کرمانشاه؛

نیشش را به نوش تبدیل کنید

برای تولید محصولی ارگانیک سختی کار را به جان می خرند. شنیدنش شاید درد ناک باشد اگر بگوییم هنوز به صورت فله ای عرضه می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛می گویند برای تقویت سطح ایمنی بدن مفید است و آن را برای درمان بیماری هایی همچون سرماخوردگی وگلو درد هم توصیه می کنند .عسل محصولی است که در گذشته های دور در کرمانشاه تولید شده و دو دهه هم از شیوه تولید آن بصورت مدرن می گذرد و طرفداران پرو پا قرص خود را دارد.

وجود214 هزار و و 193 کلنی زنبور عسل و اشتغالزایی مستقیم 3 هزار و 195 نفر آماری است که حکایت از پتانسیل های خاص استان از نظر شرایط اقلیمی برای تولید عسل دارد.

2هزار و 700 زنبوردار استان که برای تولید محصولی ارگانیک سختی کار را به جان می خرند،در فصل سرما با پیمودن کیلومترها مسافت به استانهای ایلام، بوشهر و خوزستان قشلاق می کنند.

خانی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه می گوید:جایگاهمان هشتم در کشور است وپیش بینی می شود امسال تولید عسل استان به 2 هزار و 500 تن برسد تا کرمانشاه را در ردیف تولید کنندگان برتر عسل کشور قراردهد.

اما شنیدنش درد ناک است چرا که عسل تولیدی استان هنوز به صورت فله ای عرضه می شود اقدامی که باعث شده این محصول آنطور که شایسته است معرف حضور دوستدارانش نباشد. نبود حامیان در استان وکیفیت عسل کرمانشاه این محصول را راهی خارج از استان می کند آن هم با برندهای معروف سایر استانها ، فله ای می برند و با بسته بندی شیک اما با نام استان خودشان عرضه می کنند.

محمدی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم برندار کردن محصولات را وابسته به دریافت مجوز سلامت می داند . حالا وقتی پای صحبتهای یک تولید کننده عسل می نشینیم که زنبور گاهی به دستانش بوسه زده و دست های پینه بسته اش از زحمت بی دریغش حکایت دارد تا شهد شیرین عسل را به کام مردمان سرزمینش بنشاند با لحنی نه چندان رضایتمندانه هزینه دریافت مجوز تولیدمحصول ارگانیک ونشان دار شدنش را یک مشکل میداند و می گوید : دریافت این مجوز مستلزم هزینه ای معادل 9 میلیون تومان است که تهیه آن برایش کار چندان راحتی نیست.

اما وقتی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از دریافت دو مجوز سلامت برای بسته بندی محصولات فله ای اشاره می کند شیرینی اش آنقدر برایمان دلچسب است که برای پیگیری آن راهی شهرستان صحنه می شوییم که نتیجه اش به تصویر کشیدن تلاش یک زنبودار با سابقه ای بیش از سی سال و تولید سالیانه 50 تا 60 تن عسل است. خوشحال می شویم وقتی که می شنوییم این محصول با نشان شهرستان صحنه ونام زنبوردار تولیدو حتی مشتریانی در آن سوی مرزها دارد...

عرضه دام زنده هم خود هم خود حکایت نوع دیگری از فروش محصولات بصورت فله ای است معاون بهبود امور دامی استان به وجود 4/6میلیون واحد جمعیت دامی استان اشاره می کند جمعیتی که بیش از یک میلیون و 300 هزار دام قابل کشتار دارد با میزان تولید سالیانه 34 هزار تن گوشت.

خانی می گوید از شهریورماه امسال مجوز صدور دام زنده به خارج از کشور فراهم شده است و در این مدت کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله کویت و عمان مقصد 80 هزار راس دام زنده استان بوده است. وقتی که او می گوید استان کرمانشاه رتبه اول صادرات دام زنده را در کشور دارد این ذهنیت پیش می آید آیا گوشت استان نیاز به صنعت بسته بندی ندارد؟..

محمد ابراهیم محبی یکی از نمایندگان استان کرمانشاه هم به دیگر مواهب خدادادی استان از جمله قیر طبیعی ، تولیدسالانه یک صد تن سقز( مواد اولیه آدامس) و40 هژار تن پشم و.. اشاره می کند که همچنان خام وبدون فر آوری وارزش افزوده از استان خارج می شود.

ومردم کرمانشاه نگران اینکه آیا سایر محصولات تولیدی استان همچون روغن کرمانشاهی که سالهاست شهرتش با نام کرمانشاه پیوند خورده گرفتار سرنوشتی مشابه نخواهد شد. شاید این خریداران بیشتر از حامیانش پی به مرغوبیت تولیدات کرمانشاه برده اند، که با تقبل مسافت وهزینه هایی، آن را با نام خود به فروش می رسانند .و شایدهم خوب دریافته اند که بسته بندی یک کالای با کیفیت برابری می کند با افزایش ارزش افزوده،ماندگاری ،معرفی کالا و کمک به تجاری سازی آن...

مطمئن هستیم که بعد از این علامت سوالها حتما پاسخی وجود دارد پاسخی که به همه این نگرانیها پایان خواهد داد.


انتهای پیام/ش

برچسب ها: کرمانشاه ، نیش ، نوش ، تبدیل ، عسل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.