رییس سازمان نظام پزشکی:

90 درصد از دندانپزشکان تنها با مسائل كمي از لیزر آشنا هستند

زالی گفت: در کشور ما جامعه دندانپزشکی بیش از گذشته باید با لیزر آشنا شود و 90 درصد دندانپزشکان تنها با مسائل غریب لیزر آشنا هستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی، در حاشیه نخستین سمینار دستاوردهای نوین لیزر در دندانپزشکی گفت: توجه به لیزر از دو نگاه با آسیب روبرو شده است.



1- بحث تفریطی که شناخت عمیقی از ظرفیت‌ها نداشتیم و در این زمینه غفلت کردیم و باید این غفلت‌زدایی از لیزر انجام شود و یک نگاه علمی به آن صورت گیرد.

2- بحث افراطی یعنی باید به لیزر یک نگاه منطقی داشته باشیم زیرا لیزر یک روش جذاب است.

وی افزود: 40 سال است که در حوزه دندانپزشکی لیزر استفاده می‌شود و تا امروز راه‌های جدیدی در این زمینه گشوده شده است و اثرات عمیقی بر روی بافت‌های بدن داشته است و دندانپزشکی که با لیزر کار می‌کند باید شأن علمی خود را افزایش دهد و یک شناخت عمیق از اثرات لیزر داشته باشد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر توانسته‌ایم در بحث لیزر از نظر مبانی بیولوژیک گام‌های نوین برداریم و مدارج علمی آن محقق شده است و لیزر از ویژگی تام بیولوژیک برخوردار است.

وی اظهار داشت: در دندانپزشکی و پزشکی یک ایده نوین درمانی معطوف به لیزر برقرار شد و لیزر در دندانپزشکی جذابیت بیشتری پیدا کرد که به دلیل کاربرد لیزر هم در بافت نرم و هم در بافت سخت و دیگر درد کمتر، اضطراب پایین‌تر، التهاب کمتر و خونریزی پایین‌تر که جزء ظرفیت‌‌های جذاب لیزر در دندانپزشکی است.

نقاط کور پزشکی به مدد لیزر قابل حل است

زالی گفت: لیزر علاوه بر همه اثرات مثبت در کنار آن این خاصیت را دارد که در آن واحد، "عفونت‌زدایی موضعی" را محقق می‌کند و مطالعات نشان داده اگر از لیزر به صورت منطقی استفاده شود ترمیم بافتی بهتر انجام می‌شود، زمان جراحی کمتر خواهد شد بنابراین نقاط کور پزشکی به مدد لیزر قابل حل است.

وی تأکید کرد: لیزر باید به عنوان راه‌حل مبتنی بر "قضاوت بالینی دندانپزشک و پزشک" استفاده شود لیزر کم‌توان و اثبات شده در دست درمانگر وقتی کاربرد دارد که پزشک استفاده از لیزر را بشناسد و افراط و تفریط نکند لیزر با همه نکات مثبت به دلیل ویژگی‌های خاص که دارد، ایمنی در استفاده از آن باید جزء اهداف درمانگر باشد وگرنه خطرات بیولوژیکی برای بیمار به همراه دارد.

زالی خاطرنشان کرد: ما وقتی بهترین نتایج را از لیزر می‌گیریم که تجهیزات، ایمن و مدرن باشد و تمام استانداردها را داشته باشد و همچنین پزشک با این کار آشنایی کامل داشته باشد؛ در کشور ما جامعه دندانپزشکی بیش از گذشته باید با لیزر آشنا باشد و 90 درصد دندانپزشکان تنها با مسائل غریب لیزر آشنا هستند و نیاز به برنامه بازآموزی لیزر داریم.


انتهای پیام/
برچسب ها: دندانپزشک ، لیزر ، عفونت ، زالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار