خانواده‌اش تسلیت بگویم؛من به سهم خود از خانه سینما تشکر می‌کنم که برای دعوت اهالی سینما به این مراسم بین بزرگ و کوچک تفاوت قائل نشده است.

در پایان داریوش جهانگیری با تشکر از کسانی که در این مراسم حضور یافتند گفت: پدر من به جز فعالیت‌های سینمایی فعالیت‌های هنری هم داشت من قبل از این که این مراسم برگزار شود نگران بودم که این مراسم با استقبال روبه رو نشود اما حالا خیلی خوشحال هستم که همه شما در این جمع هستید و حس می کنم پدرم در بین شماست.

وی ادامه داد: وی به گونه‌ای زندگی می‌کرد که خود و هیچ کس را برتر از دیگران نمی‌دانست؛ وی اقیانوس وسیعی بود که ما به کرانه‌اش هم نمی‌رسیم.

جهانگیری عنوان کرد:دربین صحبت دوستان موضوعی مطرح شد که فیلم‌های پدرم دیده نشده است،اما با کمال احترام باید بگویم فیلمهای پدر من دیده شد.

وی سپس از برادر بزرگترش دعوت به سخنرانی کرد.

داوود جهانگیری با تشکر از حضار گفت: برایم جالب است که از پدرم نام نیک برجای مانده است و همه متفق القول از وی به خوبی یاد می‌کنند.

در پایان یک کلیپ که مراسم درگذشت مرحوم جهانگیری را نشان می‌داد برای حضار پخش شد.
 

انتهای پیام/ رس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار