صبح امروز صورت گرفت

امضای تفاهم نامه بین گمرک و اتاق ایران

صبح امروز تفاهم نامه بین گمرک و اتاق ایران در خصوص استفاده از سند عملیات TIRدر جهت افزایش بیشتر سطح تضمینات در حمل و نقل و ترانزیت امضا شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، صبح امروز تفاهم نامه بین گمرک و اتاق ایران در خصوص استفاده از سند عملیات TIRدر جهت افزایش بیشتر سطح تضمینات در حمل و نقل و ترانزیت امضا شد.

غلامحسين شافعي، رئيس اتاق ايران در سمینار تسهیلات حمل و نقل ریلی و رویه ای گمرکی با اظهار اميدواري از نتايج مثبت اين نشست گفت: سمينار و كارگاه آموزشي تير در واقع پس از ماه هاي برنامه‌ريزي و تلاش بي‌شائبه امور كارنه تير اتاق ايران با گمرك جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه جهاني حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي- (ايرو) به مدت دو روز در تهران برگزار خواهد شد، امیدواریم این سمینار، بتواند براي مديران و كارشناسان گمركات و موسسات ضامن شركت‌كننده سازنده و پربار باشد.

وي افزود: آگاهي از آخرين مقررات و تغييرات حاصله در كنوانسيون تير، آشنايي با ابزارهاي الكترونيكي تير و تحليل سياست‌گذاري و خط مشي‌های كوتاه و بلندمدت، كمك بسزايي در روند توسعه اقتصادي در كشورهاي منطقه و فرامنطقه است.

رئيس پارلمان بخش خصوصي گفت: حضور و نقش نمايندگان گمركات، موسسات ضامن و صادركننده كارنه تير افغانستان و امارات متحده عربي در نشست‌هاي كميته اداري و اجرايي تير سازمان ملل مي‌تواند در ترويج و استفاده از كارنه تير موثر باشد، کارنه تیر معتبرترين سند گمركي و ترانزيتي شناخته می شود و در رفع مقررات دست و پاگير مرزي و يكنواخت‌سازي رويه‌هاي گمركي و حمل‌ونقلي نقش موثری دارد.

شافعي با اشاره به اين مطلب كه اكثر كشورهاي منطقه، به غير از عراق و پاكستان عضو كنوانسيون تير هستند، عنوان كرد: به دلیل حجم بالاي تجارت بين كشورهاي منطقه، ضروری است که از يك رويه استاندارد و معتبر كه ايمني و امنيت را فراهم مي‌سازد، برخوردار باشیم.

وي افزود: در راستاي تقويت اين همكاري ها، اتاق ايران بسترهاي لازم الكترونيكي را براي اتصال گمرك به سروركارنه تير براي كسب اطلاعات لازم در مورد كارنه تير و همچنين رصد موقعيت ماهواره‌اي همزمان كاميون‌ها (GPS) را فراهم ساخته است.

رئيس اتاق ايران يادآور شد: موقعيت استثنايي جغرافيايي كشور، ايمني و امنيت حاكم در جاده‌ها و گذر كريدورهاي مهم جاده‌اي همانند شمال و جنوب، تراسيكا، شرق و غرب ضروريست تا گمرك به ضميمه 8 و 9 كنوانسيون يكنواخت كنترل كالاي 1982 درخصوص تسهيلات بيشتر جاده‌اي و ريلي، الحاق شود.

شافعي با اشاره به اين مطلب كه اجراي پروژه پيش اظهاريه الكترونيكي تير (TIREPD-RTS) كه مدت هاست با همكاري سه جانبه اتاق، گمرك و ايرو در حال بررسی است، به زودی اجرایی می شود، گفت: اين پروژه بايد به طور كامل اجرایی شود. بدون شك اتاق ايران با افزايش سقف تضمينات كارنه تير از 50.000 دلار به 60.000 يورو حمايت مي‌كند و اين موضوع به شدت و حتي بيشتر از گمرك توسط اتاق مورد پيگيري قرار گرفته است. علت آن هم مشخص است، بسياري از كشورهايي كه به اندازه ايران كارنه تير صادر و يا مورد پذيرش قرار نمي‌دهند، داراي تضمين 60.000 يورويي مي‌باشند و این افزایش تضمین از نظر تسهيلات بيشتر حمل‌ونقلي و گمركي و وجهه ملی حائز اهميت است.

رئيس پارلمان بخش خصوصي عنوان كرد: سرمايه‌گذاري در بخش زيرساختارها همچون توسعه تير پارك‌ها، ترمينال‌هاي مرزي، مجهز كردن گمركات به دستگاههاي X-Ray ثابت و متحرك، باسكول، تعميرگاه، انبارهاي محصور شده، فروشگاه و مراكز رفاهي در اولويت برنامه‌هاي بخش خصوصي قرار دارد.

وي اضافه كرد: از طرف ديگر حمل‌ونقل چند وجهي، تحت رويه تير بين امارات، ايران و افغانستان باعث رونق و توسعه بيشتر خواهد شد. راه‌اندازي حمل ونقل کشتیرانی رو- رو بين ايران و امارات مورد توجه بخش خصوصي ايراني بوده و آماده بررسي چگونگي سرمايه‌گذاري مشترك با طرف‌هاي اماراتي است.

شافعي تصريح كرد: با توجه به موافقت اخير گمرك ايران و تركيه به منظور شركت در پروژه مشترك سيستم الكترونيكي تير (Etir) كه طرح مشترك سازمان ايرو و كميته تير سازمان ملل است، فرصت مناسبي به وجود آمد تا مشكلات مرزي بازرگان و گوربلاك به طور جامع بررسي و مرتفع شود. حمل‌ونقل كالا تحت كارنه تير از اين مرز، شريان اصلي تجارت زميني ما را پوشش مي‌دهد. لذا، هرگونه يكنواخت‌سازي و روان‌سازي مورد تائيد و حمايت اتاق است.

رئيس اتاق ايران در این طرح استفاده از كارنه تيرپلاس (TIR+) را اقدام مثبت ديگري در همكاري هاي مشترك اتاق و گمرك برشمرد و تصريح كرد: هر چند مسئوليت سنگيني را متوجه اتاق ايران به عنوان موسسه ضامن مي‌سازد، با اين وجود آن را در بسته پيشنهادي دولت به منظور خروج از ركود اقتصادي توصيه مي‌كنيم. اين حركت چيزي جز عزم ملي و مديريت جهادي نیست و موفقيت آن فقط با همكاري متقابل تضمين مي‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: شافعی ، تفاهم ، گمرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار