مروری بر گزیده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات ۱ مهر؛

استفاده کنندگان از کارتخوان تنبیه می‌شوند/ مایکروسافت ۴ میلیون دلار نرم‌افزار خیرات می‌کند/ با آسانسور به کهکشان بروید

در تمام دنیا نظارت اینترنتی وجود دارد، شهروند دیجیتال به مخاطره می‌افتد، ویزای بلک‌بری برای رونمایی پاسپورت صادر شد، گروگان‌گیری تکنولوژی کاهش یافت، سیستم عامل جدید اپل کند و ناپایدار است، گوگل انیمیشن پاییزی ساخت، مبین‌نت نسل چهارمی می‌شود و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان و علاقمند به حوزه فناوری اطلاعات در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






استفاده کنندگان از کارتخوان تنبیه می شوند/ شهروند دیجیتال به مخاطره می‌افتد
مهر/ رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در واکنش به طرح اخذ کارمزد از شهروندان در ازای ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی، این طرح را اقدامی تنبیهی برای شهروندان در استفاده از این نوع خدمات قلمداد کرد. کاظم آیت اللهی با بیان اینکه طرح دریافت کارمزد از پذیرندگان پایانه های فروش بدون مشورت با سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور مطرح شده است، اعلام کرد: انتظار داریم مسوولین محترم دولتی در تصمیماتی که صنف و صنعت فناوری اطلاعات و مشتریان آن را تحت تاثیر قرار می دهد، از بازوی مستحکم فناوری اطلاعات ایران در بخش خصوصی، مشورت بخواهند و حداقل در جلسات کارشناسی طرح هایشان از این نهاد دعوت کنند.

وی ادامه داد: اخذ وجه از مصرف کننده پایانه های فروش، تحمیل هزینه های متعارف ارائه دهندگان این تجهیزات به دوش مصرف کننده است، هزینه هایی که در هنگام امکانسنجی و شکل گیری یک PSP به عنوان هزینه کسب و کار PSP در نظر گرفته شده است. اکنون تصمیم شورای پول و اعتبار گرچه به خاطر کمک به کسب و کار PSPها و نظام بانکی است، اما در واقع این تصمیم باعث فاصله گرفتن مصرف کننده از بهره برداری از خدمات بانکداری الکترونیکی خواهد شد. از طرف دیگر اگر سود حاصل از گردش و رسوب پولی که در اثر استفاده از پایانه های فروش نصیب نظام بانکی می شود محاسبه شود، ملاحظه می شود که این سود بسیار بیشتر از هزینه های شرکتهای PSP است و لازم است نظام بانکی هزینه های مربوطه را از محل سود حاصله بپردازد.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای گفت: توصیه می کنیم بانک مرکزی و نظام بانکی در تصمیم گیری برای این منظور حتی به این سناریو فکر کنند که اگر مردم از طریق پایانه ها خرید نکنند چقدر ضرر متوجه آنها خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حالی که در تمام دنیا دولتها برای رواج کاربردهای فناوری اطلاعات در جامعه، تسهیلات قائل می شوند، جای تعجب است که در ایران شاهد تصمیماتی هستیم که استفاده کنندگان از این فناوری در واقع تنبیه می شوند و شکل گیری شهروند دیجیتال به عنوان پیش نیاز اقتصاد دیجیتال به مخاطره افتاده و کند می شود.

آیت اللهی در پایان ضمن اعلام آمادگی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور برای کمک به شورای پول و اعتبار جهت بررسی مجدد طرح و ارائه راه حل منطقی تر افزود: به طور جد از شورای پول و اعتبار می خواهیم اجرای این طرح را فعلا متوقف نماید تا تصمیم بهتری در این زمینه گرفته شود.


تلفن‌های ثابت استان خراسان جنوبی فردا هم‌کد می‌شود
تسنیم/ تلفن‌های ثابت استان خراسان جنوبی از فردا (دوم مهرماه) هم‌کد می‌شوند و کدهای بین شهری ۰۳۵۳، ۰۵۳۴، ۰۵۳۵، ۰۵۶۲ و ۰۵۶۱ به ۰۵۶ تغییر می‌کند. طرح هم‌کدسازی در سطح شهرستان‌های بیرجند، بشرویه، خوسف، درمیان، سرایان، سربیشه، طبس، فردوس، قائن(قائنات، زیرکوه) و نهبندان  انجام شده و شماره مشترکین در این شهرستان‌ها از 7 رقم به 8 رقم تغییر می‌کند.

مشترکین تلفن‌های ثابت در شهرستان‌ها و روستاهای استان خراسان جنوبی برای اطلاع از تغییرات و دریافت شماره جدید خود می‌توانند تا قبل از ساعت 22 روز چهارشنبه (93/7/2) با سامانه گویای 118 و 3200 در محدوده استان و با شماره  05613200 در خارج از استان و بعد از ساعت 22 با سامانه گویای 118 و 3200 در داخل استان و در خارج از استان با شماره 0563200 تماس بگیرند.


ویزای بلک‌بری برای رونمایی پاسپورت صادر شد
تسنیم/ کمپانی آمریکایی بلک‌بری فردا محصول متمایز و منحصر به فرد خود را در برابر دیدگان رسانه‌ها رونمایی می‌کند. تبلیغات و پخش تیزرهای مختلف حول محصول جدید و منحصر به فرد بلک‌بری، سرانجام رنگ واقعیت به خود می‌گیرد و پاسپورت این کمپانی آمریکایی، فردا رسانه‌ای می‌شود.

ظاهرا قرار است به محض معرفی و رونمایی از این محصول، جریان فروش آن نیز کانالیزه شود هرچند که تاکنون جزییاتی از مناطق عرضه ارائه نشده است. برخی رسانه‌ها احتمال عرضه این گوشی در فاز اول را برای انگلستان، کانادا و امارات دانسته‌اند زیرا مراسم رونمایی قرار است به شکل هم‌زمان در لندن، تورنتو و دوبی برگزار شود.

جان چن مدیر عامل بلک‌بری گفته که دو هفته بعد از رونمایی رسمی، این محصول در اختیار تمامی بازارهای جهانی قرار خواهد گرفت. پاسپورت قفل شکسته و سیم‌کارت آزاد براساس گفته‌های چن، ارزش 599 دلاری در ایالات متحده خواهد داشت و قیمت‌ آن در مناطق دیگر با توجه به شاخص‌هایی همچون مالیات اتخاذ خواهد شد.

مدیر عامل بلک‌بری گفته که این گوشی تازه وارد به عرصه رقابت در برابر رقبای اصلی خود در بازار، قیمتی ارزان‌تر دارد و همین مزیت منجر به فروش بیشتر این گوشی مخصوصا برای کمپانی‌های کانادایی خواهد شد.

این گوشی دارای نمایشگر 4.5 اینچی، دوربین‌های 13 و 2 مگاپیکسلی است که تراشه‌ای با چهار هسته پردازشی 2.2 گیگاهرتزی درون آن قرار دارد. رم این دستگاه 3 گیگابایت و حافظه داخلی آن 32 گیگابایت است.

یکی از مزیت‌های قابل توجه این گوشی بهره‌برداری از باتری 3450 میلی آمپری است که عمر ذخیره‌سازی را تا 36 ساعت می‌افزاید. سیستم عامل بلک‌بری 10.3 نیز به صورت پیش فرض روی این گوشی سوار شده است.


حجاج برای فعال‌سازی سیم‌کارت ایرانسل نگران نباشند
تسنیم/ حجاج بیت الله الحرام که پس از تکمیل ثبت‌نام و ارائه مدارک لازم به دلیل عدم پوشش شبکه قادر به فعال‌سازی سیم‌کارت خود نیستند می‌بایست به صورت دستی اقدام به فعال‌سازی سیم‌کارت‌های خود کنند. این دسته از مشترکین می‌بایست پس از اطمینان از کافی بودن میزان اعتبارشان از طریق شماره‌گیری کد دستوری #1*141* وارد منوی اصلی گوشی تلفن همراه‌شان شوند، به قسمت تنظیمات (Settings) بروند و بخش شبکه موبایل (Mobile network) را تایید کنند.

سپس وارد بخش نام‌ نقاط دسترسی (Access Point Names) شده و با فشار دادن دکمه منو و اِی‌پی‌اِن جدید (New APN) یک APN جدید ساخته و در بخش نام، عبارت "Irancell-GPRS" را انتخاب و تایید کنند. در ادامه می‌‌بایست به بخش APN بروند و بخشی با عنوان mtnirancell را انتخاب و تایید کنند. علاوه بر این حجاج می‌بایست به بخش پروکسی بروند و آن را انتخاب کنند و بدون اینکه این قسمت را پر کنند دکمه تایید را فشار دهند و برای ادامه کار به بخش پورت رفته و پس از انتخاب آن، عدد 8080 را در این بخش وارد کنند.

همچنین می‌بایست بخش نام کاربری را انتخاب کنند و بدون پر کردن این بخش دکمه تایید را فشار دهند و در ادامه در قسمت گذرواژه (Password) هم به همین صورت عمل کنند. حجاج می بایست برای تکمیل فرآیند فعال‌سازی سیم‌کارت خود به بخش "APN type" بروند وعبارت "default" را فشار داده و پس از تایید، جهت ذخیره این تغییرات دکمه منو را فشارداده و این تغییرات را "Save" کنند.

حجاجی که از گوشی و تبلت‌های Apple استفاده می‌کنند می‌بایست وارد منوی تنظیمات شوند، عبارت Cellular را انتخاب وبخش Cellular data  و Enable 3G را  روشن (ON) کنند. همچنین در قسمت Cellular data Network در گزینه APN عبارت mtnirancell را وارد کنند تا سیم‌کارتشان فعال شود.

مشترکین سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری ایرانسل از صبح روز جمعه 14 شهریور و تا زمان بازگشت آخرین کاروان حجاج به کشور، با استفاده از سیم‌کارت ایرانسل، می‌توانند از تعرفه 599 تومانی به ازای هر دقیقه تماس ورودی یا خروجی به هر مقصدی در داخل ایران، تعرفه 249 تومانی به ازای ارسال هر پیام کوتاه به هر نقطه از دنیا و اینترنت همراه رایگان و دریافت پیامک رایگان برخوردار شوند.


گروگان‌گیری تکنولوژی کاهش یافت
تسنیم/ در حالیکه گزارش‌های امنیتی نشان از کاهش فعالیت بدافزارهای گروگان‌گیر می‌دهد اما تهدیدات بدافزاری همچنان رکورد می‌زند. بررسی تهدیدات امنیتی از الگوهای رفتاری موفق شرکت‌های فعال در این عرصه برای ارائه راهبردی نفوذناپذیر در عرصه تجهیزات ارتباطی است.
شرکت‌های نام آشنای بزرگی همچون کاسپراسکای، بیت‌دیفندر، سایمانتک، نورتون، مک‌آفی، پاندا سکیوریتی و برخی دیگر از برندهای مطرح در حوزه نرم‌افزارهای امنیتی و ضدویروس، هر از چند گاهی اقدام به ارائه گزارش‌هایی تحلیلی در این زمینه می‌کنند.

اخیرا نیز مک‌آفی گزارشی را در ارتباط با تهدیدات دومین فصل سال جاری میلادی منتشر کرده که در آن به تهدیدات موبایلی، بدافزاری، وب، شبکه و پیام اشاره شده است. براساس این گزارش، نمونه بدافزارهای تلفن همراه در این بازه زمانی به نسبت سه ماهه گذشته با کاهش روبرو شده هرچند که روند تهدید بدافزارها صعودی بوده و بیش از چهار میلیون و 500 هزار گزارش شده است.

تعداد نمونه بدافزارهای شمارش شده در آزمایشگاه این برند امنیتی نیز با یک درصد رشد به بیش از 31 میلیون نمونه بدافزار جدید رسیده است. این میزان یک رکورد در تعداد بدافزارهای جدیدی است که تاکنون توسط این موسسه ثبت شده است. این در حالی است که مجموع تهدیدات بدافزاری به بیش از 250 میلیون واحد رسیده است.



در سه ماهه دوم سال 2014 تعداد نمونه‌های جدید بدافزارهای گروگان‌گیر کاهش یافته و تنها 63 هزار و 857 نمونه جدید ثبت شده است. این میزان پایین‌ترین نرخ از سال 2012 به بعد است. تهدیدات جدید وب در این مدت زمان نیز به نسبت اولین فصل 2014 کاهش و تعداد تهدیدات وب نیز به زیر دو میلیون واحد تقلیل یافته است.



آمریکای شمالی همچنان بیشترین محتوای مشکوک در دنیا را تولید می‌کند و بعد از آن اروپا و خاورمیانه قرار گرفته‌اند. آمریکای شمالی 44 درصد، اروپا و خاورمیانه 37 درصد، آسیا-اقیانوسیه 16 درصد و آمریکای لاتین 3 درصد از محتوای مشکوک کل وب را میزبانی کرده‌اند.



تعداد اسپم‌های جهانی نیز کاهش داشته اما همچنان همچون سه ماهه قبل، بالای 7 تریلیون پیام بوده است. تهدیدات شبکه‌ای نیز در سه ماهه دوم سال 2014 حدود چهار درصد رشد داشته است. بیشترین حملات شبکه‌ای مرتبط با DDOS (انکار سرویس) بوده و بعد از آن نیز کِرم‌ها و بروت‌فورس‌ها که کندترین نوع حملات شبکه‌ای را تشکیل می‌دهد، قرار گرفته‌اند. مرورگرها نیز 9 درصد از تهدیدات شبکه‌ای را در دست گرفته‌اند.


سیستم عامل جدید اپل کند و ناپایدار است
تسنیم/ نسخه جدید سیستم عامل اپل هم‌زمان با رونمایی از آیفون‌های جدید ۶ و ۶ پلاس، معرفی شد و در دسترس کاربران جهانی برای بروزرسانی قرار گرفت. نزدیک به یک هفته از عرضه آخرین بروزرسانی سیستم عامل اپل می‌گذرد و کاربران قدیم آیفون نیز آپدیت جدید را دریافت کرده‌اند اما در همین مدت زمان کوتاه خبری عجیب از کمپانی مدیریت کارایی کریترسیزم منتشر شده است.

این موسسه تحقیقاتی می‌گوید که سیستم عامل تازه معرفی شده اپل از ناپایداری بیشتری به نسبت نسخه قبلی برخوردار است. در گزارش این مرکز، نرخ میانگین شکست برای سیستم عامل جدید اپل 3.56 درصد است در حالیکه همین نرخ برای IOS7 حدود 2 درصد بوده است.

کریترسیزم گفته که مشکلات حل نشده پایداری و باگ‌های برنامه‌های کاربردی، منجر به چنین شکست به نسبت بالایی در این سیستم عامل شده است که به نظر این موسسه طبیعی به نظر می‌رسد. انتظار می‌رود که اپل آپدیت‌های سریعی را برای رفع این نواقص و برخی برنامه‌های قدیمی خود که قابلیت اجرا در IOS8 را ندارند، در نظر گیرد.

حدود یک هفته پیش بود که برخی رسانه‌های تخصصی، به کاربران آیفون 4S هشدار دادند تا آپدیت IOS8 را دریافت نکنند. به عقیده آنها چنین کاری منجر به کاهش اجرای برنامه‌های کاربردی و تأخیر در رفتار منوهای آیفون می‌شود.


گوگل انیمیشن پاییزی ساخت
تسنیم/ هم‌زمان با فرارسیدن پاییز و یکسان شدن میزان شب و روز در نیم کره شمالی، گوگل انیمیشن خوش‌آمدگویی ساخت. گوگل فرا رسیدن پاییز را با انتشار تصویری در لوگوی صفحه اصلی خود جشن گرفت. بزرگترین موتور جست‌وجوی دنیا انیمیشنی سیاه و سفید با پنج درخت خاکستری را طراحی کرده که شخصیتی کارتونی با حالتی لنگ لنگان از کنار آنها عبور می‌کند و به محض رد شدن از درخت‌ها، رنگ آنها پاییزی می‌شود.

با گذر از آخرین درخت، برگ‌ها به یکباره می‌ریزد و لوگوی گوگل که در پیچ و خم شاخه‌ها تعبیه شده، نمایان می‌شود. سکانس آخر این انیمیشن نیز با افتادن تک برگی رو سر شخصیت کارتونی که موجب پدیدار شدن خنده روی لب او می‌شود، پایان می‌یابد. در پاییز امسال، میزان شب و روز در نیم کره شمالی برابر است.


مایکروسافت ۴ میلیون دلار نرم‌افزار خیرات می‌کند
تسنیم/ مایکروسافت بزرگترین شرکت نرم‌افزاری دنیاست که ۴ میلیون دلار از نرم‌افزارهای آفیس پروفشنال پلاس ۲۰۱۳، SharePoint، Lync و سیستم آنلاین مدیریت ارتباط با مشتری را در اختیار بنگاه خیریه وُرد ویژن استرالیا قرار داد.

این کمپانی که یکی از پایه‌های اصلی امور خیرخواهانه است، در حالی این کار را انجام می‌دهد که به گفته تیم کاستلو مدیر ورد ویژن استرالیا، برنامه‌های آفیس مایکروسافت و Lync بسیار مورد استقبال مؤسسات خیریه برای همکاری‌های آنلاین با ادارات استرالیا است. وی معتقد است که برنامه داینامیک هم که بروزرسانی سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان را برعهده دارد بسیار کارگشا در زمینه اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های این بنیاد خیرخواهانه به مردم و حامیان آن است.

اهدا چهار میلیون دلار نرم‌افزار تنها بخشی از برنامه‌های مایکروسافت برای حمایت از سازمان‌های خیریه جهانی است؛ رویکرد اصلی مایکروسافت در این اقدام خیرخواهانه پشتیبانی از جوانان استرالیایی و آشنایی هر چه بیشتر آنها با فرهنگ بومی این سرزمین است. مایکروسافت، 50 میلیون دلار از نرم‌افزارهای خود را در راستای اقدامات خیرخواهانه خود در سال 2014 اهدا کرده است.

ورد ویژن مؤسسه‌ای بین‌المللی است که در سال 1966 شعبه استرالیایی آن توسط بارون پایه‌گذاری شد و هدف اولیه آن حمایت از انسان‌ها و آسیب‌دیدگان در برابر فجایع طبیعی نظیر سیل، زلزله، طوفان و... بود. این مؤسسه در شعار خود رساندن آب و غذا ظرف 72 ساعت به مردم مناطق آسیب دیده را لحاظ کرده است.


مبین‌نت نسل چهارمی می‌شود
تسنیم/ مبین‌نت با دریافت مجوز شبکه ارتباطی باند پهن بی‌سیم با فناوری LTE، امسال دست پر به نمایشگاه تلکام می‌آید. شرکت ارتباطات مبین‌نت اعلام کرد که با اعطای مجوز به این شرکت در جهت پیاده‌سازی شبکه‌ ارتباطی باندپهن بی‌سیم با فناری LTE از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، امسال با رویکردی جدید و با شعار «مبین‌نت ارایه‌دهنده‌ی راهکارهای 4G» در پانزدهمین نمایشگاه تلکام حضور خواهد یافت.

علاوه بر این، به روال گذشته محصولات و خدمات متنوع مبین‌نت تحت عنوان اینترنت پرسرعت اشتراکی، پهنای باند اختصاصی اینترنت و شبکه‌ اختصاصی مجازی (VPN) بی‌سیم و شبکه‌ اینترنت پرسرعت بی‌سیم محلی وای‌فای (وایمو) در این نمایشگاه به عنوان مهم‌ترین خدمات خانگی و سازمانی، به علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان ارایه خواهد شد.

مبین‌نت دارنده‌ شبکه‌ ارتباطی باندپهن بی‌سیم در ایران است و به عنوان یکی از اعضای گروه مخابرات ایران در این نمایشگاه حضور خواهد داشت. پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی از روز دوشنبه 14 مهر تا روز پنجشنبه 17 مهر ماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا خواهد بود.


ایکس‌باکس وان بعد از ۱۴ سال تحریم به چین می‌رود
تسنیم/ مایکروسافت باید امروز ایکس باکس وان خود را بعد از ۱۴ سال تحریم، به چین می‌فرستاد که بدقولی آن مانع انجام این کار شد. شرکت مایکروسافت بعد از بدقولی نسبت به عرضه ایکس‌باکس وان در چین که حجم انبوهی از اعتراضات را به دنبال داشت و نهایتا مجبور به عذرخواهی شد، تاریخ 29 سپتامبر را به عنوان موعد جدید معرفی کرده است.

این شرکت به دلیل تحریم بودن کنسول‌های بازی خارجی در این کشور، 14 سال نتوانسته مشتریان بالقوه این منطقه را جذب کند و امسال هم که بنا داشت مثل همچین روزی (23 سپتامبر) اقدام به عرضه ایکس باکس وان کند، نتوانست پای حرفش بماند.

مایکروسافت هنوز دلیل موجهی برای این تأخیر ارائه نکرده است. مایکروسافت تنها در این باره به رویترز گفته است که دلیل این تأخیر به دست آوردن اطمینان از تطابق استانداردهای این کنسول با الگوهای رگولاتوری این کشور بوده است. این کنسول در دو قیمت 367.60 پوند و 700.53 دلار برای بدون کینک (دستگاه تشخیص حرکتی) و با کینکت ارائه می‌شود.

چین سومین بازار جهانی را در حوزه گیم دارد و درآمد سال گذشته آن از این بخش 14 میلیارد دلار بوده است. به هر حال این کنسول پیش از عرضه باید موافقت دپارتمان فرهنگ این کشور را به دنبال داشته باشد در غیر اینصورت به عنوان آسیب‌رسان به فرهنگ شناخته می‌شود. مدیر ایکس باکس مایکروسافت نیز گفته با توجه به اینکه بحث فرهنگ یکی از دغدغه‌های اصلی این کشور است و با موج اولیه ارائه بازی‌های ما موافقت شده، بر روی هر دستگاه 10 بازی اول خود را ارائه می‌دهیم. مایکروسافت این کار را با مشارکت شرکت ارائه کننده خدمات تلویزیون اینترنتی بِس تی‌وی انجام می‌دهد.


موفقیت در تولید انواع لباسهای ضد چرک و اشعه/ ویژگیهای منسوجات پلاسمایی
مهر/ رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اعلام کرد: یکی از موفقیت های این مرکز تولید لباس‌های هوشمند است که خاصیت هادی جریان الکتریسیته و گرمایی را با کمک پلاسما در خود دارند.

محمود قرآن نویس گفت: از سال 1383تاکنون در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما، برخی از عملیات تکمیلی تولید کالای نساجی با کمک عملیات پلاسما در مدت زمان اندک انجام شده است. وی در ادامه گفت: این عملیات بدون نیاز به آب و مواد شیمیایی در محیطی کاملا خشک و بدون پساب، انجام می شود. رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما دانشگاه آزاد اسلامی اذعان داشت: با کمک پراکنش پلاسما توانستیم منسوج ضد باکتری با ثبات بسیار خوب، بدون مشکلات آلرژتیک تولید کنیم.

وی با توضیح اینکه با کمک پلاسما، منسوج ضد آب نیز تهیه کردیم اعلام کرد: در این مرکز همچنین توانستیم منسوج ضد لک، ضد چرک، ضد چروک، خود پاک شونده ،کاهنده شعله وری و ضد اشعه UV, IR  و موبایل ( امواج رادیویی) را تولید کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما از دیگر کاربردهای پلاسما که در صنعت نساجی پیاده شده است، نام برد و افزود: با تغییر فاکتورهای موثر پلاسما می توان منسوج کاملا آبدوست را تهیه نمود و از آنجایی که  پلاسما می تواند اکتیواسیون سطح باشد، در این صورت جذب آب و مواد رنگزا در منسوجات نیز افزایش می یابد. قرآن نویس با بیان اینکه توانستیم در این مرکز لباس هوشمند بسازیم، یادآور شد: اخیرا توانسته ایم منسوج هادی جریان الکتریسیته و گرمایی را با کمک پلاسما و پایه تولید منسوج هوشمند تهیه کنیم.

قرآن نویس تاکید داشت: یک پتنت مربوط به طرز تهیه منسوج چند منظوره با کمک عملیات پلاسما درUSPTO  (اداره ثبت اختراعات امریکا) به ثبت رسیده است. این منسوج تهیه شده به صورت آزمایشگاهی، تمامی خواص ضدچرک، ضد چروکی،خود پاک شوندگی،کاهنده شعله وری ،ضد لک، UV, IR  و موبایل  ( امواج رادیویی)را همزمان داراست.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما با بیان اینکه ثبات این خواص ایجاد شده بر روی منسوج کافی نبوده و همواره مجبور به استفاده از مواد شیمیایی پیوند دهنده عرضی برای افزایش و بهبود ثبات شستشویی و سایشی است،اظهار داشت: این مواد شیمیایی اغلب گران قیمت بوده و مشکلات زیست محیطی را ایجاد می کنند که استفاده از پلاسما این مشکلات را برطرف می کند.

وی عنوان کرد: انجام عملیات تکمیلی در صنعت نساجی، با کمک مقادیر زیادی از آب و مواد شیمیایی که اغلب مضر و آسیب رسان هستند، صورت می گیرد. قرآن نویس با اشاره به اینکه تصفیه پساب کارخانجات نساجی پروسه بسیار زمان بر و هزینه سازی است، گفت: عملیات پلاسما یک روش مقرون به صرفه و دوستدار محیط زیست است. وی خاطر نشان کرد: همچنین کالای پلی پروپیلنی که توانایی جذب رنگ را ندارد، با کمک بیم الکترونی و پلاسمای اتمسفریک کاملا رنگ پذیر شد که کاربرد زیادی در صنعت فرش دارد.


با آسانسور به کهکشان بروید/ ژاپنی‌ها سفر به فضا را متحول می‌کنند

مهر/ کمتر کسی وجود دارد که آرزوی سفر به کهکشان ها را نداشته باشد اما دیدن شکل و شمایل آهنی و عجیب کاوشگرها و سفینه های فضایی، هر شخصی را برای تجربه این سفر مردد می کند. در حالی که شرکت های بزرگ فضایی مانند ناسا، اسپیس ایکس و ... پروژه ها و طرح های متفاوتی را برای رفتن به فضا مورد بررسی قرار می دهند، در این میان شرکت های فضایی دیگری نیز وجود دارند که به پروژه های جذاب تر و متفاوت تری روی آورده اند.

شرکت فضایی ژاپنی Obayashi یکی از شرکت هایی است که به دنبال ساخت آسانسور فضایی است تا فضانوردان و افرادی که در آرزوی رفتن به فضا به سر می برند بتوانند با وسیله متفاوتی این سفر را تجربه کنند. این شرکت ژاپنی اعلام کرده است که تا سال 2050 میلادی ساخت این آسانسور به پایان خواهد رسید.

سخنگوی شرکتObayashi در مصاحبه ای گفت: "در ساخت این دستگاه از کابل هایی به طول 96 هزار کیلومتر برای حمل اتاقک آسانسور استفاده خواهد شد. هزینه جابه جایی محموله های فضایی، فضانوردان یا افرادی که دوست دارند این سفر را تجربه کنند به مراتب بسیار کم تر از سفر با سفینه های فضایی خواهد بود."

وی در ادامه افزود:"ما به خوبی می دانیم که مسیر مشکلی را پیش رو داریم زیرا بسیاری از وسایل مورد نیاز ما هنوز و در عصر حاضر تولید یا ساخته نشده اند، شاید ساخت آسانسور فضایی در سال های آینده سهل تر باشد اما در زمان حاضر و به دلیل کمبود امکانات نمی توان گفت که ساخت آسانسور فضایی آسان خواهد بود. ما از لوله های کربنی نانو که از فولاد نیز مستحکم تر هستند استفاده خواهیم کرد."

Yoji Ishikawa مسئول این پروژه می گوید:"پیش بینی می کنیم تا سال 2030 میلادی، ساخت این پروژه به پایان رسیده باشد و تا سال 2050 بتوانیم فضانوردان یا محموله های فضایی را با کمک آسانسورهای فضایی جابه جا کنیم."


ریشه‌کن شدن دخالت‌های امریکا در اینترنت/ در تمام دنیا نظارت اینترنتی وجود دارد
مهر/ مدیر عامل شرکت آیکان در مصاحبه ای گفت:"به دلایل مشکلات متعددی که امریکا برایمان به وجود آورده تا سال آینده از سلطه دولتمردان امریکایی خارج خواهیم شد و به صورت یک شرکت مستقل به فعالیت خواهیم پرداخت زیرا اینترنت قابل مصادره نیست."

در ماه های گذشته، خبرهایی مبنی بر حکم دادگاهی برای ضبط دامنه های اینترنتی "دات.آی.ار" در ایران منتشر شده بود که با واکنش های داخلی و خارجی بسیاری پاسخ داده شد. آیکان، یکی از سازمان های بین المللی است که مدیریت شبکه جهانی وب یا "www" را برعهده دارد و تابع قوانین ایالت کالیفرنیا است.

ضبط دامنه های ایرانی "دات.آی.آر" همانند یک زنگ هشدار در مجامع بین المللی به صدا درآمد زیرا از این پس اگر امریکا با هر کشوری دچار مشکل می شد، اقدام به ضبط دامنه آن کشور می کرد. در این صورت، کشورهای سراسر دنیا باید به دنبال راه حلی بودند تا دامنه های خود را از پوشش آیکان امریکا خارج ساخته تا به سرنوشت ضبط دامنه های ایرانی مبتلا نشوند. این موضوع در حالی در ماه های گذشته مطرح شد که بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقد بودند که از لحاظ تکنیکی، آیکان قادر به ضبط دامنه های اینترنتی یک کشور نیست اما از سوی دیگر این سازمان تا سال 2015 با آمریکا قرارداد داشت.

روز گذشته، فدی چیهید Fadi Chehadé مدیر عامل شرکت آیکان در مصاحبه ای با یک رسانه فرانسوی از مستقل شدن این شرکت تا اوایل سال 2015 میلادی به دلایل مشکلات متعددی که امریکا در مسیر فعالیت این شرکت قرار داده بود، خبر داد. آیکان از سپتامبر سال 2015 به طور مستقل به فعالیت خواهد پرداخت و برنامه های متفاوتی را از این تاریخ و بدون نفوذ دولتمردان امریکایی پیش خواهد برد. نشریه فرانسوی با تیتر" اینترنت قابل مصادره، فاجعه بار خواهد بود" به تشریح این گفتگو پرداخته که آن را می خوانیم.


- خبرنگار: چرا آیکان در راه اندازی برخی از دامنه ها همکاری لازم را به عمل نمی آورد، برای مثال چندی پیش فرانسه خواستار دامنه های متعددی بود که با امتناع آیکان مواجه شد، علت در چیست؟

- چیهید: برخی از دامنه ها به دلیل اینکه دامنه های خاص و گران قیمتی هستند، ترجیح می دهیم تا آنها را در یک مناقصه به فروش بگذاریم زیرا دامنه هایی که از آنها نام می برید درخواست کشورهای دیگری مانند ایتالیا، ایرلند و لهستان نیز بودند. آیکان مقامات تمامی کشورها را به گفتگو دعوت کرد تا تصمیم بهتری گرفته شود.

- همانطور که در ابتدای صحبت هایتان نیز اشاره کردید، آیکان در کمتر از یک سال آینده از دولت امریکا مستقل خواهد شد، در این رابطه توضیحاتی را می فرمایید؟

- ما به دنبال تغییر استفاده از اینترنت هستیم تا بتوانیم خروجی های بسیاری را پیش روی کشورهای مختلف قرار دهیم. اما از علت جدایی می توان به موارد بسیاری اشاره کرد: در ابتدا، از لحاظ تکنیکی، قرار داد ما با امریکا تا سال 2015 خواهد بود و به دلایل مختلفی خواهان ادامه این همکاری نیستیم و ترجیح می دهیم این قرار داد برای ریشه کن شدن دخالت های امریکا ادامه پیدا نکند.

مورد مهم بعدی را می توان در اختلاف نظرهای آیکان با مقامات امریکایی دانست و گاهی اوقات تصمیماتی اتخاذ می شدند که آیکان قادر به انجام هیچ عکس العملی در برابر آنها نبود. زمانی که این پاسخ را به مقامات کشورها اعلام می کردیم آنها در پاسخ می گفتند آیکان نیز سهمی در این تصمیم گیری دارد و بی گناه نیست! من کاملا صحبت های آنها را درک می کنم و با آنها موافق هستم به همین دلیل ترجیح می دهم تا آیکان به تنهایی در رابطه با تصمیماتی که گرفته می شود پاسخگو باشد.

- اگر این استقلال را به دست آورید، می توان گفت که آیکان تبدیل به رگولاتور جهانی اینترنت خواهد شد؟ با فرا رسیدن چنین روزی، آیکان چه تصمیمی خواهد گرفت؟ بی طرف خواهد بود یا چه سیاست متفاوتی را پیش خواهد گرفت؟

- با قسمت اول صحبتتان موافق نیستم، تنها رگولاتور جهانی اینترنت نیستیم اما در رابطه با قسمت دوم سوال شما باید بگویم که آیکان همانند گذشته به دامنه های مختلف در کشورهای دنیا خواهد پرداخت و به دنبال گسترش فعالیت آیکان در زمینه دامنه های اینترنتی هستیم تا بتوانیم خدمات برتری را ارائه کنیم. برای مثال در مورد برخی از خدماتی که پیش بینی می کنیم پس از مستقل شدن ارائه دهیم، می توان به مواردی مانند: برنامه هایی برای حفاظت بچه های کم سن و سال از خطرات اینترنت، دسترسی ساده تر به دامنه ها، مالیات مشخص دولت ها و ... اشاره کرد. مقامات آیکان معتقدند که اکنون زمان آن فرا رسیده پس از هفده سال تغییر قابل توجهی در زمینه فعالیت های شرکت ایجاد شود. ما برای یک دامنه یا یک کشور کار نمی کنیم بلکه ما برای اینترنت جهانی در حال فعالیت هستیم.

- به نظر شما کنترل اینترنت توسط دولت ها باید وجود داشته باشد؟

- دولتمردان سراسر دنیا به خاطر تدابیر سیاسی، امنیتی یا هر دلیل دیگری ترجیح می دهند تا کنترل و نظارت اینترنتی را در کشورشان اعمال کنند و این موضوع در تمامی کشورهای دنیا وجود دارد و با گسترش اینترنت تبدیل به امری رایج شده است.

اما تصمیماتی که دولتمردان امریکا برای آیکان صادر می کردند، آیکانی که 17 سال از عمر آن می گذرد، فاجعه بار بود و اگر به درخواست آنها عمل نمی شد، برای شرکت جریمه های سنگینی را صادر می کردند و دلیل پرداخت جریمه را می توان تنها در سرپیچی یا عدم اجرای دستورات مقامات امریکایی دانست.


کشف علمی 2 محقق ایرانی درباره کنترل رفتار مرموز گرافن
مهر/ گرافن های ساده در زمره مرموزترین مواد شناخته شده در جهان قرار دارند. اکنون تیمی از محققان بین المللی که در میان آنها دو محقق ایرانی نیز حضور دارند شیوه ای نوین برای کنترل یکی از رفتارهای عجیب این ماده کشف کرده اند. در این پروژه گسترده علمی بین المللی که به سرپرستی دانشگاه آرکانزاس آمریکا صورت گفته است، علی صادقی از دانشگاه بازل سوئیس و مهدی نیک عمل از دانشگاههای آنت ورب بلژیک و دانشگاه شهید رجایی نیز حضور پررنگی داشته اند.

این محققان کشف کرده اند که با استفاده از تکنیک حرارت دادن می توان خمیدگی یا انحنای امواج در ساختار گرافن های ساده را تحت کنترل درآورد. این کشف علمی از آن جهت از اهمیت خاصی برخوردار است که ساختار انحنادار گرافن های ساده همواره برای محققان چالش برانگیز بوده به طوریکه پروژه های تحقیقاتی فراوانی برای کنترل انحنای امواج در این ماده انجام شده است.

آنچه که این محققان موفق به انجام آن شده اند به درک دانشمندان از به کارگیری حرارت و تأثیر آن بر دینامیک گرافن های ساده کمک چشمگیری می کند. تا پیش از این دانشمندان تنها دریافته بودند که با استفاده از ولتاژ مشخصی از جریان الکتریسیته می توان تغییرات مورد نیاز را در انحنای امواج گرافنهای ساده پیاده کرد اما با این روش جدید به نظر می رسد کار برای دانشمندان ساده تر از گذشته شود.

در حالیکه گرافن های ساده به عنوان جایگزینی ارزشمند برای سیلیکن گرانقیمت و سایر مواد مورد نیاز در ساخت ریزپردازشگرها همچنین نسل بعدی دستگاههای مولد انرژی در نظر گرفته می شود اما دانش بشر درباره مکانیک و ویژگیهای حرارتی این ماده محدود است و حالا این یافته جدید دریچه ای روشن به روی دانشمندان گشود.


نخستین کلیه مصنوعی پوشیدنی جهان در راه بازار
مهر/ پس از 5 سال مطالعه دقیق و جنجال های پزشکی در نهایت سازمان غذا و داروی آمریکا با آزمایش نخستین کلیه مصنوعی پوشیدنی جهان بر روی بیماران موافقت کرد. کار بر روی این فناوری نوین که در زمره کاربردی ترین فناوری های آغاز هزاره سوم به شمار می آید از مدتها پیش از یعنی سال 2009 آغاز و در آن سال به سازمان غذا و داروی آمریکا ارایه شد تا مجوزهای لازم برای ورود آن به بازار داده شود.



با این حال بیش از 5 سال طول کشید تا با آزمایش این محصول کاربردی موافقت شود. اکنون بیماران کلیوی در آمریکا و به زودی در سراسر جهان این امکان را خواهند داشت تا با استفاده از این کلیه پوشیدنی زندگی به مراتب راحت تری نسبت به گذشته داشته باشند.



 قرار است نخستین آزمایش ها از این دست اواخر امسال بر روی بیماران کلیوی در سیاتل آمریکا آغاز شود. کل این مجموعه پالایش خون تنها 5/4 کیلوگرم وزن دارد که به راحتی به دور کمر بیمار در قالب یک کمربند پهن بسته می شود و بیمار درحالی که آن را به دور کمر خود بسته می تواند به کارهای روزمره خود برسد.این فناوری جدید که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا طراحی و ساخته شده است خون را با بالاترین کیفیت ممکن پالایش و به بدن بیمار باز می گرداند.


پرینتر سه بعدی خانگی آمد/ چاپ ارزان از پلاستیکهای دور ریز
مهر/ فناوری چاپ سه بعدی روز به روز ابعاد تازه ای پیدا می کند. در تازه ترین نوآوری صورت گرفته در این زمینه محققان خوش ذوق از طرح اولیه دستگاهی رونمایی کرده اند که پلاستیک های دور ریز را به وسایل مورد نیاز تبدیل می کند. فناوری چاپ سه بعدی در کنار جذابیت خاصی که دارد با چالش بزرگی نیز همراه است و آن چیزی نیست جز بالا بودن مواد اولیه مورد نیاز برای خلق وسایل مورد نظر.

یک دستگاه چاپ سه بعدی که بزرگی به اندازه یک مایکرویو دارد این مشکل را حل کرده به طوریکه برای چاپ سه بعدی وسایل مختلف تنها کافی است مواد پلاستیکی بلااستفاده نظیر قوطی پلاستیکی شیر و نوشیدنی ها و حتی اسباب بازی های معیوب گوشه و کنار خانه را از درب بالایی درون آن قرار داده و با فشردن تنها یک دکمه شاهد چاپ سه بعدی وسیله مورد نظر باشیم.

این دستگاه مجهز به صفحه لمسی ویژه ای است که بر روی آن نمایشگر آغاز به فرآیند پردازش پلاستیک و همچنین انتخاب گزینه مورد نظر برای تولید وسیله ای خاص دیده می شود. هزینه نه چندان زیاد این فناوری نوین (که البته هنوز در حد یک ایده اولیه است) در کنار استفاده از مواد پلاستیکی دور ریز از مزایای عمده آن به شمار می آید.


تشخیص استرس و افسردگی با تلفن همراه
مهر/ محققان دانشگاه ام.آی.تی دست به ابتکار جالبی زده اند آنها برنامه اپلیکیشن جدیدی طراحی کرده اند که با نصب بر روی تلفن همراه ناراحتی و افسردگی صاحب خود را تشخیص می دهد. بسیاری از اپلیکیشن های تلفن های همراه هوشمند از حسگرهایی بهره می برند که با استفاده از آنها حالات مختلف کاربر را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند. ساده ترین کاری که آنها انجام می دهند شمردن گامهای صاحب تلفن همراه است.

با این حال در نوآوری محققان دانشگاه ام.آی.تی یک گام دیگر به جلو برداشته شده است. اپلیکیشن جدیدی که محققان این دانشگاه طراحی کرده اند از این حسگرها برای نفوذ به افکار صاحب آن و تشخیص سطح سلامت روانی وی استفاده می کند.

این فناوری نوین با همکاری 48 دانشجوی این دانشگاه صورت گرفته است. آنها به محققان پروژه این اجازه را دادند تا با نصب این اپلیکیشن بر روی تلفن های همراهشان به مدت 10 هفته، الگوهایی را به صوت داده های مبتنی بر تغییرات سطح استرس، افسردگی و تنهایی در این افراد جمع آوری کنند. نتایج این بررسی نشان داد که با استفاده از اطلاعات تجزیه و تحلیل شده توسط این اپلیکیشن می توان گزارشی از سطح سلامت روانی صاحب تلفن همراه تهیه و حتی آن را در اختیار پزشک وی قرار داد.


تصاویر خودرویی با مصرف سوخت یک لیتر در 100 کیلومتر!
مهر/ یک شرکت خودروسازی فرانسوی محصولی جدیدی ساخته است که مهمترین ویژگی آن مصرف سوخت بسیار اندک آن است. رنو EOLAB تنها یک لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر مسافت مصرف می کند! درحالی که به نمایشگاه خودروی پاریس نزدیک می شویم شرکت های معتبر خودروساز در سراسر جهان از محصولات خلاقانه خود رونمایی می کنند و رنو EOLAB یکی از این تازه واردهاست. این خودروی مفهومی در زمره کم مصرف ترین خودروهای جهان قرار می گیرد و با تولید تنها 22 گرم گاز آلاینده دی اکسید کربن کمترین لطمه را به محیط زیست و اتمسفر زمین وارد می کند.



رنو مدعی است برای تولید چنین خودرویی نزدیک به 100 نوآوری و طراحی پیشرفته را مورد استفاده قرار داده تا مصرف سوخت آن از یک لیتر در هر 100 کیلومتر طی مسافت تجاوز نکند. این 100 نوآوری در سه بخش کلی سبک سازی، بهبود ساختار آیرودینامیک و قدرتمندسازی سیستم موتوری به کار گرفته شده است. یکی از ابتکار عمل های مهمی که در ساخت این خودرو به کار گرفته شده طراحی سه در برای آن است. در سمت راننده تنها یک در بزرگ و در سمت دیگر دو در مشاهده می شود.



همچنین این خودرو وزن بسیار کمی دارد به طوریکه در مقایسه با یکی دیگر از محصولات مشابه و البته جدید رنو یعنی Clio  تا 400 کیلوگرم سبک تر است! این کاهش وزن خیره کننده صرفا به دلیل استفاده از مواد ترکیبی در ساختار آن است: فولاد، آلومینیوم و و پلاستیک حرارتی. نکته جالب دیگری که نباید از آن چشم پوشید سقف بسیار سبک EOLAB است که به دلیل استفاده از منیزیوم تنها 4.5  کیلوگرم وزن دارد!


آخرین وضعیت اپراتور چهارم موبایل/ ورود در گرو تحقق دو شرط
فارس/ معاون رگولاتوری گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اپراتور چهارم موبایل در ایران شانس موفقیت ندارد، مگر اینکه اپراتورهای مجازی راه‌اندازی شوند و با حل موضوع فرکانس 800 با صدا و سیما، استفاده از این فرکانس برای اپراتورهای جدید فراهم شود.

صادق عباسی‌شا‌هکوه در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت ورود اپراتور چهارم به بازار موبایل کشور، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های در دستور کار رگولاتوری امکان سنجی ورود اپراتور چهارم موبایل به کشور و بررسی توجیه اقتصادی این اقدام است.

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توضیح داد: این بررسی در قالب پروژه‌ای در مرکز تحقیقات مخابرات انجام شد که نتیجه نهایی نشد و هم‌اکنون بررسی با استفاده از مشاوران خارجی در حال انجام است.

وی ادامه داد: تاکنون نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد این تجارت شانس جواب دادن ندارد، مگر اینکه MVNOها (اپراتورهای مجازی) راه‌اندازی شوند. عباسی تصریح کرد: همچنین در صورتی که در موضوع فرکانس 800 با صدا و سیما کنار بیاییم و استفاده از این فرکانس برای اپراتور جدید فراهم شود، ورود اپراتور چهارم حتما توجیه اقتصادی پیدا خواهد کرد.


پانزدهمین نمایشگاه تلکام برگزار می‌شود
فارس/ پانزدهمین نمایشگاه تله‌کام با هدف ارائه آخرین دستاوردهای صنعت مخابرات کشور، 14 تا 17 مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

در تلکام 2014 حدود 45 تا 60 شرکت خارجی و بیش از 115 شرکت داخلی حضور خواهند داشت.

نمایشگاه تلکام را می‌توان بزرگ‌ترین رویداد و گردهمائی در بخش مخابرات و ارتباطات ایران دانست که آخرین دستاوردهای صنعت ICT در آن ارائه می‌شود.

معمولا نمایشگاه در آبان‌ماه هر سال برگزار می‌شد که از سال گذشته زمان برگزاری نمایشگاه به مهرماه تغییر یافت. معمولا در هر دوره حدود 100 تا 150 هزار از نمایشگاه تلکام بازدید می‌‌کنند.


عرضه گلکسی آلفای سامسونگ با قاب فلزی
فارس/ شرکت سامسونگ مدل جدیدی از گوشی گلکسی خود موسوم به گلکسی آلفا را روانه بازار کرده است. این گوشی در صورت استفاده در قالب قرارداد دوساله اپراتوری به قیمت 200 دلار به فروش می‌رسد. اگر کاربران بخواهند گوشی‌های یاد شده را به طور آزاد و بدون قرارداد خریداری کنند باید 613 دلار بپردازند.

این گوشی بر خلاف اکثر گوشی‌های دیگر سامسونگ از قاب فلزی برخوردار است. اما پشت آن به صورت پلاستیکی طراحی شده است. به نظر می‌رسد موفقیت گوشی‌های رقیب به علت بهره مندی از قاب فلزی عامل این مساله است.

این گوشی از نمایشگر 4.7 اینچی برخوردار بوده و دقت نمایشگر آن 1280 در 720 و از نوع AMOLED است. پردازنده چهار هسته ای 2.5 گیگاهرتزی از نوع Snapdragon 8xx SoC و دو گیگابایت RAM از جمله دیگر ویژگی‌های این گوشی است.

32 گیگابایت حافظه داخلی غیر قابل ارتقا، باتری 1860 میلی آمپری، دوربین 12 مگاپیکسلی و دوربین 2.1 مگاپیکسلی در جلو از جمله دیگر امکانات گلکسی آلفا است. باید توجه داشت که گلکسی اس 5 از دوربین 16 مگاپیکسلی برخوردار است، حافظه آن قابل ارتقا بوده و باتری آن هم از نوع 2800 میلی آمپر و قوی تر است.

با توجه به دقت 720p نمایشگر این گوشی به نظر می رسد که عمر باتری این گوشی برای یک روز کافی  باشد. احتمال می رود گوشی مذکور با استقبال کاربرانی که به موبایل هایی با قیمت متوسط علاقه دارند، مواجه شود.


ترفندهای تازه فیس بوک برای بمباران تبلیغاتی کاربران
فارس/ فیس بوک قصد دارد پلاتفورم تبلیغاتی تازه‌ای را برای افزایش کارآیی آگهی‌های آنلاین خود راه‌اندازی کند تا مشاهده این تبلیغات از سوی کاربران تضمین شود. این پلاتفورم نسخه‌ای طراحی شده از Atlas Advertiser Suite است که یک پلاتفورم مدیریت و برآورد تبلیغات محسوب می‌شود که فیس بوک آنها را سال گذشته از مایکروسافت خریداری کرد.

فیس بوک می‌گوید از این طریق هدف گذاری تبلیغاتی و شناخت مخاطبان به شیوه‌ای موثرتر صورت می گیرد و کاملا می‌توان پی برد که کاربر کدام آگهی را مشاهده کرده، با کدامیک تعامل داشته و کدامیک را جدی گرفته و بر مبنای آن خرید کرده است.

پلاتفورم مذکور هم بر روی سرویس های مختلف فیس بوک و هم بر روی برنامه های همراه و وب سایت های ثالث وابسته به آن قابل نصب است. شرکت های تبلیغاتی و بازاریابی هم می توانند از همین طریق آگهی های مورد نظر خود را خریداری نمایند.

علیرغم همه تلاش ها درآمد تبلیغاتی گوگل هنوز بیشتر از فیس بوک است و این شرکت امیدوار است بتواند از این طریق سرانجام از رقیب قدیمی پیشی بگیرد. درآمد فیس بوک از محل نمایش تبلیغات بر روی تلفن همراه در سه ماهه دوم سال 2014 حدود 151 درصد افزایش یافته و 62 درصد از کل درآمد این شرکت را طی مدت یاد شده به خود اختصاص داده است.


اختلال تماس‌های ایرانسل در بخشی از منطقه مرکزی پایتخت
فارس/ مشترکان اپراتور دوم تلفن‌همراه از صبح امروز از بروز اختلال در منطقه مرکزی تهران گلایه می‌کنند. مشترکان مشترکان اپراتور دوم تلفن‌همراه از صبح امروز از بروز اختلال در منطقه مرکز تهران، گلایه می‌کنند.

آنها می‌گویند: آنتن‌ موبایل‌شان به صورت مقطعی برقرار و قطع می‌شود و با سرویس تماس اضطراری مواجه می‌شوند.

مشترکان این اپراتور اعلام می‌کنند: این اختلال به صورت مقطعی تکرار و برای دقایقی رفع می‌شود؛ اما همچنان ادامه دارد.

در پیگیری این موضوع از اپراتور شرکت ایرانسل اعلام کرد: این اختلال در بخشی از میدان فردوسی رخ داده که ایرانسل با عذرخواهی از مشترکان بابت این اختلال اعلام می‌دارد این مشکل هم اکنون برطرف شده است.


سونی برای افزایش سودآوری تمرکز خود را بر روی بازار گوشی‌های رده‌بالا افزایش می‌دهد
زومیت/ آخرین دستگاه‌های پرچمدار ارائه شده توسط سونی یعنی اکسپریا زد ۳ و اکسپریا زد ۳ کامپکت موفق شدند رقابت را در برخی حیطه‌ها (نظیر عمر باتری) به مرحله‌ی بالاتری ارتقا دهند. حال به نظر می‌رسد سونی تصمیم گرفته تمرکز خود بر روی پرچمداران آینده‌اش را از قبل هم بیشتر کند.

بنا بر گزارش منابع تایوانی، سونی از این پس تاکید اصلی خود را بر روی گوشی‌های رده بالای خود قرار خواهد داد و با کاهش تمرکز بر بخش میان‌رده و پایین‌رده، تلاش می‌کند درمانی برای آمارهای نه چندان رضایت بخش بازار موبایل این شرکت پیدا کند. همچنین گزارش می‌شود که احتمالا سونی هم‌اکنون توسعه‌ی تعدادی از دستگاه‌های میان رده و پایین رده‌ی خود را در راستای این تصمیم متوقف کرده است. علاوه بر این گفته می‌شود که این تولیدکننده‌ی مطرح ژاپنی انتظارات فروش خود را در سال مالی 2014 از 50 میلیون واحد به 43 میلیون دستگاه کاهش داده است.

سونی برای افزایش سودآوری تمرکز خود را بر روی بازار گوشی‌های رده‌بالا افزایش می‌دهد

مسلما این مساله بدین معنا خواهد بود که بجای انواع و اقسام دستگاه‌های نه‌چندان ارزشمند و خاص، می‌توان از این پس انتظار عرضه‌ی گوشی‌های کامل‌تر و تاثیرگذارتری را در قسمت مقرون به‌صرفه از سونی داشت. البته در هر حال این تصمیم موجب آسیب رسیدن به شرکای تامین کننده‌ی سونی خواهد شد که از این پس سطح کمتری سفارش قطعات از این شرکت دریافت خواهند کرد.

دلیل اصلی که برای این اقدام می‌توان یافت، احتمالا تشدید رقابت و فشارهای وارده از سوی تولیدکنندگان شناخته شده و گمنام چینی برای تسخیر بازارها است که با ارائه‌ی دستگاه‌های ارزان قیمت و در عین حال قدرتمند خود، جایگاهی که سونی به سختی در دستگاه‌های غیرپرچمدار بدست آورده بود را اشغال کرده‌اند. به نظر می‌رسد ارائه‌ی قدرت و ویژگی‌های بیشتر در مقابل سطح قیمت کمتر که چینی‌ها در آن خبره هستند آسیب شدیدی به کسب و کار سونی در این قسمت از بازار وارد ساخته است. سونی نه از نظر تعداد دستگاه‌های فروخته شده و نه از نظر سطح درآمد در میان تولیدکنندگان برتر قرار ندارد و رقابت در بازار هم روز به روز دشوارتر می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد رهبران بازار گوشی‌های هوشمند یعنی اپل و سامسونگ در بالای این زنجیره به شکلی دست نیافتنی جا خوش کرده‌اند.


اپل برای سومین سال متوالی برترین برند سال انگلیس شناخته شد
زومیت/ افراد زیادی هستند که معتقدند اپل خاص و برتر بودن خود را از دست داده است و نمی‌تواند دیگر شبیه به قبل نوآور و یکه‌تاز باشد. اما بر خلاف این صحبت‌ها، اپل هنوز مقدار بسیار زیادی پول نقد را در اختیار دارد که با سرعت خارق‌العاده‌ای در حال افزایش آن است. به اعتقاد بسیاری نیز اپل شرکتی جا افتاده و کاربلد است که قرار است هنوز با محصولاتش برتری خود و برندش را حفظ کند.

این کمپانی آمریکایی که ۱۶ سال پیش با بازگشت اسیتو جابز، جان دوباره‌ای گرفت و معروف به تولید محصولاتی خلاقانه شد هنوز به اعتقاد بسیاری حتی پس از مرگ جابز خلاق و نوآور است. اپل هربار که قصد رونمایی یا عرضه محصولات جدیدی را می‌کند افراد مشتاق زیادی هستند که دوست‌دار محصولات جدیدند و برای خرید و داشتن آن‌ها از چند روز قبل صف می‌بندند.

امسال اپل برای سومین سال متوالی برترین برند انگستان شناخته شده است و توانسته برند‌های معروفی همچون استون مارتین و نایک را به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جای بگذارد. برترین برند انگلیس توسط مرکز تحلیل برند این کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد. افراد‌های مختلف از صنعت‌های مختلف به برند‌های متفاوت رای می‌‌دهند که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به جولین مک‌دونالد طراح مد، سدی فراست بازیگر، جودی کید هنرمند، چارلی XCX خواننده و دیگر افراد از صنعت‌های مختلف را نام برد. فاکتور‌های انتخاب برند‌های برتر نیز شامل نوآوری، ابتکار، اصالت، مطلبویت و منحصر به فرد بودن است که در نهایت CoolBrand را مشخص می‌کند.

غول دیگر دنیای تکنولوژی یعنی گوگل که باز هم یک کمپانی آمریکایی است، فاصله زیادی با اپل ندارد و در جایگاه ششم درست یک پله بالاتر از یوتیوب که باز هم برندی از گوگل به حساب می‌آید، قرار گرفته است. برای اولین بار Netflix به لیست ده برند برتر سال وارد شده و مرتبه دهم را از آن خود کرده است.

اپل برای سومین سال متوالی برترین برند سال انگلیس شناخته شد

سرویس اشتراک گذاری عکس اینستاگرام نیز در رتبه ۱۴ قرار گرفته که نکته جالبی به حساب می‌آید، چون رقیب قدرتمند خود در شبکه‌های اجتماعی، توییتر را با فاصله زیادی پشت سر گذاشته است. ۲۰ برند برتر سال کشور انگلیس را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

Apple .۱
Aston Martin .۲
Nike .۳
Chanel .۴
Glastonbury .۵
Google .۶
YouTube .۷
Dom Perignon .۸
Rolex .۹
Netflix .۱۰
Bang & Olufsen .۱۱
Ray-Ban .۱۲
Alexander McQueen .۱۳
Instagram .۱۴
Bose .۱۵
Liberty .۱۶
Selfridges .۱۷
Sony .۱۸
Virgin Atlantic. ۱۹
Stella McCartney .۲۰

شرکت‌های مختلفی در این لیست ۲۰ عددی حاضرند و شرکت‌های تکنولوژی نیز سهم تقریبا زیادی از این لیست دارند. سخنگوی CoolBrands می‌گوید « ما این لیست را تازه کردیم تا برند‌های منحصر به فرد و خوبی مثل اینستاگرام و نت‌فلیکس نیز به این لیست اضافه شوند. هر دو شرکت تاثیر زیادی بر بازار داشته‌اند و وضعیت شرکت‌های دیگر را سخت و رقابت‌ را جذاب‌تر کرده‌اند».


نزدیک به نیمی از آیفون‌ و آیپد‌های فعال iOS 8 را نصب کرده‌اند
زومیت/ امسال اپل درباره میزان افرادی که به iOS 8 دستگاه خود را ارتقا داده‌اند شبیه به چند سال پیش صحبتی نکرد، چون به نظر می‌رسد این روند ارتقا در دستگاه‌های اپل با کاهش سرعت مواجه شده است. دلیل آن نیز می‌تواند دانلود iOS 8 با حجم زیادی باشد که اغلب افراد ظرفیتی برای آن در گوشی خود ندارند و آن را با موسیقی، فیلم و عکس پر کرده‌اند.

نزدیک به نیمی از آیفون‌ و آیپد‌های فعال iOS 8 را نصب کرده‌اند

آخرین اعداد ارسالی اپل به دو روز قبل یکشنبه ۳۰ شهریور برابر با ۲۱ سپتامبر باز می‌گردد و نشاندهنده نوع نسخه iOS است که مردم با آیفون یا آیپد خود به اپ‌استور رفته‌اند و در آن‌جا ثبت شده است. اکنون به گفته اپل 46 درصد از افراد iOS 8 جدید را بر روی گوشی خود نصب دارند. این درصد از یک طرف نشانده رشد سریع و بالای بازدیدکنند‌های اپ‌استور است که توانسته‌اند سریع به iOS 8 مهاجرت کنند و از طرفی دیگر نشان دهنده ۵۴ درصد گوشی و تبلت‌های کاربران اپل است که هنوز نخواسته یا نتوانسته‌اند iOS 8  را بر روی دستگاه خود اجرا کنند. وضعیت بررسی اپلیکیشن‌ها با کمی تاخیر حال به ۷۴ درصد از اپلیکیشن‌های بروزرسانی شده و ۵۳ درصد از اپلیکیشن‌های جدید و در حال بررسی رسیده است.



این نسخه از iOS چند روزی است که برای آپگرید کردن توسط اپل عرضه شده است و یکشنبه این هفته 46 درصد از کسانی که آی‌دیوایس دارند به این نسخه از سیستم عامل iOS مهاجرت کرده‌اند. در مقام مقایسه آخرین نسخه اندروید یعنی اندروید کیت‌کت بعد از ۱۰ ماه گذشت از زمان عرضه هنوز بر روی آمار ۲۵ درصدی در دستگاه‌های اندرویدی باقی مانده است.



این انتقال سریع برای دستگاه‌های اپل به یک سنت تبدیل شده و از جانب اپل مستقیما برای همه دستگاه‌ها ارسال می‌شود اما گوگل به طور مستقیم تنها دستگاه‌های خاصی را پشتیبانی می‌کند. اندروید کیت‌کت نیز توسط شرکت‌های تولید کننده اندرویدی هنوز برای بسیاری از گوشی‌های حتی میان و بالا رده ارسال نشده است. بسیاری از افراد از حجم زیادی که iOS 8 برای نصب شدن نیاز دارد شاکی هستند و هنوز نتوانسته‌اند تصمیم بگیرند چه زمانی دستگاه خود را به این نسخه ارتقا دهند.


تیم‌کوک: تمام انرژی مورد نیاز مقر جدید اپل از منابع تجدیدپذیر تامین خواهد شد
زومیت/ این روزها کنفرانسی در شهر نیویورک با محوریت مسائل زیست محطیی در حال برگزاری است که تیم‌کوک، مدیرعامل کمپانی اپل نیز در آن شرکت کرده است. اپل فعالیت‌های گسترده‌ای را برای استفاده از انرژی‌های پاک انجام داده و حتی در این خصوص آگهی‌های نیش‌داری را روانه‌ی سئول کرده است. تیم‌کوک در جریان سخنان خود که در این کنفرانس ادا کرد، مقر اصلی کمپانی اپل در کوپرتینو را به‌عنوان سبز‌ترین ساختمان جهان نام برد. وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:
ما در حال ساخت مقر اصلی کمپانی خود هستیم که به اعتقاد من سبزترین ساختمان جهان خواهد بود. این ساختمان به مرکزی برای خلاقیت‌ها تبدیل خواهد شد که خواسته‌ی قلبی کارکنان کمپانی اپل است.
تیم‌کوک در سخنان خود به نظارت اپل به آثار سو تولید محصول در چرخه‌ی تولید محصولات این کمپانی در سایر کشورها از جمله چین نیز اشاره کرد و توجه اپل به امر محیط زیست و استفاده از انرژی‌های پاک را منحصر به مقر این کمپانی و کشور آمریکا ندانست. تیم‌کوک بار دیگر سخنان پیشین و مواضع کمپانی اپل در مورد توجه به تولیدکنندگان چرخه‌ی تولید محصولات را تکرار کرد.

مقر اصلی اپل در کوپرتینو

پس از استخدام Lisa Jackson، در ماه می سال ۲۰۱۳ اپل رفته‌رفته بسیاری از انرژی‌های مورد نیاز خود را با انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین کرده است. اپل پیش از این نیز فعالیت‌های خود در زمینه‌ی فعالیت‌های دوستدار محیط‌زیست را در قالب تبلیغات و نیش‌خند‌هایی به سایر کمپانی‌ها مخصوصا سامسونگ به رخ کشیده است. انرژی مورد نیاز در ساختمان جدید اپل با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین خواهد شد. تیم‌کوک بارها از پروژه‌های مخفی کمپانی سخن به میان آورده و همچنین باردیگر سایر کمپانی‌ها را دعوت به کپی‌برداری از تمامی فعالیت‌های اپل از جمله فعالیت‌های زیست‌محیطی کرد. مقر جدید اپل هم اکنون در حال پیشرفت فیزیکی بوده و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۶ افتتاح گردد. برای پی‌گیری فعالیت‌های زیست‌محیطی اپل می‌توانید به وب‌سایت اختصاصی این کمپانی مراجعه کنید.


اکسپریا Z3 و Z3 کامپکت رکورد‌ طول عمر باتری را شکستند [بروز شد]
زومیت/ سایت فون آرنا آزمایشاتی از گوشی‌‌های هوشمند پرچم‌دار به عمل آورده که در ادامه قصد داریم این آزمایشات بر روی اکسپریا Z3 و Z3 کامپکت را بررسی کنیم. این دو گوشی جدید از شرکت سونی، توانسته‌اند نتایج خیره کننده‌ای را کسب کنند. در ادامه بیشتر درباره عمر باتری دستگاه‌های زد ۳ و زد ۳ کامپکت صحبت خواهیم کرد. این طور که پیدا است شرکت سونی امسال تمرکز زیادی بر روی طول عمر باتری گوشی‌های پرچم‌دار و رده بالای خود گذاشته و خواسته هر دو دستگاه جدید خود را با عمر باتری بسیار عالی روانه بازار کند.

ایکسپریا Z3

باتری اکسپریا Z3 با اسکریپت در حال اجرا که طراحی شده برای اینکه مصرف واقعی باتری را بسنجد و با صفحه نمایش روشن و میزان روشنایی یکنواخت، توانسته تا ۹ ساعت و ۳۰ دقیقه را طاقت بیاورد! این میزان عمر باتری بیشتر از هر پرچم‌داری است که تاکنون آزمایش شده است (گوشی و فبلت). این عمر باتری در اکسپریا Z3، حتی اسند میت ۷ هواوی، مجهز به باتری پر ظرفیت ۴۱۰۰ میلی آمپر بر ساعت را همراه با یک لبخند پشت سر می‌گذارد. این در حالی است که Z3 سونی تنها یک باتری با ظرفیت ۳۱۰۰ میلی‌ آمپر بر ساعت و بدنه‌ای ۷.۳ میلی‌متری ضد آب دارد.

از طرف دیگر Z3 کامپکت با فاصله‌ای زیاد تمام رکورد‌های قبل را می‌شکند و باتری این دستگاه در این آزمایش می‌تواند تا ۱۴ ساعت و ۴۴ دقیقه (بروزرسانی: ۱۰ ساعت و ۲ دقیقه) دوام بیاورد. زد ۳ کامپکت از یک صفحه نمایش ۴.۶ اینچ HD و تنها ۲۶۰۰ میلی آمپر ساعت ظرفیت باتری بهره می‌برد. این طاقت زیاد در باتری زد ۳ کامپکت با استفاده معمولی روزانه می‌تواند به راحتی تا دو روز شما را همراهی کند و بهترین عمر باتری در بین گوشی‌های هوشمند در اختیار شما بگذارد.

خوب می‌دانیم که Z3 کامپکت مشخصات سخت‌افزاری یک پرچم‌دار را دارد با این حال توانسته نتایجی بسیار خیره کننده را در زمینه عمر باتری نشان دهد. شرکت سونی می‌گوید Z3 کامپکت می‌تواند تا ۳۸ روز در حالت آماده‌باش شاٰرژ باتری داشته باشد.



دلایل زیادی می‌توانند باعث افزایش طول باتری دستگاه‌های جدید سونی باشد اما احتمالا راز اصلی آن تکنولوژی استفاده شده در صفحه نمایش‌های این دو دستگاه است. صفحه نمایش این دو دستگاه با وجود آن که روشنایی آنها ۳۰ درصد نسبت به مدل‌های قبلی بهبود یافته و هم رزولوشن بسیار خوب و هم کنتراست و زاویه دید مناسبی دارند و دقت نمایش رنگ‌های نیز در آنها بسیار خوب است، از تکنولوژی بسیار کم‌مصرفی استفاده می‌کنند  تا پر مصرف‌ترین بخش شارژ باتری در گوشی‌های هوشمند کنونی کم مصرف شود و کاربر تا مدت طولانی‌تری بر روی دستگاه خود شارژ باتری داشته باشد.



نکته جالب این است که سونی توانسته بدون آن که بر روی کیفیت نمایشگر یا هر بخش دیگری از تلفن تاثیری بگذارد، به این مصرف بهینه دست یابد که قابل تحسین است. به طور حتم با این آزمایشات می‌توان این دو تلفن پرچمدار کوچک و بزرگ سونی را بهینه‌ترین تلفن‌های هوشمند بازار از نظر مصرف انرژی و عمر باتری قلمداد کرد. حالا می‌فهمیم که چرا سونی Z3 را با ۱۰۰ میلی‌آمپرساعت ظرفیت کمتر نسبت به Z2 ارائه کرده است!

بروزرسانی:
گویا در تست اولیه که بر روی Z3 Compact انجام شده بود اشتباهی رخ داده و با انجام دوباره آزمایش این عدد به ۱۰ ساعت و دو دقیقه تغییر کرده است. با این حال همچنان می‌توان این آمار را یک عملکرد رویایی از نسخه کوچک‌تر پرچمدار سونی تلقی کرد.


آیپد ایر ۲ ماه آتی میلادی و نسل جدید آیپد مینی سال 2015 میلادی عرضه خواهد شد
زومیت/ پس از آنکه اپل در جریان مراسم ماه سپتامبر خود اقدام به معرفی نسل جدید تلفن‌های‌هوشمند خود بر طبق سنت همیشگی کرد، حال نوبت به نسل جدید تبلت‌های این کمپانی رسیده است. گزارش‌های منتشر شده از تایوان حکایت از این دارند که آیپد ایر ۲ ماه آتی میلادی و آیپد مینی ۲ سال ۲۰۱۵ روانه‌ی بازار خواهد شد.

 برخی از شایعات منتشر شده تاریخ ۲۱ اکتبر یا ۲۹ مهرماه را به‌عنوان زمان معرفی آیپد ایر ۲ معرفی کرده‌اند. همچنین باید به شنیده‌هایی در مورد استفاده از حافظه‌ی رم ۲ گیگابایتی در این محصول اشاره کرد که دوبرابر میزان مورد استفاده در آیپدایر و نسل جدید تلفن‌های‌هوشمند این کمپانی آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس است.

آیپد ایر

انتظار می‌رود اپل آیپدایر ۲ خود را به‌همراه سنسور اثراگشت، پردازنده‌ی A8 اپل و همچنین بلندگوهای جدید برای همخوانی با ساختار باریک تبلت روانه‌ی بازار کند. همچنین نباید پردازنده‌ی جانبی M8 را برای پردازش اطلاعات حرکتی از یاد برد.

هرچند برخی از شنیده‌ها حکایت از معرفی دو نسخه‌ی ۹.۷ اینچی و ۷.۹ اینچی داشت، اما این گزارش معرفی و عرضه‌ی آیپد مینی جدید را تا سال ۲۰۱۵ میلادی به تعویق انداخته است. همچنین باید به تبلت ۱۲.۹ اینچی اپل نیز اشاره کرد انتظار می‌رود سال آتی میلادی با نام آیپد پرو روانه‌ی بازار شود. شایعات نشان از این دارند که که تولید این تبلت از نیمه‌ی دوم سال اتی میلادی آغاز خواهد شد.


هوآوی استارت‌آپ اینترنت اشیا Neul را به تصاحب خود درآورد
زومیت/ معمولا هرگاه صحبت از شرکت هوآوی به میان می‌آید منتظر خبری در خصوص کسب و کار رو به گسترش گوشی‌های هوشمند آن هستیم. آنچه کمتر در خصوص هوآوی به آن پرداخته می‌شود، عملیات‌های حوزه‌ی شبکه‌ی این غول چینی است. اما این بار، همین بخش هوآوی خبرساز شده و قدم بزگی به سمت بازار اینترنت اشیا برداشته است.

هوآوی اعلام کرده که این شرکت، استارت آپ Neul را به تصاحب خود در خواهد آورد. Neul یک شرکت واقع در کمبریج است که تخصص و فعالیت آن در زمینه‌ی تولید سنسورهای بی‌سیم کم‌مصرف برای اعمال کنترل و نظارت در کاربردهای متنوع صنعتی و پزشکی است. Neul بیشترین شهرت خود را مرهون طراحی و ساخت اولین جاده‌ی هوشمند کشور انگلستان است؛ بزرگراهی هوشمند که 50 مایل امتداد داشته و برای کنترل جریان ترافیک و جلوگیری از ازدحام طراحی شده است.

هوآوی

هوآوی متعهد شده با صرف میلیون‌ها دلار، مقر شرکت Neul در کمبریج را به یک مرکز اصلی در آینده‌ی اینترنت اشیا تبدیل کند. هوآوی پیش‌تر بخاطر مقابله با نهادهای جاسوسی آمریکا و جلوگیری از افتادن اطلاعات بدست این نهادها خبرساز شده بود. بنابراین می‌توان انتظار داشت سطح بیشتری از اعتماد در خصوص اینترنت اشیا به این شرکت ایجاد شود و طرح‌های آینده‌ی هوآوی برای این بازار در آینده‌ی نزدیک به بار بنشیند.

هوآوی اطلاعاتی در خصوص مبلغ پرداخت شده برای این تصاحب به میان نیاورده اما منابع خبری به رقم 25 میلیون دلار اشاره می‌کنند. باید منتظر ماند و دید با ورود تک به تک شرکت‌های بزرگ فناوری به حوزه‌ی اینترنت اشیا، چه آینده‌ای در انتظار زندگی دیجیتال ما خواهد بود.


Gionee Elife S5.1 با ضخامت ۵.۱ میلی‌متری نازک‌ترین گوشی هوشمند جهان از دید گینس

زومیت/ Gionee Elife S5.1 اواسط شهریور در کشور چین عرضه شده است و لقب نازک‌ترین گوشی هوشمند جهان با 5.1 میلی‌متری ضخامت را از آن خود کرده است. به گفته شرکت Gionee این دستگاه به تازگی توسط گینس به عنوان نازک‌ترین گوشی‌ هوشمندی که تاکنون ساخته شده، شناخته شده است. اگر ضخامت فوق‌العاده کم بدنه این دستگاه را کنار بگذاریم، با مشخصات سخت‌افزاری میان رده‌ای درباره این دستگاه رو به رو می‌شویم. مشخصات Elife S5.1 از این قرار است:

Gionee Elife S5.1 با ضخامت ۵.۱ میلی‌متری نازک‌ترین گوشی هوشمند جهان از دید گینس

    پردازنده چهار هسته‌ای Snapdragon 400
    صفحه نمایش ۴.۸ اینچی Super AMOLED با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل
    حافظه رم ۱ گیگابایت
    دوربین جلو ۵ مگاپیکلس با زاویه دید گسترده و دوربین عقب ۸ مگایپسل۱۶ گیگابایت حافظه ذخیره سازی بدون امکان ارتقا
    باتری ۲۱۰۰ میلی آمپر ساعت
    اندروید ۴.۳ همراه با رابط کاربری Amigo 2.0 ساخت شرکت Gionee
    موجود در رنگ‌های مشکی، سفید، صورتی و سبز نعنایی
    قیمت ۳۲۵ دلاری



چند تصویر از نازک‌ترین گوشی هوشمند جهان مشاهده کنید:





متاسفانه این دستگاه فقط در کشور چین توزیع شده است اما شرکت Gionee گوشی‌های هوشمند فوق العاده نازک متعددی را ساخته است. برای مثال Elife S5.5 با ضخامت بسیار کم ۵.۵ میلی‌متری در اکثر بازار‌های آسیایی قابل خرید است.


سامسونگ برای فروش 15 میلیون گلکسی‌نوت 4، تاریخ عرضه‌ی این محصول را تغییر داد
زومیت/ به‌نظر می‌رسد عرضه‌ی آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس و انتشار اخباری در مورد رکوردشکنی فروش نسل جدید تلفن‌های‌هوشمند اپل، زنگ خطر را برای سامسونگ به صدا درآورده است، چراکه این کمپانی تاریخ عرضه‌ی نسل جدید فبلت خود را به ۲۶ سپتامبر یعنی ۳ روز دیگر انتقال داده است.

پیش‌فروش گلکسی‌نوت ۴ در کشور کره‌ی‌جنوبی که از طرق سه اپراتور مخابراتی SK Telecom، KT و LG Uplus انجام می‌پذیرد نشان از استقبال شدید کاربران از این تلفن‌هوشمند دارد، بطوریکه تمام موجودی در نظر گرفته شده در عرض ۳ روز به اتمام رسیده است. از این رو سامسونگ برای از دست ندادن این موج، تاریخ عرضه‌ی تلفن‌‌هوشمند خود را به جلو کشیده است.

گلکسی‌نو.ت ۴

از سویی دیگر برخی گمانه‌ها این اقدام را در پاسخ به آغاز فروش آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس عنوان کرده‌‌اند که در پایان هفته‌ی گذشته با ثبت رکوردهایی همراه شده است. مطمئنا  فروش بالای آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس به‌معنای گرفتن سهم بیشتری از گلکسی‌نوت ۴ سامسونگ در بازار است. از این‌رو گلکسی‌نوت ۴ سامسونگ در کشور کره‌ی جنوبی به جای عرضه در ماه اکتبر، اواخر سپتامبر روانه‌ی بازار خواهد شد.

سامسونگ برای بالابردن فروش گلکسی‌نوت ۴، مشوق‌های دیگری را نیز در نظر گرفته است که باید به قیمت ۹۲۰ دلاری آن در کشور کره اشاره کرد که ارزان‌ترین قیمت برای تلفن‌هوشمندی در رده‌ی سری نوت است. سال گذشته گلکسی‌نوت ۳ با قیمتی برابر ۱،۰۲۵ دلار در کشور کره عرضه شد.

سامسونگ درنظر دارد تا با در پیش گرفتن چنین سیاست‌هایی به فروش ۱۵ میلیون دستگاه گلکسی‌نوت ۴ در ماه اول فروش پس از عرضه دست یابد. شاید با در نظر گرفتن فروش ۱۱ میلون دستگاهی گلکسی اس۵ این کمپانی در عرض ۱ ماه اول، دستیابی به چنین آماری توسط گلکسی‌نوت ۴ چندان دور از دسترس نباشد.


۱ مهر: انتشار اولین نسخه عمومی از مرورگر فایرفاکس
زومیت/ ۱۲ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۰۲ برای نخستین بار نسخه اولیه و عمومی مرورگر فایرفاکس منتشر شد. این مرورگر یکی از دستاوردهای پروژه‌ای تحقیقاتی تحت عنوان پروژه متن باز موزیلا بود که توسط دیو هیات، جو هیوویت و بلیک راس پیگیری می‌شد. این پروژه با حمایت مالی نت اسکیپ پیش می‌رفت، اما این ۳ نفر موافق سیاست‌های تجاری نت اسکیپ نبودند، لذا در تاریخ ۳ آوریل سال ۲۰۰۳ سازمان موزیلا اعلام کرد که تمرکزش از بسته‌های نرم‌افزاری موزیلا که طرح اولیه پروژه بود بر روی فایرفاکس و تاندربرد تغییر پیدا خواهد کرد. فایرفاکس پروژه‌ای بود که نامش از زمان شکل گیری بارها تغییر کرد. در آغاز ققنوس (Phoenix) یا پرنده افسانه‌ای برای این پروژه انتخاب شد ولی بخاطر مشکلاتی که در ثبت تجاری آن بوجود آمد این نام به Phoenix Technologies تغییر پیدا کرد. چندی بعد از آن نام Firebird استفاده شد و در سال ۲۰۰۴ تبدیل به Mozilla Firefox شد، نامی که در ذهن ما نیز آشناست.


دیو هیات پیش از انتشار عمومی نسخه اولیه فایرفاکس از شرکت نت اسکیپ خارج شد و به استخدام اپل در آمد و در آنجا از تجربیات ساخت فایرفاکس در ساخت مرورگر سافاری استفاده کرد. جو هیوویت که به نوعی برنامه‌نویس اصلی فایرفاکس به حساب می‌آمد، برای شرکت‌های بزرگی چون نت اسکیپ ، AOL و فیسبوک کار کرده است. جالب است بدانید که او در کنار شهرتش بخاطر خلق فایرفاکس، فرد اصلی در تولید اپلیکیشن فیس‌بوک برای آیفون بوده است با این حال وی از سال ۲۰۱۱ فیسبوک را نیز ترک کرد و بصورت شخصی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. بلیک راس نیز بعد از جدا شدن از پروژه موزیلا در سال ۲۰۰۷ به استخدام فیسبوک درآمد و تا سال ۲۰۱۳ به عنوان مدیر محصول شرکت فیسبوک در این شرکت فعالیت کرد. با این شرایط می‌توان مشاهده کرد که کسانی که فایرفاکس را به عنوان یک مرورگر متن باز خلق کردند هر یک خیلی زود این پروژه را ترک کرده و به استخدام کمپانی‌های بزرگ درآمدند.

در حال حاضر مرورگر فایرفاکس زیر نظر بنیاد موزیلا توسعه می‌یابد. این بنیاد غیر انتفاعی است و هدف آن پشتیبانی از پروژه‌های متن باز موزیلا است. از محصولات شناخته شده موزیلا می‌توان به فایرفاکس، موزیلا تاندربرد و سی‌مانکی اشاره کرد. در حال حاضر اصلی‌ترین منبع درآمد بنیاد موزیلا را می‌توان حمایت‌های کمپانی بزرگ گوگل دانست که با قراردادهایی که با بنیاد موزیلا منعقد کرده است این بنیاد را حمایت می کند. برای مثال این بنیاد بیشترین دریافت مالی خود را در قراردادی با گوگل برای تنظیم خدمات جستجوی گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در محصولات خود کسب می‌کند. این رقم برای قرارداد منعقد شده در سال ۲۰۱۱ میلادی بنا بر اعلام بنیاد، بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار بوده است. با توجه به این موضوع که درآمد این بنیاد در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۲۳ میلیون دلار بوده است کاملا مشخص است که حمایت‌های گوگل تا چه میزان توانسته است به این بنیاد کمک کند.


جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از دیگر رسانه‌ها بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار