گزارش ویژه از شصت سالگی "کنفرانس بیلدربرگ"/

نخبگان جهان پشت درهای بسته چه گفتند؟/ از "حریم شخصی" تا " آیندۀ دموکراسی و تله‌ای به نام طبقه متوسط"

بیلدربرگ نه یک سازمان رسمی است و نه یک حزب، لذا چارت سازمانی و شرح وظایف معینی ندارد. بلکه فقط نشستی است متشکل از سران سیاسی، اقتصادی، رسانه‌ای و نظامی که در آن آخرین تصمیمات و سیاست‌ها جهت اداره جهان، به گردانندگان اصلی دیکته می‌شود.

کنفرانس بیلدربرگ امسال از 29 مه لغایت 1 ژوئن 2014 در کپنهاگ پایتخت دانمارک برگزار ‌شد. امروز در آخرین روز این گردهمایی با گزارش  سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران همراه باشید.

*** چرا "دانمارک"؟!

تفاوت نشست امسال با سال‌های گذشته در این بود که حضّار شصتمین سال تولد "بیلدربرگ" (از 1954 الی 2014) را جشن گرفتند. نگاهی به سابقه محل برگزاری میتینگ‌های بیلدربرگ نشان می‌دهد که شهر برگزاری این کنفرانس اهمیت ویژه‌ای دارد.


2009 این کنفرانس در یونان تشکیل شد و همۀ ما از کسری بودجه و بحران مالی این کشور در آن سال مطلعیم. بیلدربرگی‌ها در سال 2010 راهی اسپانیا شدند و اسپانیا هم بلافاصله در سراشیبی سقوط قرار گرفت. ناظران بسیاری معتقدند تشدید بحران یورو در اروپا با هدف ایجاد نوعی احساس نیاز به یک سیستم اقتصادی جدید و واحد در اروپا بود که من‌جمله توسط بیلدربرگ پیاده شد.

سال 2011 این سنت‌موریس بود که میزبان اجلاس بیلدربرگ شد و سوئیس از آن زمان هنوز مورد حمله گسترده قرار دارد. بنابراین تمامی موارد دیکته شده توسط بیلدربرگی‌ها در سال 2010 طی سال 2011 به وقوع پیوست و سرمایه‌داران و صنعتگران انگلیس، آلمان، هلند و رژیم صهیونیستی نقش اصلی در تحقق این اهداف را ایفا کردند.

در سال 2012 قرعه به نام واشنگتن افتاد تا بیلدربرگی‌ها در سالی حساس، سرنوشت ریاست جمهوری آتی ایالات متحده را رقم بزنند. واتفورد لندن برای اجلاس بیلدربرگ 2013 در نظر گرفته شد و شاید دلیل آن نظارت بر سیتی‌لندن (یکی از پیشتازترین مراکز تجارت جهانی) بوده باشد.

امسال 2014 نوبت دانمارک شده و باید دید چه برنامه‌هایی در انتظار آینده این کشور است؟


هتل "ماریوت"، محل نشست‌های امسال است و تنها 15 دقیقه با فرودگاه اصلی شهر فاصله دارد.

یکی از دلایلی که می‌توان حدس زد این است که بیلدربرگ با تعیین کپنهاگ به عنوان محل برگزاری اجلاس، بتواند جلوی تک‌روی‌های "هله تورنینگ اشمیت" (Helle Thorning-Schmidt) رئیس جمهور دانمارک در اتحادیه اروپا را بگیرد و این کشور را مجبور به همراهی و پذیرش تصمیمات اتحادیه نماید. چراکه کشورهای اسکاندیناوی بیشتر مایلند در قالب یک پیمان منطقه‌ای فعالیت کنند تا اینکه در اتحادیه اروپا ادغام شوند.

دلیل دیگری که قابل تصور است، به این واقعیت بازمی‌گردد که دانمارک در کنار سوئد، الگوهای اصلی نظم نوین جهانی (NWO) به شمار می‌روند. دولت دانمارک همواره نخستین کشوری است که هرگاه ناتو از مقرّ خود در بروکسل، فرمان عملیات نظامی داده، با جت‌های جنگی خود بلافاصله مثلاً لیبی را بمباران کرده است. امروز این مسیر به اوکراین  ختم می‌شود.

بیلدربرگ نه یک سازمان رسمی است و نه یک حزب، لذا چارت سازمانی و شرح وظایف معینی ندارد. بلکه فقط نشستی است متشکل از سران سیاسی، اقتصادی، رسانه‌ای و نظامی که در آن آخرین تصمیمات و سیاست‌ها جهت اداره جهان، به گردانندگان اصلی دیکته می‌شود.

*** سوژه‌های مورد بحث...

موضوعات پرداخته شده در کنفرانس، معمولاً در زمان خود مخفی می‌ماند و پس از گذشت مدتی از کانال‌های مختلف به دست می‌آید، اما متن کنفرانس‌ها برای همیشه سری باقی می‌مانند.

موضوعات احتمالی که امسال مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت عبارتند از:

- آیا بهبود وضعیت اقتصادی، پایدار خواهد ماند؟
- چه گروهی هزینه جابجایی‌های جمعیتی را برعهده خواهد گرفت؟
- آیا اصولاً حریم شخصی وجود دارد؟
- چه رابطه‌ای میان بخش‌های مختلف سرویس‌های اطلاعاتی وجود دارد؟
- تحولات عمده در تکنولوژی و مشاغل
- آیندۀ دموکراسی و تله‌ای به نام طبقه متوسط
- چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی چین
- معماری جدید خاورمیانه
- اوکراین
- چه وقایعی در انتظار اروپاست؟
- رخدادهای روز

*** حضّار و دعوت‌شدگان؛ گزیده‌ای از...

برخی از شرکت‌ کنندگان هر یک از کنفرانس‌های سالانه، ثابت و برخی دیگر با توجه به سیاست‌ها و ضرورت‌ها متغیر هستند، اما تأمل در ملیت، پیشینۀ کاری و شخصیت سیاسی- حقوقی حضار خالی از لطف نیست.


تعداد شرکت‌کنندگان امسال 140 نفر از 22 کشور خواهند بود. اما در لیست شرکت‌کنندگان این اجلاس حتی یک نفر هم از کشورهای آسیایی یا روسیه دیده نمی‌شود؛ گویی عمده‌ترین قسمت‌های کره زمین برای تصمیم‌گیری درباره وقایع جهانی هیچ اهمیتی ندارند.

این در حالی است که در لیست حضار امسال، نام چهره‌های جدیدی مانند "ماتیاس دوفنر" (Mathias Döpfner) رئیس انتشارات "آکسل اشپرینگر" (Axel Springer ) در میان دعوت‌شدگان به چشم می‌خورد که جالب توجه است. از سایر مهمانان ویژه می‌توان به این افراد اشاره کرد:

"جرج آزبورن" وزیر دارایی انگلیس، "اِد بالز" و "لُرد مندلسون" از اعضای حزب کارگر انگلیس، "جاستین گرینینگ"، دبیر فعلی توسعه بین‌المللی و "هنری کیسینجر" ۹۱ ساله، کارشناس کهنه‌کار سیاست خارجی آمریکا.

دانه‌درشت‌های ثروتمند عرصه صنعت از قبیل مدیران شرکت‌های "شل"، "بریتیش پترولیوم"، "ایرباس"، "اچ‌اس‌بی‌سی"، "ساب"، "اکسا"، "گوگل"، "لینکدین" و "مایکروسافت" هم در میان شرکت‌کنندگان هستند. این شخصیت‌ها در بیلدربرگ امسال در کنار مقام‌های ارشد بین‌المللی مانند "کریستین لاگارد"‌ رئیس صندوق بین‌المللی پول، و مقام‌های ارشد بانک مرکزی اروپا خواهند نشست.

*** چگونگی تدابیر امنیتی در اجلاس محرمانه امسال

در سرّی بودن این اجلاس سالانه همین بس که در گذشته، افتتاح کنفرانس با دعوت از خبرنگاران و قراردادن فهرستی از شرکت‌‌کنندگان در اختیار آنان برگزار می‌شد، اما تحولات جهانی به ویژه از سال 2008 به بعد سبب گردید تا کنفرانس با حضور خبرنگاران کمتری برگزار شده و هیچ فهرستی نیز در اختیار آنان قرار نگیرد.


همچنین تشدید تدابیر امنیتی در سال‌های اخیر نمود چشمگیری داشته است.

دست‌اندرکاران بیلدربرگ اکنون حساسیت شدیدی نسبت به نفوذ در مجموعه نشان می‌دهند. روز سه‌شنبه، تعدادی خبرنگار در نزدیکی هتل برگزاری کنفرانس توسط پلیس دانمارک دستگیر شدند.


"لوکه رودکوسکی" و "دن دیکس" دو خبرنگاری بودند که پس از بازداشت، از طریق انتشار فیلمی در اینترنت اعلام کردند:


«هیچ یک از افرادی که در لابی هتل کنارشان می‌نشستیم با ما سخن نمی‌گفتند. فقط ناگهان دیدیم که پرسنل امنیتی هتل ما را با سوءظن حمل مواد مخدر (!) بازداشت کردند. انگار در این هتل، قانون‌های عجیب و غریبی حاکم بود و نخبگان، به طور مشکوکی نمی‌خواستند کسی ملاقات‌هایشان را رصد کند. پلیس هم آن‌ها را همراهی می‌کرد...»

گزارش از طاهری



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار