جان بولتون:

ایران دستاوردهای مهمی بویژه در به دست آوردن مشروعیت بین‌المللی و فعالیت‌های گسترده هسته‌ای خود یافته است

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در مقاله‌ای نوشت مشروعیت بین‌المللی دولت و فعالیت‌های گسترده هسته‌ای ایران افزایش یافته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ "جان بولتون" نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل و یکی از اعضای اندیشکده "امریکن اینترپرایز" در مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی "واشنگتن‌تایمز" به بحث تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و  گروه 1+5 پرداخت و نوشت پیامدهای چشمگیر در خصوص تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای با ایران وجود دارد. 

جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و تحلیلگر موسسه امریکن اینترپرایز در این تحلیل نوشت:در حالی که تمرکز گفتگوهای فشرده در وین، درباره آینده برنامه هسته ای ایران است،‌در اینجا مسائل مهم دیگری فراتر از تهران وجود دارد. 

وی ادامه داد: به فضل امتیازات بسیار زیاد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، ایران دستاوردهای مهمی بویژه در به دست آوردن مشروعیت بین المللی این کشور و فعالیت های گسترده هسته ای خود یافته است. در حال حاضرکه ضرب الاجل مذاکره تا ماه ژوئن 2015 تمدید شده است، ما باید برخی آثار جهانی وسیعتر رویکرد اوباما در قبال ایران را بررسی کنیم. 

وی مدعی شد: در آینده نزدیک تاثیرات وسیع این مذاکرات خودشان را به دو شیوه نشان خواهند داد. در درجه نخست، همسایگان نزدیک ایران از جمله عربستان سعودی، مصر و ترکیه تقریبا به وضوح می توان گفت که فعالیت های هسته ای خود را تسریع خواهند کرد. ثانیا، کره شمالی نیز در نهایت تلاش خواهد کرد که برخی از امتیازاتی را که تهران به دست آورده است، کسب کند. 

وی مدعی شد: عربستان سعودی اول از همه حرکت خواهد کرد. مصر و ترکیه نیز بعد از آن شروع خواهند کرد. آنها در حال حاضر اقدامات اولیه را شروع کرده اند که در این مورد می توان به توافق هسته ای قاهره و مسکو اشاره کرد. 

جان بولتون در ادامه نوشت: در واقع با پذیرفتن برنامه مسالمت آمیز هسته ای ایران توسط واشنگتن، این کشورها یا کشورهای دیگر با سرعت بیشتری خواهند جنبید. آنها قطعا به اطمینان خاطر دادن های آمریکا تکیه نخواهند کرد. پیونگ یانگ، براساس موفقیت های ایران می تواند این گونه نتیجه گیری کند که در دو سال باقیمانده ریاست جمهوری اوباما، بهترین زمان مناسب برای رسیدن به یک توافق با واشنگتن است. 

وی مدعی شد: توافق با ایران، تاثیرات منفی دیگری نیز دارد. به جز توافق هسته ای روسیه با مصر، مسکو یک توافقنامه تجاری با اهمیت دیگر با ایران در سال 2014 برای ساخت هشت رآکتور هسته ای جدید امضا کرده است که این علاوه برتاسیسات هسته ای بوشهر است. از این بدتر، روسیه به شهروندان خود اجازه داده است یا آنها را تشویق کرده است که به طور شخصی در طرح های هسته ای و موشکی به عنوان کارشناس استخدام شوند. 

بولتون در پایان ادعا کرد در پایان این که بسیاری از خسارت هایی دولت اوباما زده است به آسانی قابل جبران نیست. 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار