معاون درمان وزارت بهداشت:

با ارتقاء کیفیت ویزیت، اقدامات پاراکلینیکی غیر ضروری کاهش خواهد یافت

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای بسته ارتقاء کیفیت ویزیت، اهمیت دادن به تشخیص بالینی، کاستن از اقدامات پاراکلینیکی و جلوگیری از تکرار ویزیت‌ها است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا؛ دکتر محمد حاجی آقاجانی، با اعلام این که از امروز ششمین برنامه طرح تحول نظام سلامت اجرا شد، گفت: عنوان این برنامه ارتقاء کیفیت ویزیت در کلینیک‌های بیمارستان‌های دانشگاهی و کلینیک‌های تخصصی است.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین توضیح  داد: 560 بیمارستان، 12 هزار و 880 پزشک شامل 880 فوق تخصص، 8 هزار و 500 متخصص و 3 هزار و 500 پزشک عمومی درگیر این طرح هستند.

دکتر آقاجانی با اشاره به این که پیش بینی می‌کنیم در راستای این طرح تا پایان سال 87 میلیون ویزیت صورت گیرد، افزود: این طرح هم در درمانگاه‌های داخل بیماستان و هم در پلی کلینیک‌های تخصصی صورت گرفته و در راستای آن نوع فعالیت و کیفیت خدمات کلینیکی، ارتقاء می‌یابد ضمن این که تعداد ویزیت‌ها و تعداد پزشکان نیز افزایش خواهد یافت.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای این طرح علاوه بر ارتقاء کیفیت ویزیت، اهمیت دادن به تشخیص بالینی، کاستن از اقدامات پاراکلینیکی و جلوگیری از تکرار ویزیت‌ها است. ضمن این که دسترسی به خدمات فوق تخصصی و کاهش چشمگیر پرداخت‌ها توسط بیماران را نیز شاهد خواهیم بود.

دکتر آقاجانی اذعان کرد: از مجموع قیمت تمام شده ویزیت، 15 درصد هزینه‌ها را بیمار می‌پردازد و 85 درصد هزینه‌ها از محل منابع سازمان‌های بیمه گر و منابع طرح تحول سلامت پرداخت خواهد شد.

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت با اجرای این طرح انگیزه پزشکان نسبت به حضور در کلینیک ها زیاد شده و ضمنا ساعات کار کلینیک‌ها افزایش می یابد. به طوری که اگرچه تعداد ویزیت‌ها در طول روز سقف دارد ولی از آنجایی که با اجرای طرح تحول نظام سلامت، تعداد مراجعات مردم نیز زیاد شده، ساعات کار کلینیک‌ها طوری ازدیاد یافته که پاسخگوی نیازهای همه بیماران باشد.

 افزایش سرعت پیشرفت تکمیل بسته‌های طرح تحول سلامت

دکتر آقاجانی همچنین با بیان این که برنامه‌های طرح تحول سلامت در تمام بیمارستان‌های تحت پوشش به خوبی در حال اجرا است، توضیح داد: مدیران دانشگاهی، مسئولان بیمارستان‌ها و تمام پرسنل در جریان اجرای طرح هستند و ما شاهد رضایتمندی مردم از نحوه خدمات دهی بیمارستان ها هستیم.

وی با اشاره به این که بعد از گذشت یک ماه از اجرای طرح تحول سلامت، دستاوردهای زیادی داشته ایم، افزود: انتظار ما بر این بود که تکمیل بسته‌های این طرح بعد از 6 ماه اتفاق بیفتد در حالی که خیلی سریع تر به این امر نایل شدیم.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این که بیمارستان ها، دانشگاه‌ها و ستاد مربوط به وزارت بهداشت از سطح رضایت مردم نظرسنجی می کنند، خاطرنشان کرد: البته برای رسیدن به آمارهای واقعی سطح رضایت مردم نیاز به زمان داریم ولی گزارشات میدانی نشان می‌دهد که سیر مثبتی پیش رو است. به طوری که در حال حاضر تعداد بیمارانی که به دلیل مضیقه مالی و برای درخواست تخفیف به واحد مددکاری بیمارستان مراجعه می کنند، به کمتر از ده درصد رسیده است.

دکتر آقاجانی ضمن اشاره به این که میزان پرداختی از جیب بیماران نیز به کمتر از ده درصد رسیده است، گفت: این میزان در حال حاضر به دلیل وجود بیمه‌های مکمل و بیمه‌های روستایی قریب به 5 تا 7 درصد است.

 داروهای بیماری‌های صعب العلاج در داخل بیمارستان عرضه خواهد شد

وی ادامه داد: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت برای عرضه داروهای شیمی درمانی و داروهای بیماران خاص در بیمارستان‌های قطب اقداماتی در دست اجرا دارد و به مرور عمده این داروها در بیمارستان‌های تخصصی این بیماری ها عرضه می‌شود تا بیماران نیازی به ترک بیمارستان و مراجعه به داروخانه‌های دیگر نداشته باشد.

دکتر آقاجانی همچنین با بیان این که بسته هفتم طرح تحول نظام سلامت که شامل بیماری‌های صعب العلاج است، به زودی اجرا می شود، گفت: تقریبا از 25 روز اول اجرای طرح، 37 هزار زایمان به طور طبیعی انجام شده است و از هر فرد در این راستا 400 هزار تومان حمایت مالی می‌شود.

وی با اشاره به این که به مرور شاهد توسعه و بهبود کیفی بلوک‌های زایمان هستیم، خاطرنشان کرد: نوسازی و بازسازی این بلوک‌ها نیز صورت گرفته و مشوق‌هایی برای پزشکان زنان در نظر گرفته شده است. ضمن این که آموزش‌های ضمن بارداری در 7 جلسه به طور رایگان برای مادران باردار در بیمارستان‌ها در قالب کلاس، برگزار می‌شود.

دکتر آقاجانی گفت: از محل طرح تحول نظام سلامت جهت فرهنگ‌سازی زایمان طبیعی و اطلاع رسانی در مورد مخاطرات سزارین منابعی اختصاص یافته است. ضمن این که سیاست‌های تشویقی بسته زایمان طبیعی شامل سه بعد مادر، پزشک و ماما، و بیمارستان است.

 افزایش تعداد پزشکان مقیم در بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: در چند روز اول اجرای بسته‌های چهارم و پنجم شامل ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و مقیم شدن پزشکان در بیمارستان‌های دولتی، 330 بیمارستان شاهد استقبال بیش از 3 هزار پزشک از اجرای طرح ماندگاری بودند همچنین شاهد مقیمی 518 پزشک در 37 بیمارستان مشمول طرح بوده‌ایم که این تعداد در حال افزایش است.

وی تاکید کرد: برای تشویق پرستاران، تکنسین علوم آزمایشگاهی، هوشبری، اتاق عمل، رادیولوژی و سایر کارکنان در اورژانس‌های پیش بیمارستانی و بیمارستانی بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شده و به زودی این بسته‌ها به بیمارستان‌ها ابلاغ می‌شود.                              

دکتر آقاجانی با اشاره به کمبود نیروی انسانی بخصوص پرستاران افزود: در حال حاضر شاخص نیروی گروه پرستاری محاسبه شده و بر اساس آن بخس قابل توجهی از کمبود نیروی پرستار به زودی جبران می‌شود.

 نوک پیکان تمام اهداف وزارت بهداشت مربوط به حوزه بهداشت و پیشگیری است

معاون درمان وزارت بهداشت ضمن توضیح این که نوک پیکان تمام اهداف وزارت بهداشت مربوط به حوزه بهداشت و پیشگیری است، گفت: معاونت بهداشت وزارت بهداشت در این حوزه برنامه‌های جامعی تدوین کرده است که به عنوان فاز دوم اجرای طرح تحول، به زودی اجرا می‌شود.

به گفته دکتر آقاجانی تکمیل شبکه بهداشت موجود، گسترش آن به حاشیه شهرها و افزایش خدمات بهداشتی متناسب با بار بیماری‌ها از جمله برنامه‌های بسته خدمات بهداشتی است.

معاون درمان وزارت بهداشت در پایان گفت: از مهرماه سال 92 تا اردیبهشت ماه، صدها کارشناس خبره حوزه سلامت هزینه‌های مربوط به اجرای این طرح را محاسبه کرده‌اند و با حمایت‌های دولت و مجلس شورای اسلامی، از بابت کمبود منابع هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار