تبریز؛

آذربایجان شرقی در زمینه ساماندهی امور جوانان رتبه نخست کشوری را دارد

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی گفت: این استان رتبه نخست کشوری را در زمینه ساماندهی امور جوانان دراختیار دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،لیلا جاویدان در سومین نشست ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان بناب اظهارکرد: درصد بالای اجرایی شدن مصوبات ستاد، عملکرد رضایت بخش و همچنین کارشناسی بودن کارهای انجام یافته از جمله دلایلی هستند که درکسب رتبه برتر کشوری توسط آذربایجان شرقی مورد ارزیابی و توجه قرارگرفته است.

وی افزود: ما مطالبات و نیازهای جوانان را شناسایی و بررسی کرده ایم و آنها را بر اساس اسناد و قوانین بالادستی جهت تامین به مرحله اجرا می گذاریم.

جاویدان همچنین از تهیه و تنظیم سند اشتغال جوانان استان خبر داد.

فرماندار شهرستان بناب هم در ادامه این جلسه از مشکل اشتغال جوانان ، خصوصاً فارغ التحصیلان دانشگاهی به عنوان یکی از دغدغه های اساسی این قشر و مسئولان جامعه نام برد.

ولی اله فرج الهی گفت: با وجود اینکه در شهرستان بناب به دلیل رونق اقتصادی مناسب میزان بیکاری در بین قشر غیردانشگاهی کمتر است اما هنوز در شهرستان حدود شش درصد بیکاری وجود دارد.

 وی از نبود همخوانی و تناسب بین دانشگاه و بازار کار انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در دانشگاه های منطقه رشته های تحصیلی وجود دارند که بازار کار نمی تواند آنها را جذب و بکارگیری کند.

وی تنها امید مسئولان برای توسعه مشاغل خانگی و سرمایه گذاری را پرداخت تسهیلات بانکی دانست و گفت: با وجود اینکه سهم شهرستان بناب از اعتبارات سالانه مشاغل خانگی هشت میلیارد ریال است اما متاسفانه به دلیل همکاری نکردن بانک های عامل و نرخ سود 22 درصد بعید به نظر می رسد این اعتبارات جذب شده و ایجاد اشتغال شود.

فرج الهی تاکید کرد: تسهیلات رونق مشاغل خانگی باید با کمترین سود بانکی پرداخت شود تا جوانان برای کارآفرینی و صاحب شغل شدن تشویق شوند.

رئیس ستاد ساماندهی امور جوانان بناب با اشاره به ظرفیت و استعداد بالای شهرستان در زمینه فعالیت های ورزش همگانی و قهرمانی گفت: دراین زمینه از اداره کل ورزش و جوانان استان انتظار حمایت بیشتری داریم چون این اداره کل در برگزاری همایش سالانه دوچرخه سواری بناب توجه خوبی به این شهرستان نکرد.

فرج الهی از توجه ویژه دولت تدبیر و امید به ورزش شهرستان بناب در سال جاری خبر داد و گفت: بزودی عملیات اجرایی دو باب سالن ورزشی با اعتباری افزون بر20 میلیارد ریال در دو روستای بناب آغاز می شود و دو باب سالن نیمه تمام دیگر نیز تا دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

وی گفت : امسال برای تجهیز و تکمیل مجتمع ورزشی ولایت بناب هم یک میلیارد و 520 میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است.

فرماندار شهرستان بناب همچنین به موضوع ازدواج جوانان پرداخت و گفت: اگر بخواهیم آسیب های اجتماعی کاهش یابد باید به تشویق جوانان برای ازدواج آسان و آگاهانه توجه کنیم.

فرج الهی با بیان اینکه افزایش سن ازدواج در جامعه موجب آسیب های بیشتر بر پیکره جوان جامعه می شود گفت: برای حل این مشکل آموزش و فرهنگ سازی لازم است.

وی از وقوع یکهزار و46 مورد ازدواج در مدت هشت ماهه اول امسال در بناب خبر داد و گفت: متاسفانه درکنار این سنت حسنه ، 201 مورد طلاق هم به وقوع پیوسته که بر این اساس از هر پنج مورد ازدواج در بناب یک مورد به طلاق منجر می شود.

فرج الهی از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به عنوان راهکاری برای ترویج و تشویق ازدواج نام برد و گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه یکهزار و 300 فقره وام ازدواج در بناب پرداخت شده و همان اندازه نیز در نوبت هستند که پیش بینی می شود تا پایان امسال همه آنها پرداخت شود.

وی همچنین از اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی خواست دراین راستا پرداخت منظم وام های قرض الحسنه ازدواج و الزامی کردن مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیرد.

 رئیس اداره ورزش و جوانان بناب هم از نبود کارشناس امور جوانان دراین اداره گلایه کرد و گفت: با توجه به وجود کمبود نیروی انسانی دراداره ورزش و جوانان بناب ، هنوز یک نفر کارشناس امور جوانان برای پیگیری تخصصی این امور وجود ندارد.

سید مجید یزدانی همچنین از برنامه ریزی اداره ورزش و جوانان بناب برای برگزاری دوره های آموزشی قبل از ازدواج برای جوانان خبر داد و گفت: متاسفانه تا امروز مدرس مربوط به این موضوع را در شهرستان پیدا نکردیم و در صورت تامین مدرس توسط استان آماده برگزاری کلاس ها هستیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بناب هم در این جلسه گفت: تا زمانی که در فعالیت های فرهنگی موازی کاری وجود داشته باشد نتیجه ای حاصل نمی شود.

حبیب صدقی افزود: افزایش تعداد سالن های ورزشی و حتی هنری در شهرستان خوب است اما برای نگهداری و اداره این سالن های نیروی انسانی وجود ندارد و درصورتی که به بخش خصوصی واگذار شوند موجب پراکندگی ورزشکاران و هنرمندان می شود.

وی از ارائه آمارهای غلط و نبود فرهنگ و دیدگاه مناسب برای مشاوره قبل از ازدواج به عنوان آسیب های ازدواج و ساماندهی امور جوانان نام برد.

صدقی همچنین اظهار کرد: وزارت ورزش و جوانان بیشتر وزارت ورزش است تا جوانان چون وزیر مربوطه هم تا کنون در بیانات و مصاحبه های خود فقط به مقوله ورزش پرداخته و به مباحث جوانان ورود پیدا نکرده است.َ
 
انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.