گفتگوی تفصیلی با رييس فدراسيون شنا:

تعهد کتبی مدال آوری دادم که تایید نشد/با یک استخر استاندارد نمی‌توان معجزه کرد

تیم‌های ملی شیرجه‌ و واتر‌پلو‌ از حضور در بازی‌های آسیایی کره جنوبی طبق تصمیم مسئولان کمیته ملی المپیک باز ماندند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، حذف واترپلوئیست‌‌ها و شیرجه روهای‌ کشورمان از حضور در بازی‌های آسیایی کره جنوبی در حالی بود که ملی‌پوشان‌این دو رشته تا ساعاتی پس از اعلام تصمیم مسئولان کلان ورزش کشور تمرینات مستمر خود را دنبال می‌کردند.
 
 عدم اعزام تیم‌های ملی واترپلو‌ و شیرجه به رقابت‌های آسیایی کره به معنای پايان دوران ورزش حرفه ای ملی‌پوشان محسوب می‌شود چون آنها از نظر سنی برای بازی‌های چهار سال آینده نمی‌توانند‌همانند شرایط کنونی در عرصه ملی تمرین کنند.
 
محسن رضوانی رئیس جوان ولی با تجربه فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو‌ که پس از اعلام تصمیم مسئولان کمیته‌ ملی المپیک مبنی بر عدم اعزام شیرجه روها‌و واترپلوئیست‌ها به اینچئون‌ کره جنوبی برخوردی حرفه‌ای  داشت و مراتب اداری بدون ایجاد حواشی رسانه‌ای دنبال کرد در این خصوص به خبرنگار ما اظهار داشت: پیش از مطلع شدن از تصمیم مسئولان با ارائه نامه‌ای به در تاریخ 24 تیر ماه خدمت آقای کیومرث هاشمی به طور مکتوب متعهد شدم که ملی‌پوشان واترپلو ایران می‌توانند روی سکو بروند و در بدبینانه ترین وضعیت عنوان چهارمی را به دست خواهد آورد ولی متاسفانه تصمیم به طور کارشناسانه‌ اتخاذ شد، پس از آن هم در تاریخ ششم مرداد ماه نامه‌ای خطاب به نصر از سجادی نوشتم و باز هم متعهد شدم که ملی‌پوشان  این  رشته می‌توانند در این دوره از بازی‌های آسیایی کره مقام خوبی را کسب کنند که هیچیک از این تعهد‌های کتبی من تاثیری در تصمیم اتخاذ شده نداشت، به طور حتم در این رای خیریتوجود دارد که تبعات و اثرات آن را درآینده‌ای نزدیک خواهیم دید چون مسئولان به هیچ عنوان نمی‌خواهند هیچ ورزشکاری در  هیچ رشته‌ای دوران تمرین و وقتی که صرف کرده است هدر برود.


 
** پس از شنیدن این خبر چه احساسی داشتید؟
 فقط جا خوردم و شوکه شدم ملاک وزارت ورزش و جوانان کسب مدال در دروه‌های گذشته بود ما بحث کارشناسی را مطرح کردیم هر کاری که از دستم برمی‌آمد انجام دادم ولی این اتفاق افتاد.
 
** حال که این تصمیم گرفته شده است و تیم‌های ملی شیرجه و واترپلو  اعزام نمی‌شوند از این پس چه برنامه‌ای دارید؟
نباید احساسی تصمیم گرفت ما باید 2 الی سه سال با ملی‌پوشان واترپلو کار کنیم تا آنها بتوانند در بازی‌های آسیایی چهار سال آینده حضور موفق داشته باشند با توجه به آن که تیم ملی جوانان ایران دارای بازیکنان مستعد وقدرتمندی است در صورتی که برای آنها برنامه‌ریزی صحیح و خوی  اجرا شود و به طور حتم آنها می‌توانند برای بازی‌های آسیایی دوره بعد در رده بزرگسالان برای واترپلو‌ ایران نتایج درخشانی را به دست آورند.
 
** آیا در بحث مربیگری هم برنامه‌ای دارید؟  
بعد از آن که حضور تیم ملی در بازی‌های آسیایی منتفی شد مولر با ما قطع همکاری کرد ما تمرینات و برنامه‌های آماده سازی را با مربیان داخلی دنبال می‌کنیم در نظر داریم از یک مربی خارجی به عنوان مدیر فنی در تیم‌های ملی واترپلو استفاده کنیم تا شرایط واترپلو‌ ایران بهتر آشنا شود.


 
** هنوز فدراسیون با مشکل مالی مواجه  است؟
 کمبود بودجه در تمامی  کشورها برای فدراسیون شنا شیرجه و واترپلو‌ وجود دارد اما این مساله برای ما پر رنگ‌ تر است فدراسیون ما شامل سه رشته‌ می‌شود که هر کدام  از آن‌ها برای خود برنامه‌های خاص و مستقلی دارند، به طور مثال رشته واترپلو باید همانند رشته‌های  هندبال و والیبال  نگاه کرد یا در شنا باید مانند دو و میدانی ‌ برنامه ریزی‌ کرد و در شیرجه برنامه‌هایی مثل فدراسیون بدمینتون اجرا کرد.
 
 خوشبختانه نصراله سجادی یکی از پیشکسوتان شنا کشور است وی به طور کامل روی این رشته احاطه دارد و نهایت تلاش خود را بکار گرفته تا این  فدراسیون و بودجه‌اش جا بیافتد، کیومرث هاشمی نیز توجه ویژه‌ای روی ورزش‌های پایه دارد و نگاه ها را به این رشته‌ها تغییر می دهد
 
رشته‌های پایه به خصوص شنا، شیرجه و واترپلو‌ دوربینی و تبلیغاتی نیستند ولی باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند، چون آنها  از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.
 
** در خصوص شیرجه هم برایمان صحبت کنید؟
 از وقتی به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شدم  این مجموعه تا حدودی پوست اندازی کرده است این امر شامل رشته ی شیرجه هم می‌شود در این ورزش هستند کسانی که عملکرد خوبی دارند و درخشان ظاهر شدند و آینده شیرجه ایران را تشکیل می‌دهند اما متاسفانه ما فقط در کل ایران یک استخر آزادی را به طور استاندارد در اختیار داریم  با این یک استخر نمی‌توان معجزه کرد ولی در حد بضاعتمان تاکنون کار کرده‌ایم برای حضور در مسابقات آسیایی کره برنامه‌های سطح بالا و حرفه‌ای را دنبال کردیم که متاسفانه تیم اعزام نشد و نتیجه این تمرینات را نمی‌توان به این زودی‌ها دید.


 
 ** حال که شناگران ملی‌پوش کشور به کره اعزام می‌شوند آیا امیدی به کسب مدال در این رشته وجود دارد؟
 کسب مدال در ماده‌های 1500 و 2000 متر با تکنولوژی که وجود دارد حداقل تا هشت سال دیگر امکان پذیر نیست اما در رشته‌های سرعت 50 و 100 متر نیم نگاهی به قهرمانی آسیا داریم علی رضایی یک استعداد بود نام وی در 50 متر قورباغه جزو 17 نفر اول جهان ثبت شده  است. امکان کسب مدال را در مسابقات قهرمانی آسیا داریم و تمام تمرکز خود را برای این مساله گذاشته‌ایم ما باید به مسیر مدال آوری و کسب مقام وارد شویم تا مورد توجه قرار بگیریم.
 
 **به نظر شما اولین گام برای رفع مشکلات چیست؟
اگر مسئولیت استخر ها به فدراسیون سپرده شود وضعمان بهتر می‌شود و این مساله رشد را در پی دارد برگزاری  جشنواره شنا دیگر راهکاریست که در نظر داریم پس از گرفتن مسئولیت استخر ها نسبت به اجرای آن اقدام کنیم.
 
تمام نسل من از همین جشنواره ها شناسایی شدند، این نوع استعدادیابی‌ سنتی اما درست و حرفه ایست مادر نحوه‌ اجازه بازگشایی استخر‌ها یک ماده گذاشته‌ایم آن هم داشتن تیم و شرکت در جشنواره‌هاست پس این مساله نشان می‌دهد در پی اجرای کار زیر بنایی و حرفه‌ای هستیم.
 
** آیا در این رابطه هدف گذاری هم  کرده‌اید؟
هدف اصلی ما بازی‌های آسیایی 2018 و حضور موفق در این مسابقات است شناگرانی که در رده‌های 12،13 و 14 سال جزو بهترین‌های ایران هستند تاکنون پس از شناسایی  کنار هم جمع ‌شده‌اند و با حضور مربیان مربوطه خود به عنوان استعداد به طور متمرکز تمرین کرده‌اند.


 
 ** آیا برای بانوان هم برنامه‌ای دارید؟
مسابقات قهرمانی کشوری را به صورت باشگاهی در این بخش برگزار می‌کنیم دنبال این مساله هستیم که از تیم‌های خارجی دعوت کنیم تا برای برگزاری چند بازی در قالب تورنمنتی‌خاص به ایران بیایند.
 
 قبول دارم که بانوان فعال در رشته‌های زیر مجموعه این فدراسیون انگیزه کافی دارند ولی خوشبختانه رباب شهریان معاونت وزارت ورزش و جوانان به طور جدی پیگیر برگزاری مسابقات کشورهای اسلامی است.

انتهای پیام/
برچسب ها: واترپلو ، رضوانی ، بازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار