رییس سازمان انتقال خون خبر داد

افزایش ظرفیت 150 هزار لیتر پلاکت به 300 هزار لیتر/تایید بین المللی پلاکت های مازاد حاصل از اهدای خون

پورفتح الله با بیان این که در حال حاضر یک ظرفیت 150 هزار لیتر پلاکت‌های مازاد ما به کمپانی‌های بزرگ خارج کشور ارسال می‌شود، گفت: راه اندازی مراکز پلاکتها این ظرفیت را قطعاً تا پایان سال به بالاتر از 300 هزار لیتر خواهد رساند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ علی اکبر پور فتح الله، مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در برنامه «سپهر دانش» گروه سلامت جسم و پیشگیری رادیو سلامت با بیان اینکه در سطح گلبول قرمز بیش از ۵۰۰ نوع آنتی ژن وجود دارد که آنتی ژن‌های می‌توانند از نظر بالینی حائز اهمیت باشند، گفت: افرادی که دارای خون نادر هستند نمی‌توانند خون افراد جامعه را دریافت کنند و فقط باید با خون‌ها گروه خودشان در امر درمان و فعالیت‌های بالینی خودشان را داشته باشند. به خاطر همین حدود ۳ سال است که کشور عضو انجمن بین الملل گروه‌های خونی نادر شده و برنامه‌های این گروه را در کشور ساماندهی کردیم، اولین کشور اسلامی هستیم که به برنامه‌های گروه‌های خونی نادر پیوستیم و دارای برنامه در کشور هستیم. 

وی با بیان اینکه خوشبختانه در کشور در این زمینه برنامه ریزی‌های خیلی خوبی انجام شده است، ادامه داد: در حال حاضر ۱۷۰ گلبول قرمز از گروه‌های خونی نادر در بانک خون کشور در منهای ۷۰ درجه ذخیره کرده‌ایم که تا بیش از ۱۰ سال قابل نگه داری هستند. 

 هر زمانی که این افراد به خون احتیاج داشتند، می‌توانند استفاده کنند. علاوه بر این گروهی را ساماندهی کردیم که افرادی که در گروه‌های خونی نادر شناسایی می‌شوند وارد این بانک اطلاعاتی می‌شوند که هر کس از این افراد نیاز به خون داشته باشند می‌توانند با مراجعه به این بانک اهدا کنندگان بالقوه را شناسایی کنیم و خون و فراورده‌های خونی را در اختیارشان قرار دهیم. 

وی ادامه داد: طبیعتاً برنامه‌ای که در کشور اجرا شده مدلی برای سایر کشورهاست به خاطر همین است که انجمن بین المللی انتقال خون از سازمان انتقال خون حمایت می‌کند تا این تجر به به سایر کشور‌ها منتقل شود. 

پور فتح الله در ادامه افزود: توجه به اینکه ما ۴۰ سال سابقه انتقال خون ملی داریم، دستاوردهای بزرگی در کشور وجود دارد. به طور نمونه در حوزه سلامت خون، میزان شیوع اچ آی وی در مراجعه کنندگان برای اهداء خون که یکی از شاخص‌های مهم است، و شاخص‌هایی از قیبل هپاتیت b و c، چیزی حدود ۱۰ برابر کمتر از جامعه نرمال است. علاوه بر این‌ها یک روند کاهشی را ظرف ۱۰ سال گذشته طی کرده است. به طور مثال ظرف ۵ سال گذشته شیوع هپاتیت b در اهدا کنندگان انتقال خون علاوه بر اینکه ۱۰ برابر کمتر از جامعه بوده، یک سوم هم نسبت به ۵ سال قبل کاهش پیدا کرده است. 

وی همچنین در مورد هپاتیت c گفت: هپاتیت c یک دوم و در مورد اچ آی وی کمترین میزان ممکن است و در حد آمار کشورهای پیشرفته است. در زمینه اهدا کنندگان خون در سال گذشته ۳ در ۱۰۰ هزار نفر حدود ایدز مثبت داشتیم. در جامعه سیر صعودی و افزایش دارد؛ اما ظرف ده سال گذشته در میان اهدا کنندگان سیر نزولی داشته که این دستاورد بزرگی در سلامت خون است. 

وی با بیان اینکه قوی‌ترین تیم کنترل کیفی را در سازمان انتقال خون داریم، گفت: در تمامی مراکز استانی و شهرستان یک درصد از فرآورده، در سطح هر پایگاه، استان، ستاد و سازمان مورد کنترل کیفی و آزمایش قرار می‌گیرد. 

پور فتح الله با بیان اینکه پلاکت‌های ایرانی را استاندارد کردیم، بیان کرد: یعنی پلاکت‌های مازاد حاصل از اهدای خون‌ها مورد تایید بین المللی قرار گرفته است. در حال حاضر یک ظرفیت۱۵۰ هزار لیتر پلاکت‌های مازاد ما به کمپانی‌های بزرگ خارج کشور ارسال می‌شود که از آن فاکتور ۸ و ۹ و سایر داروهای مشتقات پلاکت دریافت و وارد کشور می‌شود. علاوه بر اینکه در چرخه خون و فرآورد‌های خونی به خودکفایی رسیدم در زمینه دارویی مشتقات پلاکت با کمک بخش خصوصی برنامه داریم. 

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در پایان اظهارکرد: راه اندازی مراکز پلاکت‌ها این ظرفیت قطعاً تا پایان سال به بالا‌تر ۳۰۰ هزار لیتر خواهد رسید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۲۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۳
سلامت؛ امیدوارم همیشه اخبار خوش بهداشت و سلامت را از زبان مسئولان بشنویم.
آخرین اخبار