مشارکت بانک بین‌المللی توسعه اسلامی در موقوفات جایزه مصطفی (ص) با ساخت مجتمع بزرگ اقتصادی

بانک توسعه اسلامی به عنوان یکی از موسسات معتبر مالی و توسعه‌ای اسلامی در ساخت یک مجتمع تجاری-اداری به نفع جایزه مصطفی (ص) مشارکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ بنا بر سنت رایج، هزینه اهدای جوایز علمی را مؤسسات بزرگ اقتصادی و دانش‌بنیان، صاحبان سرمایه علاقه‌مند به علم و فناوری یا دانشمندان بزرگ با وقف دارایی‌هایشان تأمین می‌کنند. منابع جایزه مصطفی هم به پیروی از این سنت از طریق وقف تأمین می‌شود. بر همین اساس بانک توسعه اسلامی به‌عنوان بزرگترین نهاد مالی سازمان‌ همکاری‌های اسلامی در ساخت یک مجتمع تجاری در شهر تهران و به نفع موقوفات جایزه مصطفی مشارکت خواهد کرد. این مجتمع تجاری یکی از بزرگ‌ترین مراکز اقتصادی ایران و خاورمیانه خواهد بود و منافع حاصل از آن وقف جایزه مصطفی (ص) و برای تامین جایزه استفاده خواهد شد.

احمد محمد علی المدنی، رییس بانک توسعه اسلامی نیز تأسیس این جایزه را گام بسیار مهمی برای تسریع پیشرفت‌های علمی میان مسلمانان خوانده و از همه کشورهای اسلامی خواسته است تا با همکاری با یکدیگر این جایزه را به یک جایزه معتبر جهانی تبدیل کنند.

گفتنی است عواید حاصل از موقوفات جایزه مصطفی (ص) برای تامین هزینه اهدای جایزه مصطفی، حمایت مالی از تحقیق و پژوهش در حوزه‌های مرتبط با جایزه، حمایت از توسعه فناوری بین کشورهای اسلامی و حمایت از پروژه‌های عام المنفعه در فناوری‌های جدید ااختصاص خواهد یافت. 

بانک توسعه اسلامی یکی از موسسات بزرگ مالی توسعه‌ای بین‌المللی و از نهادهای تخصصی سازمان همکاری‌های اسلامی است که با هدف پیشبرد توسعه اقتصادی و پیشرفت اجتماعی کشورهای عضو و جوامع مسلمان کشورهای غیر عضو، در سراسر جهان در تاریخ ۲۰ اکتبر ۱۹۷۵ میلادی از سوی ۲۲ کشور اسلامی و با سرمایه اولیه ۷۵۵ میلیون دینار اسلامی در جده عربستان تأسیس شد.

هم‌اکنون اعضای بانک توسعه اسلامی، از ۵۶ کشور که از چهار قاره آسیا، آفریقا ، اروپا و آمریکا هستند و سرمایه پذیره‌نویسی شده این بانک در حال حاضر نیز بالغ بر چهارمیلیارد دینار اسلامی است. از این میان، ایران با پذیره‌نویسی سهام به ارزش ۷۰۰ میلیون دینار اسلامی، چهارمین سهامدار بزرگ بانک توسعه اسلامی محسوب می‌شود.

ترکیه، امارات متحده عربی، عربستان، قطر، نیجریه، کویت، مصر، لیبی و ایران از سهامداران بانک توسعه اسلامی هستند و دفتر مرکزی این بانک در شهر جده قرار دارد. البته این موسسه مالی سه دفتر منطقه‌ای در آلماتی (قزاقستان)، کوالالامپور(مالزی) و رباط (مراکش) نیز دارد.

احمد محمد علی المدنی، رییس بانک توسعه اسلامی تأسیس جایزه مصطفی (ص) را گام بسیار مهمی برای تسریع پیشرفت‌های علمی میان مسلمانان خوانده و از همه کشورهای اسلامی خواسته است تا با همکاری با یکدیگر این جایزه را به یک جایزه معتبر جهانی تبدیل کنند.
به گفته وی توسعه علمی از مهمترین اولویت‌های بانک توسعه اسلامی است و این بانک تمام کشورهای عضو را تشویق می‌کند تا درصد معینی از کمک‌های این بانک را در زمینه‌های دانش و فناوری سرمایه‌گذاری کنند.

گفتنی است جایزه مصطفی(ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. این جایزه به احترام نام پیامبر اعظم اسلام(ص) و به دلیل تأکید بسیار آن حضرت به علم‌آموزی، به نام یکی از القاب ایشان، مصطفی، به معنای برگزیده، نام‌گذاری شده است.

 این جایزه در دی ماه سال جاری مقارن با هفته وحدت برای نخستین بار اهدا خواهد شد. هدف از اعطای جایزه مصطفی ترویج و تشویق علم‌آموزی و پژوهش در جوامع اسلامی است. این جایزه پیشگام توسعه روابط منطقه‌ای نهادهای علمی و فناوری در کشورهای اسلامی است و با تقویت ارتباط علمی میان دانشمندان و پژوهشگران جهان اسلام به رشد و تعالی علمی در کشورهای اسلامی کمک خواهد کرد. برگزیدگان جایزه مصطفی در چهار رشته مبلغ ۵۰۰ هزار دلار جایزه ویژه دریافت می‌کنند که مبلغ آن از محل موقوفات جایزه تأمین می‌شود. این چهار رشته عبارتند از: «علوم و فناوری نانو»، «علوم و فناوری زیستی و پزشکی»، «علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «طرح برتر دانشمند مسلمان». 

این جایزه به طرح‌هایی تعلق می‌گیرد که زمینه‌ساز بهبود زندگی بشر بوده و در آن‌ها محققان دست به نوآوری‌های مشهود در مرزهای دانش و فناوری زده یا روش‌های علمی جدیدی ارائه کرده باشند. اساسنامه این جایزه در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. بنا بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیرخانه جایزه در پارک فناوری پردیس از نهادهای زیرمجموعه معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری مستقر و فعالیت علمی و اجرایی خود را برای شناسایی دانشمندان برتر جهان اسلام از حدود ۲ سال پیش آغاز کرده است. 

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای سیاست‌گذاری متشکل از دانشگاه‌ها و مراکز علمی بزرگ ایران و جهان اسلام بر روند اعطای این جایزه نظارت می‌کند. از مهم‌ترین اعضای بین‌المللی شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) می‌توان به بانک توسعه اسلامی، آکادمی علوم جهان اسلام، دانشگاه کراچی و دانشگاه مالایا اشاره کرد. همچنین فرهنگستان علوم ایران، فرهنگستان علوم پزشکی، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف از نهادهای علمی عضو این شورا هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار