خشکسالی حیات وحش را تهدید می‌کند

خشکسالی و بی آبی تنها زندگی انسان را تهدید نمی‌کند رد حال حاضر این مشکل دامن‌گیر حیات‌وحش نیز شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران : یکی از مسائلی که در سال های اخیر با آن مواجه هستیم خشکسالی و کاهش بارندگی در عرصه‌های طبیعی است که در نهایت اثر منفی خود را بر محیط زیست نمایان کرده است.

برخی از اثرات خشکسالی بر منابع طبیعی کوتاه مدت است و پس از پایان دوره‌ی خشکسالی به حالت طبیعی بر می‌گردند اما برخی از اثرات زیست محیطی طولانی تر بوده و یا ممکن است دائمی باشد برای نمونه می‌توان به تخریب زیستگاه حیات وحش در طی این سال‌ها اشاره کرد. خشک شدن چشمه ها باعث کاهش شدید علوفه‌ مرتعی در زیستگاه‌ها شده است و درست در این زمان است که گرسنگی و تشنگی به حیوانات فشار آورده و باعث می‌شود آن‌ها به حاشیه‌ی روستاها و سکونت‌گاه‌های انسانی پناه بیاورند ، در حال حاضر خشکسالی و کاهش آب شدید در مناطق حفاظت شده‌ی خراسان شمالی باعث شده حیوانات وحشی به سوی روستاها روانه شوند.

مطهری مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در اینباره اظهار داشت: گزارش‌های دریافتی از مشاهده زیاد گوشتخواران و علف خواران وحشی در حواشی چشمه ها، چاه ها و رودخانه‌های نزدیک روستاها حکایت دارد.

اصغر  مطهری در ادامه افزود: انتظار می رود مردم و به خصوص روستاییان با حیات وحش که به دلیل قهر طبیعت به محدودهای زیستی ما پناه آورده اند مهربان باشند و از آزار دادن آن‌ها خود کاری کنند ، در حال حاضر در برخی از مناطق دلداری در مناطق حفاظت شده فشار خشکسالی بر حیات وحش را تشدید می کند ، در برخی از مناطق حفاظت شده نیز اجرای طرح های آب رسانی به حیات وحش نیز اجرا شده است و آبشخورهایی برای حیوانات وحشی تعیید شده است اما در اکثر دام‌های اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای‌ پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار