رئیس اداره نظام مهندسی استان چهارمحال گفت؛

افزایش وام مسکن حلال مشکلات نیست/ ضرورت تدوین سیاست‌های بلندمدت حمایتی

هزینه ساخت مسکن گران است و اختصاص وام ۸۰ میلیون تومانی نمی‌تواند مشکلی را برطرف کند و دولت باید سیاست‌های بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت را در بخش مسکن تدوین کند.

مجید نیک خو رئیس اداره نظام مهندسی اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه سیاست‌های دولت در حوزه مسکن متناقض است، افزود: سیاست‌های نامشخص در بخش مسکن باعث افزایش بی‌رویه قیمت‌ها می‌شود.  
 
وی تصریح کرد: افزایش وام مسکن در شهرهای بزرگ فقط سطح طراز آن قیمتی را که آن خریدار می‌پردازد بالا‌تر می‌برد و پرداخت وام مسکن با افزایش قیمت و هزینه‌های ساخت و ساز برای اقشار آسیب پذیر دردی را دوا نمی‌کند.  
 
نیکخواه اظهار داشت: دولت باید سیاست‌های بخش مسکن را تغییر دهد و روند فعالیت و زیرساخت‌های مسکن مهر را فراهم کند.  
 
رئیس اداره نظام مهندسی اداره کل راه و شهرسازی تصریح کرد: اوج قیمت مسکن در یکسال اخیر در شهرهای بزرگ و متوسط اتفاق افتاده و قیمت‌ها چندین برابر شده است و در استان چهارمحال از اواخر سال ۹۰ قیمت زمین و مسکن بین ۴ الی ۵ برابر افزایش یافته است.  
 
نیکخواه یادآور شد: قیمت هر متراژ زمین از ۴۰۰ الی ۵۰۰ تومان به ۲ الی2/5 میلیون تومان ارتقاء یافته است.  
 
وی خاطرنشان کرد: براساس مصوبه دولت در پرداخت مالیات، برخی از فروشندگان در قبال فروش ساختمان مالیات را از جیب مصرف کننده می‌گیرند.  
 
رئیس اداره نظام مهندسی اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال در ادامه گفت: این اقدام به اقشار کم درآمد فشار می‌آورد و از طرفی قیمت مسکن و نرخ تورم آنقدر زیاد است که افزایش وام مسکن مشکلی را حل نمی‌کند.  
 
وی با اشاره بر روند نقدینگی در سه شاخصه بازار طلا، ارز، خودرو و مسکن اضافه کرد: تزریق نقدینگی در این چهار بخش باعث افزایش تورم، رکود در تولید خواهد شد که دولت می‌تواند با نظارت و سیاستگذاری‌های مناسب در راستای این سه بخش حوزه مسکن را ساماندهی و نظارت کند و با اعمال سیاست‌های مشخص مردم دچار سردرگمی نشوند.  
 
نیکخواه با تاکید بر ورود بخش خصوصی در حوزه مسکن و حذف دلالگران اظهار داشت: در حال حاضر بازار مسکن در اختیار دلالان است و متاسفانه هیچ گونه کنترلی صورت نمی‌گیرد و دلالگران با ورود نقدینگی به این بخش متحمل هیچ نوع ضرری نخواهند شد.  
 
وی با بیان اینکه خوشبختانه امسال افزایش قیمتی در حوزه مسکن نداشتیم، تصریح کرد: افزایش وام مسکن به صورت مقطعی در حل مشکلات تاثیرگذار نیست و دولت می‌بایست سیاست‌های بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت را در حل مشکلات تدوین کند.  
 
نیکخواه در پایان گفت: افزایش قیمت مسکن و اجاره بها براساس مشاهدات میدانی قابل شهود است.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: هزینه ، ساخت ، مشکلات ، مسکن ، تقاضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار