مذاکرات هسته‌ای وین 6/

عراقچی: در محتوای مذاکرات پیشرفت قابل ملاحظه‌ای رخ نداده است/ آمادگی طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات جدی و مشکل + فیلم

عضوتیم هسته‌ای کشورمان گفت : در نگارش متن پیشرفت داشته‌ایم اما در محتوای مذاکرات پیشرفت قابل ملاحظه‌ای رخ نداده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "سیدعباس عراقچی" در گفتگو با شبکه خبر درباره مذاکرات هسته‌ای کشورمان با گروه 1+5 با اشاره به یک بخش جدی از کار که مربوط به نگارش پیش‌نویس متن توافق نهایی است و حدود 8 ساعت برروی قسمت‌های مختلف آن کار شده گفت: پیشرفت نسبتا خوبی در متن داشته‌ایم و بیش از 65 درصد متن توافق شده است.

وی تصریح کرد: این به این معنی نیست که در مسائل محتوایی پیشرفت کرده‌ایم، بلکه در مرحله نگارش متن پیشرفت کرده‌ایم.

وی افزود: وزن موضوعاتی که باقی مانده و هنوز نگارش نشده زیاد است و نمی‌توانیم بگوییم در محتوای مذاکرات پیشرفت خاصی رخ داده اما در نگارش متن که خودش البته قسمت مهمی است پیشرفت نسبتا خوبی داشته ایم.

عراقچی با اظهار امیدواری از آمدن وزرای خارجه بعضی کشورهای 1+5 اظهار داشت: ما می‌توانیم در مذاکراتی که به طور مستقیم با این وزرا صورت می‌گیرد مقداری در مسائل محتوایی پیشرفت داشته باشیم و تصمیماتی هست که وزرا باید اقدام کنند و در سطح معاونین و کارشناسان نیست.

عضو تیم مذاکره کننده کشورمان با بیان اینکه اختلافات وجود دارد و در مورد راه حل‌های مختلف بحث شده و گزینه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته، تاکید کرد: ما هنوز نتوانسته‌ایم به یک برداشت واحد در این مسائل برسیم و ما مذاکرات را با جدیت ادامه می‌دهیم و از مسائل اصولی خود و حقوق مردم ایران در موضوع هسته‌ای و سایر موضوعات کوتاه نمی‌آییم و قصد عدول از آنها را هم نداریم.

عراقچی تصریح کرد: نیاز هست که طرف مقابل برای گرفتن تصمیمات جدی و مشکل آمادگی پیدا کند و امیدواریم با آمدن وزرایشان به وین این اتفاق رخ دهد.

وی با اشاره به طرح یک ایده از سوی اشتون و استقبال هیئت ایرانی گفت: آن دسته از وزرای خارجه 1+5 که آمدن به وین برایشان مقدور است در این هفته پایانی به اینجا می‌ایند، که شاید آمدنشان به پیشرفت مذاکرات کمک کند و این به این معنی نیست که مذاکرات با آمدن آنها به سرانجام برسد بلکه احتمال دارد یک مقدار به تصمیم گیری در سطح کلان کمک کند و بتوان موضوعات را با سهولت بیشتر ادامه داد.

عراقچی گفت: این یکشنبه بنایی بر اینکه جلسه 1+5 در سطح وزرای خارجه تشکیل بشود را نداریم، چنانچه برخی از وزرا هم برایشان مقدور نیست که بیایند و عمدتا به ملاقات‌های دو جانبه یا سه جانبه خواهد گذشت.

معاون وزیر خارجه ایران اظهار داشت: تلاش ما بر این است که شاید در سطوح بالا و وزرا تفاهمی حاصل بشود و آن موقع مذاکرات با سهولت بیشتری انجام شود و ما بتوانیم قبل از تاریخ 20جولای به یک تفاهم برسیم و توافق را آماده کنیم و برای اینکه وزرا مجدد برگردند، اگر به آن رسیده باشیم آن موقع در آن مراسم تصویب نهایی صورت می‌گیرد.

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اما و اگرهای عدم توافق نهایی تا 20 جولای گفت: اگر طبق برنامه تا 20 جولای کار تمام شد تا هفته بعد وزرا برمی‌گردند، و اگر هم نشد شرایط را می‌سنجیم! اگر دیدیم چند روزی باید برای به سرانجام رساندن مذاکرات بمانیم این کار را خواهیم کرد، و اگر هم به این نتیجه برسیم که فایده‌ای ندارد و زیاده خواهی‌ها تمامی ندارد و نمی‌توانیم توافقی کنیم همان طور که بارها گفتیم از نظر ما فاجعه‌ای رخ نداده و برمی‌گردیم و برنامه‌های خود را ادامه می‌دهیم.

وی با مثبت ارزیابی کردن فضای مذاکرات گفت: نشانه‌ای از اینکه جدیت در طرف مقابل وجود ندارد را تاکنون ندیده‌ایم و ظاهرا اراده لازم وجود دارد، بحث‌ها جدی است، با فراز و نشیب روبرو می‌شود و صداها بالا و پایین می‌رود، اما فضای مذاکرات فضای مثبت و سازنده‌ای است .

وی با بیان اینکه دو طرف تلاش می‌کنند با ارائه ایده‌ها و گزینه‌های مختلف راه‌حلی را برای بدست آوردن توافق امتحان کنند، افزود: اگرچه توافق تاکنون حاصل نشده اما روشن است که انگیزه برای رسیدن به توافق وجود دارد و تا وقتی که این انگیزه در طرف مقابل هست ما به مذاکرات ادامه می دهیم و هنوز زود است که قضاوت کنیم آیا می‌توان تا پایان 20 جولای به توافق رسید یا خیر؟ و امیدواریم با آمدن برخی از وزرا و بحث‌هایی که با آنها صورت خواهد گرفت بتوانیم در موقعیت بهتری قرار بگیریم که بتوانیم پیش‌بینی کنیم رسیدن به توافق امکان پذیر است یا خیر.

عراقچی با اشاره به واکنش گسترده اظهارات مقام معظم رهبری در خارج کشور و در بین مذاکره‌کنندگان گفت: برخی هیئت‌ها بودند که به ما گفتند چندین بار با دقت سخنرانی مقام معظم رهبری را خواندیم، و به مترجمهایمان هم گفتیم از متن فارسی بخوانند و برای ما ترجمه کنند که حتی مطمئن بشوند ترجمه هم درست بوده و با جدیت با آن برخورد کرده‌اند.

عراقچی در پاسخ به علت این باریک‌بینی از سوی 1+5 گفت: چون می‌دانند صحبتی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند برای ما در مذاکرات فصل‌الخطاب و نصب العین است و می‌دانند که ایشان با خردمندی و حکیمانه موضع می‌گیرند و باید روی کلمه کلمه مواضع ایشان دقت کرد ؛ جزئیاتی که ایشان وارد شدند بسیار قابل توجه بود و نشان داد که ایشان تسلط کامل بر این موضوع داشته و موضوعات را زیر نظر و اشراف دارند و مواضعی که می‌گیرند با عنایت به همه جزئیات است، این باعث می‌شود که روی صحبت‌های ایشان حساب جداگانه‌ای باز شود و به ما کمک کرده که با قوت بیشتری در مذاکره به کار خودمان ادامه بدهیم .

معاون وزیر امور خارجه اظهار امیدواری کرد که در کلیات و جزئیات آنچه که مورد نظر مقام معظم رهبری است به همان شکل محقق شود.

این عضو تیم مذاکره کننده با تاکید بر اینکه حق غنی سازی جدی‌ترین موضوع مذاکرات است، و تصمیم گیری و رسیدن به توافق در مورد آن سخترین قسمت مذاکرات است، خاطرنشان کرد: باید در این خصوص به راه حل‌هایی رسید که هم حقوق ملت ایران رعایت شود و هم ضمن آن نگرانی‌هایی که احتمالا به ابعاد مختلف این برنامه وجود داشته باشد مرتفع بشود و اطمینان کاملی به وجود آید و بر اساس آن ایران به برنامه‌اش ادامه بدهد و با اعتماد سازی کامل تحریم‌ها هم برداشته شود .

وی افزود: رسیدن به چنین فرمولی سخت است؛ ما با توکل به خدا و پشتیبانی مقام معظم رهبری و با دلگرمی مردم شریف ایران تلاش خودمان را می‌کنیم.

عراقچی در ادامه با ابراز عدم نگرانی از سنگ‌اندازی‌های کنگره آمریکا، آن را مشکل دولت آمریکا عنوان و تاکید کرد: ما با 1+5 مذاکره می‌کنیم که دولت آمریکا بخشی از آن است، اگر دولت آمریکا با کنگره مشکلاتی دارد به خودشان مربوط است! در 1+5 دولت آمریکا طرف مذاکره است و اگر تعهدی را قبول می‌کند باید بتواند اجرا کند و اینکه کنگره مخالف هست یا نیست نگرانی ما نیست! این مشکل دولت آمریکاست و از دولت آمریکا انتظار می‌رود آنچه را که در مذاکرات تعهد می‌کند بتواند اجرایی کند و پای آن ایستادگی کند و اینکه با چه مشکلاتی در داخل روبرو می‌شود این موضوع ما نیست موضوع دولت امریکاست و وقتی ما اطمینان پیدا کنیم که دولت‌های اروپایی و آمریکا در قالب توافق نهایی قبول می‌کنند و می‌توانند پای آن بایستند در آن صورت توافق حاصل خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر مواردی که جز اصول، خط قرمزها و آنچه که مقام معظم رهبری فرمودند، رعایت نشود توافق حاصل نمی‌شود از طرفی هم در موقعیتی نیستیم که بگوییم توافق حاصل نمی‌شود.

عراقچی گفت: آمدن وزرا مهم است و ممکن است در روند مذاکرات راه گشایی کند اما عدم راه گشایی هم به معنای شکست مذاکرات نیست.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار