عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

نیازی به واردات "برنج" نداریم/ بررسی مجوز واردات "کنجاله سویا" و "ذرت"

علی ایرانپور گفت: در حال حاضر نیازمند به ورات برنج در کشور نیستیم و با کنترل و بررسی واردات برنج و اخذ مجوزها باید از انبار شدن برنج‌های وارداتی و سوء‌استفاده‌گری برخی دلالان جلوگیری کرد.

علی ایرانپور، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه برنج به عنوان کالایی استراتژیک در تمامی کشورها اهمیت ویژه‌ای دارد افزود: کشور ما سالیانه بالغ بر 3 میلیون و 200 هزار تن برنج نیازمند است که از این حدود یک میلیون و 200 هزار تن از طریق واردات تأمین می‌شود.
 
وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در خودکفایی برنج وجود دارد متأسفانه 30 الی 35 درصد نیاز کشورمان از طریق واردات تأمین می‌شود.
 
ایرانپور اظهار داشت: کمبود منابع آبی، اصلاح ژنتیک،‌ مکانیزه نبودن برداشت و ضایعات 30 درصدی برنج تولیدی در حین برداشت از کارخانجات می‌تواند از جمله عوامل مؤثر در کاهش میزان تولید و افزایش واردات باشد.
 
نماینده مردم مبارکه در ادامه گفت: عدم حمایت وزارت جهاد کشاورزی و دولت از برنجکاران داخلی و نبود برنامه‌ریزی مشخص برای رسیدن به تولید و خودکفایی از جمله مشکلاتی است که باید به آن توجه کرد.
 
عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: واردات برنج در کشور بیش از نیاز داخلی به ضرر تولیدکنندگان است و در برخی مواقع به بهانه واردات سود سرشاری عاید دلالان واردکننده می‌شود.
 
نماینده مردم مبارکه با بیان میزان واردات برنج با عدد و رقم مشخص است و دولت نباید اجازه واردات بیشتری را بدهد اظهار داشت: این عوامل مافیای واردات برنج را تشکیل می دهد و برخی واسطه‌ها در راستای افزایش درآمد و فشار به برنجکاران از فرصت‌ها سوء‌استفاده می‌کنند.
 
وی با اشاره به مازاد برنج‌های وارداتی و احتمال ماندگاری و آلوده شدن در انبارها خاطرنشان کرد: چنانچه بخواهیم از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم باید واردات را در کشور کنترل کنیم.
 
ایرانپور یادآور شد: مجوز واردات بیش از حد برنج که چند ماه قبل اتفاق افتاد باعث شد که برنج‌های وارداتی در سبد کالایی مرحله اول قرار بگیرد.
 
** مجوز واردات کنجاله سویا و ذرت باید بررسی شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: چناچه واردات کنجاله سویا و ذرت نیاز به اخذ مجوز نداشته باشد طبق معمول واردات بیش از حد اتفاق می‌افتد.
 
وی در ادامه گفت: کمبود و افزایش واردات در بازار داخلی در قیمت‌ها تأثیرگذار است بنابراین دستگاه‌های دولتی باید با بررسی و اقدام کارشناسی شده و برنامه‌یزی اقدام به دادن مجوز واردات کنند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: واردات ، برنج ، سویا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۴ خرداد ۱۳۹۳
اگر غیرت داشته باشیم ، با کوشش می توانیم واردا ت اقلام کشاورزی نداشته و صادرات هم داشته باشیم .
اما بی غیرت ها زمینه تولیدات کشاورزی را از بین برده و با واردات بیت المال را به جیب محترم خود می زنند .
چه کسانی از واردات ، کلا سود می برند ؟
آخرین اخبار