میوه پر آب تابستانی؛ سرشار از آنتی اکسیدان ها

' هندوانه' یکی از خوشمزه ترین میوه های تابستانی است که به خاطر دارا بودن مقدار بالای آب، نقش مهمی در کاهش احساس تشنگی و تامین آب مورد نیاز بدن دارد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، هندوانه منبع غنی لیکوپن؛ آنتی اکسیدانی که از بدن در برابر بسیاری بیماری ها محافظت می کند، است. دانه های آن نیز خوشمزه و برای تامین ویتامین C مفید است. مقدار 80 گرم آن حاوی 24 کیلو کالری، 5/0 گرم پروتئین، 6 گرم قند، 1/0 گرم چربی و 3/0 گرم فیبرهای غذایی است و همچنین منبع خوبی از منیزیوم، مس، ویتامین A ، B5 و B6 محسوب می شود.

مطالعات بسیاری نشان می دهند که مصرف بالای میوه ها و سبزیجات، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، بعضی سرطان ها و بیماری های مزمن را کاهش می دهد. وجود آنتی اکسیدان های موجود در این خوراکی های طبیعی عامل این تاثیر محافظتی است.

کاروتنوئیدها به خصوص لیکوپن و بتا کاروتن مهم ترین ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در هندوانه هستند. مصرف میوه های سرشار از کاروتنویئد ها که رنگ جذاب و تندی به آنها می دهند در کاهش احتمال ابتلا به سرطان ها مؤثر است. این ترکیبات زمانی که با مقدار کمی چربی مصرف شوند بهتر جذب بدن می شوند. از همین رو خوردن کمی پنیر یا چند گردو می تواند همراه خوبی هنگام صرف هندوانه باشد.

لیکوپن؛ ترکیب آنتی اکسیدانی مهم در هندوانه در کاهش کلسترول خون نقش دارد، از التهاب پیشگیری می کند و مانع از تشکیل برخی سلول های سرطانی می شود. مقدار بالای لیکوپن در خون در کاهش بیماری های قلبی عروقی و سرطان پروستات مؤثر است. بهتر است هندوانه پس از خرد کردن طی 4 روز مصرف شود زیرا بر اساس تحقیقی، مقدار لیکوپن تکه های هندوانه در یخچال پس از 7 روز، 6 تا 11% کاهش می یابد.

همچنین ثابت شده است که مکمل های حاوی عصاره این میوه می توانند عملکرد عروق را در مبتلایان به فشار خون بالا بهبود دهد.

نگهداری هندوانه

هندوانه کامل سرما را دوست ندارد. بهتر است آن را در جای خنک البته بیرون یخچال در دمای 15 تا 20 درجه سانتی گراد نگهداری کرد. اگر هندوانه خیلی رسیده نباشد می توان آن را یک هفته تا 10 روز نگه داشت. همچنین می توانید تکه های این میوه یا آب آن را نیز در فریزر منجمد کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار