گردشگری در ایران/

"غار یخ مراد" در سرزمین کهن + تصاویر

غار یخ مراد از جمله غارهای دیدنی و با ارزش در جاده چالوس است که مورد توجه علاقمندان به شگفتی‌های طبیعت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛این غار از جمله غارهای دیدنی و با ارزش است که مورد توجه علاقمندان به شگفتی‌های طبیعت می‌باشد.

در جاده چالوس، پس از عبور از پل و دوراهی گچسر در قسمت غربی جاده راه فرعی شنی به طول ۵ کیلومتر وجود دارد که به روستای کهنه ده منتهی و سپس به روستای آزادبر متصل می‌شود.

روستای کهنه ده دارای سابقه‌ای دیرینه بوده و بر اثر سیل‌های متعدد بارها ویران گردیده و بارها تخلیه شده است و مجدداً توسط ساکنین   روستا از نو آباد شده است، بدین جهت به کهنه ده شهرت یافته است اهالی به علت قدیمی بودن آن را کهن ده نیز نامیده اند.



غار یخ مراد که یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی این روستا به شمار می‌رود ، در دامنۀ شمالی دره‌ای عمیق و منتهی به روستای آزادبر واقع شده که دهانه آن حدود ۲۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و طول غار از ابتدا تا انتهای آن در هاله ای از ابهام است و گفته می شود که به علت وجود حفره های متعدد در آن کسی تا کنون به انتهای غار دست نیافته است.



به گفته اهالی روستای کهنه ده، در گذشته بیماران با خوردن یخ غار که بطور دائمی و در حوض انتهای غار قرار دارد و در هیچ فصل از سال ذوب نمی‌شود ، بهبود یافته و به این دلیل به غار یخ مراد شهرت یافته است.

مناسب‌ترین زمان برای دیدار از این غار در اسفند و فروردین ماه ، بخصوص در فصل بهار است زیرا در این فصل آب‌های ناشی از بارندگی قطره قطره در داخل غار تبدیل به قندیل‌های بسیار دیدنی و زیبا می‌شود و همچنین در محوطه بیرون غار منظره گیاهان معطر کوهستانی برای هر بازدید کننده تماشایی و فرح انگیز می‌باشد.

 
راه دسترسی به غار از کرج جاده چالوس – نرسیده به گچسر پس از دوراهی گچسر-پس ازعبورروستای وله روستای کهنه ده-غار یخ مراد امکان پذیر است.
 
این غار متعلق به دوره ی دوم زمین شناسی مزو زوییک یا میان زیست میباشد که عمر آن ۷۰ تا ۲۳۰ میلیون سال میگذرد.

 

معمای غار در اینجاست که دمای تاق با دمای کف غار ناهمسان می باشد،این غار دارای تونل ها و دهلیز ها و حفره ها و چاه های گوناگون است و بیشتر کف و دیواره و تاق از یخ پوشیده شده است.

این پدیده استثنایی و جالب باعث شده که اهالی منطقه برای این غار یک ویژگی ماوراءالطبیعه قائل شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.