رییس سازمان نقشه‌برداری کشور:

ایجاد اختلال در فعالیت‌های "نقشه‌برداری" به دلایل امنیتی/ بودجه سالانه جوابگوی هزینه‌‌های نقشه‌برداری نیست

رییس سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان اینکه نقشه‌برداری از طریق عکسبرداری انجام می‌شود و این عمل مخالف امنیت نیست گفت: هواپیماهای ما ثبت غیرنظامی است اما برای یک پرواز ساده ماهها با 20 مرجع کشور مکاتبه می‌کنیم.

 به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، علیرضا آزموده اردلان در مراسم بازدید اکبر ترکان مشاور عالی رییس‌جمهور به ارائه تاریخچه‌ای از رشته نقشه‌برداری، معرفی خدمات و فعالیت‌های سازمان و شاغلان آن پرداخت و اظهار داشت: متأسفانه در گذشته به دلیل کم کاری سازمان نقشه‌برداری هر سازمانی برای رفع نیازهای خود از طریق دفاتر داخلی برای دستیابی به اطلاعات مکانی اقدام کردند.
 
وی ادامه داد: جایگاه خاص سازمان نقشه‌برداری در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور می‌باشد اما سازمان در مدت فعالیت خود نتوانسته است اهمیت وظایف و جایگاه خود در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور را به مسئولان امر بشناساند.
 
رییس سازمان نقشه‌برداری کشور تصریح کرد: برای به روزرسانی اطلاعات مکانی باید هر 5 سال یکبار وضعیت کشور از نظر تغییرات محیطی با استفاده از هواپیمای با قابلیت پرواز در ارتفاع انجام شود که هواپیمای جت سالکن در اختیار سازمان نقشه‌برداری می‌باشد اما نگهداری آن بسیار پرهزینه است.
 
رییس سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: از دیرباز برای دستیابی به اطلاعات مکانی متکی به عکسبرداری از طریق هواپیما و کشتی و شناور بودیم که نگهداری آنها برای سازمان سخت و پرهزینه است.
 
اردلان گفت: از نظر نظامی داشتن دوربین روی هواپیما جرم است و به همین خاطر از سال‌ها پیش و از دیدگاه مراجع امنیتی کشور عکسبرداری توسط هواپیماهای سازمان نقشه‌برداری جرم محسوب می‌شود. به طوری که هم اکنون نیز برای انجام یک پرواز ساده هفته‌ها و ماه‌ها با 20 مرجع کشور مکاتبه می‌کنیم و در نهایت یک نفر ناظر بر هر پرواز حضور می‌یابد در حالی که هواپیماهای ما ثبت غیرنظامی است.
 
وی اضافه کرد: با وجود داشتن بیش از 500 نیروی متخصص در سازمان نقشه‌برداری متأسفانه سازمان جغرافیایی کشور در وزارت دفاع به فعالیت‌های موازی پرداخته و در سال‌های اخیر رقابت با سازمان نقشه‌برداری را به حدی رسانده که عملاً فعالیت‌های ما مختل شده است.
 
وی از اکبر ترکان مشاور عالی رییس جمهور درخواست کرد تا راهکاری ارائه بدهد که گویای آن باشد که نقشه‌برداری از طریق عکسبرداری انجام می‌شود و این عمل مخالف امنیت نیست.
 
اردلان همچنین با اشاره به عملکرد NSDI پرداخت و گفت: تمرکز اطلاعات به روز نقشه‌برداری با امکان تبادل الکترونیکی داده‌ها که قرار بود تا پایان سال سوم برنامه پنجم به انجام برسد هیچ اقدامی انجام نشد و امیدواریم با تکلیف شمردن آن توسط ترکان به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور این امر محقق شود.
 
اردلان در ادامه به اهمیت داده‌های علم نقشه‌برداری در مرکز آمار و وزارت نیرو پرداخت و گفت: سرشماری جمعیت هر 5 سال یکبار توسط مرکز آمار انجام می‌شود که این مرکز برای تعریف بلوک‌های آماری نیاز به نقشه‌های جدید دارد.
همچنین وزارت نیرو برای نصب دکل‌ها و ارتباط دهی و تسریع مسیر انتقال نیرو نیاز به روزرسانی نقشه دارد اما به دلیل کم‌کاری‌های قبلی سازمان نقشه‌برداری هر سازمانی برای رفع نیازهای خود از طریق دفاتر داخلی اقدام کنند.
 
رییس سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان اینکه علم نقشه‌برداری به کمک هندسه اجازه می‌دهد بشر محیط اطراف را کمی ببیند گفت: رشته نقشه‌برداری جزو قدیمی‌ترین نیازهای بشر بوده و از از ابتدا اینکه چگونه در زمین انتقال یابیم یا ناهمواری‌های زمین را برای سکونت متناسب سازیم ابتدایی‌ترین کاربردهای علم نقشه‌برداری است.

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار