اینجا تبلیغات ممنوع است!

درست است که اینترنت در بسیاری از جهات باعث سهولت در انجام کارها می‌شود اما در بسیاری از مواقع هم به دلیل گستردگی زیاد از حد باعث ایجاد فضایی می‌شود که در آن میزان امنیت برای کاربران بسیار پایین‌تر از آن میزانی است که انتظار دارند.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ به دلیل بالا بودن تعداد کاربران اینترنتی، در حال حاضر بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها ترجیح می‌دهند در فضای مجازی سرمایه‌گذاری کرده و حتی از طریق این رسانه خودشان را به مردم معرفی کرده و خدمات‌شان را در اختیارشان قرار دهند.

اما نکته‌ای در این میان وجود دارد که ممکن است در بعضی از شرایط کاربران را دلزده کرده یا میزان اعتماد و اطمینان آن‌ها را به جهان مجازی پایین بیاورد. شاید شما هم جزو آن دسته از کاربرانی باشید که از تبلیغات اینترنتی دل خوشی نداشته و همیشه با آن‌ها مشکل دارند.



ممکن است حق با شما باشد، چون خیلی بد است که به عنوان نمونه وارد یک پایگاه اینترنتی برای انجام کاری شوید و با صحنه‌ای روبه‌رو شوید که در آن تمامی بخش‌های جانبی آن سایت پر از تبلیغات اینترنتی نامربوط باشد. در چنین فضایی قبل از هر موضوع، برای کاربر حس ناخوشایندی به وجود خواهد آمد و شاید در مواردی هم باعث شود میزان بیننده آن سایت کاهش پیدا کرده و دیگر کسی حاضر به بازدید دوباره از آن نشود.

اما خبر خوبی که برای کاربران وجود دارد این است که برنامه‌نویسان به فکر این مشکل هم هستند. یکی از کارمندان سابق شرکت گوگل، افزونه‌ای را طراحی کرده است که AdBlock نام دارد و همان گونه که از نام آن هم پیداست، افزونه‌ای بسیار مفید و کاربردی است که برای جلوگیری از بارگذاری تبلیغات ناخواسته در زمان وب‌گردی به کمک شما خواهد آمد. البته در حال حاضر امکان استفاده از این افزونه برای مرورگرهای سافاری و گوگل کروم وجود دارد اما مسلما به دلیل ضروری بودن این افزونه برای تمامی کاربران امید گسترش آن برای دیگر مرورگرها هم وجود خواهد داشت. جالب است بدانید که نویسنده این افزونه بیش از دو هزار ساعت برای نوشتن آن زمان صرف کرده است و حتی کارش را به همین خاطر رها کرده و تمامی وقتش را به نوشتن این افزونه قدرتمند اختصاص داده است.



این فرد که Michael Gundlach نام دارد ادعا دارد که برنامه‌نویسی را از سن 8 سالگی آغاز کرده است و تصمیم دارد بیشتر زمان خود را به برنامه‌نویسی اختصاص دهد. سایت thenailthatsticksup.com مصاحبه‌ای را با او انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانیم.

شنیده‌ایم که برای نوشتن این برنامه مدت زمان زیادی را صرف کرده و حتی از کارتان هم کناره گرفته‌اید. چه هدفی را از این کار دنبال می‌کردید؟
من توجه زیادی به Add ones مرورگر فایرفاکس داشتم و با الهام از AdBlock Plus که مربوط به این مرورگر بود تصمیم گرفتم نسخه‌ای قوی‌تر برای کروم بنویسم. این کار را در سال 2009 انجام دادم و خوشبختانه استقبال خوبی از آن به عمل آمد و در سال 2011 بود که شرکت اپل به من پیشنهاد نوشتن یک نسخه از این برنامه برای مرورگر سافاری را داد. در مورد هدفم هم باید بگویم که به سلیقه شخصی‌ام مربوط می‌شد که از تبلیغات به شیوه غیر اصولی و اجباری بیزارم و برای مخالفت با آن تصمیم به نوشتن این برنامه گرفتم.

برای نوشتن آن از چه زبان برنامه‌نویسی استفاده کردید؟
از جاوا اسکریپت برای نوشتن بدنه اصلی برنامه و از زبان‌های HTML و CSS هم بیشتر برای کارهای گرافیکی استفاده کردم.

برای نوشتن همه برنامه‌هایتان از همین زبان‌ها استفاده می‌کنید؟
من به زبان پایتون از سال‌های پیش، علاقه شدیدی داشته‌ام زیرا اعتقاد دارم که همه برنامه‌ها با این زبان، هوشمند می‌شوند. اما به جز جاوا اسکریپت و پایتون، از سی‌شارپ هم در بعضی از مواقع استفاده می‌کردم و تا همین چند سال پیش، تمامی برنامه‌های تجاری‌ام را با این زبان می‌نوشتم.

آن طور که انتظار داشتید، از برنامه‌تان استقبال شد؟
طبق آماری که به من رسیده است بیشتر از هشت میلیون کاربر فعال این برنامه را برای مرورگر گوگل کروم دانلود کرده‌اند و برای سافاری هم تعدادی در حدود دو میلیون کاربر از این برنامه در حال حاضر استفاده می‌کنند. البته این آمار مربوط به چند ماه گذشته است و اکنون، نمی‌دانم چه تعداد دانلود در روز انجام می‌شود.



چند وقت است که برنامه‌نویسی می‌کنید؟
من از سن 8 سالگی برنامه‌نویسی با زبان بیسیک را به کمک برادرم شروع کردم و در ابتدا بازی‌های بسیار ساده‌ای را طراحی می‌کردم بعد از بیسیک به زبان پاسکال برنامه می‌نوشتم و از سن 16 سالگی هم با C++ برنامه‌نویسی می‌کردم.

با این اوصاف می‌توانم بگویم 24 سال است که برنامه‌نویسی می‌کنم و وقتی که در رشته کامپیوتر به دانشگاه رفتم، در حدود 9 سال بود که تجربه برنامه‌نویسی داشتم.

نظر شما در خصوص تبلیغات سایت‌ها و افزونه‌هایی که روی مرورگر نصب می‌شوند چیست؟

منبع: BYTE
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۳
اگه تبلیغات نذازن تو سایتشون پس از کجا بیارن سایت رو بچرخونن!!!!!!!
Germany
مهدی
۱۷:۲۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۳
راحت شدم از دست تبلیغات تازه سرعتمم با abpبهتررم شده خیلی
United States of America
Mostafa
۱۹:۱۹ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
سلام. آقا این AdBlock Plus خیلی خوبه. باهاش این تبلیغاتی که گوشه های سایت هست رو میشه بلاک کرد.
مثلا تبلیغات سایت شما اونا رو بلاک کردم رو سرعت بارگذاری خیلی تاثیر داره.
Netherlands
علیرضا
۱۸:۲۷ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
سلام، من به شخصه از این تبلیغات اصلا خوشم نمی‌یاد. خب ولی برای سایت‌ها منبع درآمد هست و از این طریق میتونن به ارتقای سایتشون بپردازن.
آخرین اخبار