عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

نظام توزیع رشته‌ها منظم نیست/برخی رشته‌ها با نیاز کشور منطبق نیست

سلیمی گفت: شورای گسترش امروز به صورت متمرکز نمی‌تواند سیاست‌گذاری کند و با هر نوع کیفیتی مجوزها را صادر می‌کند به گونه‌ای که اکنون پاره‌ای از بخش‌های دانشگاهی از قدرت خود استفاده می‌کنند و رشته‌های جدید ایجاد می‌کنند.

سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: نظام توزیع رشته‌ها و دانشگاه‌ها در کشور دقیق و منظم نبوده و شورای گسترش امروزه به صورت متمرکز نمی‌تواند سیاست‌گذاری کند و به هر کیفیتی مجوز ایجاد رشته می‌دهد این بدان معناست که پاره‌‌ای از بخش‌های دانشگاهی از قدرت خود استفاده می‌کنند و بدون هماهنگی با شورای گسترش مجوز رشته‌های جدیدی را اخذ می‌کنند.

وی افزود: این گونه مراکز برای پیشبرد اهداف خود شورای گسترش داخلی ایجاد کرده و اقدام به ایجاد رشته‌های جدید می‌کنند که در بسیاری از دانشگاه‌ها اینگونه رشته‌ها دانشجوی کافی ندارند لذا وزارت علوم باید در این خصوص با اقتدار بیشتری ورود پیدا کند.

وی با بیان اینکه سنجش رشته‌های جدید نیز مشخص نیست، خاطرنشان کرد: اصلاً به زبان ساده‌تر می‌توان گفت مشخص نیست این رشته‌های جدید برای کدام نیاز کشور راه‌اندازی شده‌اند و اکنون معضل صندلی‌های خالی دانشگاهی را برای کشور ایجاد کرده‌اند منشأ‌ خالی ماندن برخی رشته‌های دانشگاهی عدم تطابق آنها با نیاز کشور است.

وی یادآور شد: مجلس در این مقوله بسیار حساسیت داشته و با مسئولین ذی‌ربط جلسات زیادی برگزار کرده است و خواستار برخورد و ورود جدی‌تر وزارت علوم در این بخش هاست تا بتوان با ایجاد محدودیت‌های منطقی از ایجاد رشته‌های بی‌کارایی در کشور جلوگیری شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۳
بیخودی عمر جوانان کشور را با رشته های چرت تلف کردین تازه میگید منطبق با نیاز کشور نیست
یکی از نهاد های بیخود و بی برنامه همین مجلس است که تا الان هیچ برنامه ای برای موارد ذیل نداشته:
حل مشکل جوانان بیکار تحصیل کرده کشور
حل مشکل زنان سرپرست خانوار که شوهرشان بیمه نبوده و فوت شده
حل مشکل مسکن کم درآمدا
حل مشکل تحصیل نیازمندان در دانشگاه ها که از 100 نفر یکی را با سفارشو پارتی بازی کمیته امداد تحت پوشش قرار میده
و هزاران مشکلی که اصلاً مجلس تا حالا در باره اش حتی صحبت هم نکرده چه برسد به حل آن
در یک کلام مجلس فقط و فقط برای سیاست بازی و دنبال حرف و حدیث هستش نه حل مشکلات مردم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۳
سلام از باشگاه خبرنگاران خواهش میکنم در مورد عقد موقت که باعث از بین رفتن قابل توجه گناه در بین جوانان میشد از مجلس شورای اسلامی برنامه ای تولید کنید اخه الان بسیاری از جوانا دوست دختر دانر تا زن صیغه ای و باید این صدا و سیما این مورد را فرهنگ سازی کند تا مردم به ویژه جوانان و دانشجویان دست به عمل شنیع زنا نزنند خواهشا پیگیری کنین
آخرین اخبار