پور فتح الله در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

خون‌فروشی در انتقال خون وجود نداشته و نخواهد داشت/ بیش از 50 درصد محصولات مشتق از پلاسمای وارداتی با پلاسمای ایرانی تامین شده

رییس سازمان انتقال خون ایران گفت: اصولا بحثی به نام خون‌فروشی و خرید و فروش خون در انتقال خون وجود ندارد و باید گفت که این موضوع نه در 40 سال گذشته مطرح بوده و نه در آینده مطرح خواهد شد.

علی‌اکبر پورفتح‌الله رییس سازمان انتقال خون ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران مبنی بر فروش خون گفت: اصولا بحثی به نام خون فروشی و خرید و فروش خون در سازمان انتقال وجود ندارد و باید گفت که این موضوع نه در 40 سال گذشته مطرح بوده و نه در آینده مطرح خواهد شد.

وي افزود: خوشبختانه ما بیش از 2 میلیون اهدا کننده خون در کشور داریم و باید گفت از نظر تولید خون به خودکفایی رسیده‌ایم. 

وی گفت: اما اخیرا بحثی در مورد خرید و فروش خون مطرح شده که باید گفت: مراکزی برای اهدای پلاسمای خون وجود دارند که مربوط به امسال و سال گذشته نیست بلکه مجوز احداث این مراکز از سال 1380 صادر شده است.

پورفتح الله ادامه دارد: در حال حاضر نزدیک به 7 مرکز جمع‌آوری پلاسمای خون با مجوز سازمان غذا و دارو وجود دارد و دلیل صدور مجوزها هم این است که ما حجم بالای داروهای مشتق از پلاسما را داریم که با استفاده از پلاسمای بیگانه تهیه شده‌اند.

رييس سازمان انتقال خون ايران گفت: بعد از پیدایش جنون گاوی و پریونها استراتژی در کل دنیا مطرح شد که داروهای مشتق از پلاسما با استفاده از پلاسمای داخلی همان منطقه تهیه شود که اگر بیماریهای نوظهوری مانند HIV پیدا شدند از مرزی به مرز دیگر منتقل نشوند در ایران هم مجوز صادر شده و اهدای پلاسما داوطلبانه است. 

پورفتح‌الله اذعان داشت: طبق آیین نامه‌ای که تحت نظارت سازمان غذا و دارو و انتقال خون تنظیم شده نباید پولی بابت دريافت پلاسما پرداخت شود. 

وي افزود:در این آیین نامه قید شده است که پرداخت پول در حد کرایه رفت و آمد اهدا کننده است با توجه به اینکه اهدا کننده باید بیش از یک ساعت زیر دستگاه باشد و حداقل سالی دوازده تا پانزده بار مراجعه کند اجازه پرداخت مشوق‌هایی که در حد هزینه رفت و آمد و حداکثر در حد کرایه تاکسی سرویس باشد. این هزینه در جایگاه‌های مختلف با نظارت بازرسین متفاوت است. 

وی افزود: ما این اطمینان را به مردم عزیز می‌دهیم که به هیچ وجه این مراکز تبدیل به مراکز خرید و فروش نمی‌شود چرا که کاملا تحت نظارت سازمان غذا و دارو کل پلاسماهای تولیدی به شرکتهای طرف قرارداد و معتبر فرستاده می‌شود و در آنجا تبدیل به داروهای فاکتور 8 انعقادی فاکتور 9 انعقادی، ایمونوگلوبین وریدی و آلبومین می‌شود و به کشور برمی‌گردد و برای اینکه مورد تایید قرار بگیرد باید هم شرکت تولید کننده محصول، هم یک ارگان بین‌المللی نظارت کنند و هم بازرسی داخلی صورت گیرد بنابراین امکان تخلف به هیچ عنوان وجود ندارد. 

پورفتح‌الله در پایان گفت: در سال گذشته بیش از 200 هزار لیتر پلاسما اهدا شده و بیش از 170 هزار لیتر پلاسمای مازاد اهدای انتقال خون بوده است که در مجموع پلاسماها به 370 هزار لیتر رسید همچنین با اطمینان می‌گوییم که بیش از 50 درصد محصولات مشتق از پلاسمای وارداتی با پلاسمای ایرانی تامین شد و باعث شد نرخ داروها کاهش پیدا کند که موجب یک صرفه‌جویی بیش از 30 درصدی شده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار