کری:روسيه عامل بی‌ثباتی اوکراين است/ اشتون: باید فرمولی برای کاهش تنش در اوکراین پیدا کنیم

وزير خارجه آمريکا گفت آماده وضع تحريم های بيشتر بر ضد روسيه هستيم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی؛ این شبکه ضمن پخش کنفرانس خبری زنده جان کری وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون مسئوول سیاستگذاری خارجی اتحادیه اروپا در واشنگتن در خبری فوری و زیر نویس به نقل از کری گفت:آمریکا و اتحادیه اروپا آماده وضع تحریم های بیشتر بر ضد روسیه هستند.

جان کری گفت:ما درباره راهبرد مشترک  در زمینه استفاده از ابزار دیپلماسی برای کاهش مناقشاتی که اروپا ،آفریقا ،خاورمیانه و دیگر نقاط جهان را تهدید می کند،صحبت کردیم.

وی گفت:چند هفته پس از دیدار من و خانم اشتون و وزیر امور خارجه اوکراین و روسیه در ژنو می توانیم بگوییم که مایوس شدیم.روسیه به تعهد ساده و صریح خود در ژنو عمل نکرده است.توافق ما در ژنو مبهم نیست و نیازی به تفسیر ندارد. این توافقنامه ساده است و گام هایی را که  طرف ها باید بردارند،تشریح کرده است.

وزیر امور خارجه امریکا گفت:دولت اوکراین قبل از افزایش خشونت در این کشور اجرای این توافق را شروع کردو خویشتن داری قابل توجهی از خود نشان داد.آن‌ها بلافاصله پس از توافق ژنو هر نوع فعالیت ضد تروریستی ،هر نوع تلاش برای بیرون کردن افراد از ساختمان ها را متوقف کردند.آنها تلاش کردند کشور را از راه غیراز خشونت و با اصلاحات قانون اساسی ،گفتگو و صحبت با بخش ناراضی  اوکراین به پیش ببرند.ما همچنین از تلاش‌های جدایی طلبان هوادار روسیه در دونستک و لوهانسک برای برگزاری همه پرسی در یازدهم مه جهت بدست آوردن استقلال بسیار نگران هستیم.ما به صراحت این تلاش های غیرقانونی برای تقسیم کردن بیشتر اوکراین را رد می کنیم و دنبال کردن این روند موجب بروز مشکلات بیشتر در مسیرتلاش برای کاهش تنش می شود.

این نمایش کریمه است و هیچ کشور متمدنی نتایج چنین تلاش های ساختگی را به رسمیت نمی شناسد. همانطور که "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا به صراحت گفته است،در صورتی که عناصر روسی به تلاش برای خرابکاری در روند دموکراتیک ادامه دهند و اوکراین را از برگزاری انتخابات عادلانه و آزاد که نوزده روز تا برگزاری آن زمان باقی ماده است، بازدارند،آمریکا و اتحادیه اروپا در کنار یکدیگر آماده هستند تحریم های بیشتری را اجرا کنند.من می دانم اتحادیه اروپا به تعهد خود برای انجام این کار قوی است.

وی گفت:ما قصد نداریم در حالی که عناصر روسی به جای عمل به تعهدات به شعله بی ثباتی در اوکراین دامن می زنند،بیکار بنشینیم.ما در کنار یکدیگر گرد آمدیم و تلاش کردیم تنش را کاهش دهیم.ما خواستار برداشتن گام های خاصی شدیم و دولت اوکراین با حسن نیت فورا شروع به اجرای این گام ها کرد اما روسیه دست به اقدام متقابل نزد.روسیه اکنون می گوید باید به خاطر خشونت ها در اوکراین، در این کشور انتخابات برگزار نشود یا به تعویق بیافتد اما روسیه از انتخابات در سوریه که خشونت در آنجا بدتر است،حمایت کامل می کند.بنابراین روسیه باید انتخاب کند.آمریکا ،اتحادیه اروپا و متحدان ما گزینه خود را به روشنی انتخاب کرده اند.ما در کنار یکدیگر علاوه بر حمایت از اوکراین در حمایت از کاهش از تنش ،راه حل مسالمت آمیز و دیپلماتیک متحدهستیم.

جان کری گفت:من هفته آینده با شرکای اروپایی خود در لندن دیدار خواهم داشت تا درباره گام های بعدی مناسب گفتگو کنیم.من و خانم اشتون همچنین تعهد و شجاعت ناظران سازمان همکاری و امنیت اروپا را تحسین  و از این سازمان که خود را برای راه حل مسالمت آمیز و کاهش تنش (در اوکراین)سپر بلا کرد،تشکر می کنیم. 

وی افزود:ما معتقدیم سازمان همکاری و امنیت اروپا اکنون می تواند نقش بزرگتری را ایفا کند و اکنون تلاش های این سازمان نیز ادامه دارد.من دیروز با رئیس این سازمان گفتگو کردم.وی فردا قرار است برای دیدار با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه عازم شود.من روز گذشته همچنین با "فرانک اشتاینمایر" وزیر امور خارجه آلمان گفتگو کردم.وی امروز با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در وین دیدار کرد و گفتگوهای بیشتری در جریان است.بنابراین انرژی زیادی برای یافتن راه معقول برای حرکت به سمت جلو در حال صرف شدن است.ما از تلاش های دیپلماسی برای کمک به اوکراینی ها جهت برقراری نظم و قانون و بهبود فضا برای برگزاری انتخابات عادلانه وآزاد در بیست وینجم مه حمایت می کنیم.

جان کری  گفت:«هیچ فردی امروزه در دنیای دیپلماسی نیست که نداند "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در حال حاضر اداره کننده امور در روسیه است. گروه بسیار معدودی از افراد که در اطراف پوتین قرار دارند به او توصیه هایی می دهند اما شخص رئیس جمهور پوتین تقریبا به صورت انحصاری ، تصمیم گیرنده نهایی است. هیچ تلاش مشخصی از جانب آمریکا برای منزوی کردن روسیه نیست. اما واقعیت این است که روسیه به نام ولادیمیر پوتین، نیروهای خود را در مرز اوکراین مستقر کرده است . روسیه ابتدا در منطقه کریمه و حالا در بخشهای شرقی و جنوبی اوکراین به صورت مستقیم درگیر شده است. این اقدامات روسیه سبب بی ثبات شدن اوکراین می شود. روسیه همین حالا هم حدود چهل هزار نیروی نظامی در امتداد مرزهای روسیه با اوکراین مستقر کرده است. این درحالی است که پیش از حرکت نیروهای نظامی روسیه به داخل منطقه کریمه، این نیروها مستقر نبودند. کاری که ما تلاش می کنیم انجام بدهیم ، هدف قرار دادن او (پوتین) نیست . ما مشکل شخصی با او نداریم اما این اوست که تصمیماتی اتخاذ می کند که به شدت تاثیر منفی بر منطقه و بر حق مردم اوکراین در انتخاب آینده کشورشان و برخورداری از حق حاکمیتشان دارد. ما در این خصوص فقط به دنبال یک منفعت هستیم که عبارتست از ثبات و احترام به اوکراین و یکپارچگی و حاکمیت و داده شدن فرصت به مردم اوکراین برای انتخاب آینده خودشان. ما فقط به دنبال این مسئله هستیم. ما به دنبال ائتلاف در این زمینه نیستیم. ما به دنبال چیزی نیستیم بغیر از اینکه ارزشهای جهان شمول مورد احترام در سراسر جهان مبنی بر احترام به حق مردم برای انتخاب آینده شان احترام گذاشته شود و نه اینکه با ضرب سلاح یا یورش نظامی این کار انجام شود و به مردم گفته شود که چه کاری انجام بدهند. به نظرم، واکنش ما اقدامی صحیح است. ما به درخواستهای مشروع دولتی پاسخ داده ایم که مردم به آن رای داده اند. حتی طرفداران سابق "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهور سابق اوکراین که به خواست خودش از کشور فرار کرد از دولت جدید حمایت کرده اند. یانوکوویچ به تعهدات خودش که در توافق نامه ماه فوریه امضاء کرده بود پایبند نبود. 

پارلمان اوکراین که احزاب حامیان قبلی یانکوویچ در آن حضور داشتند نیز به کنارگذاشتن او از قدرت رای دادند و درنتیجه آن دولت موقت تشکیل شد و درخواست برگزاری انتخابات مطرح شد. با این اوصاف، چه کاری منطقی تر از آن است که اجازه داده شود کشوری همانند اوکراین که در محاصره قرار دارد انتخابات برگزار کند و با اجازه دادن به مردم برای شرکت در انتخابات، به دولت جدید مشروعیت داده شود.آمریکا فقط به دنبال همین مسئله است. این مسئله به نظرمن چندان پیچیده نیست. فکر نمی کنم چندان پیچیده باشد که روسیه در این روند مشارکت داشته باشد.روسیه ارتباطهای تاریخی دیرینه ای با اوکراین داشته است. کی یف مهد تولد دینی است که در روسیه وجود دارد. در اوکراین جنگهایی برای آزادیبخشی این سرزمین بین دو کشور درگرفته است. ما ارتباط‌های روسیه و اوکراین را درک می کنیم. ما درک می کنیم که روسیه می خواهد از روس زبانهای اوکراین محافظت کند. هیچکس با این سخنان مخالفتی ندارد. واقعیت این است که دولت موقت اوکراین باید به زبان روسی در اوکراین احترام بگذارد و به مردمی که در مناطق روس زبان اوکراین هستند اختیارات بیشتری بدهد. دولت اوکراین پیشنهاد کرده است به مردم مناطق شرقی و جنوبی اوکراین اختیاراتی درباره اداره امور روزمره شان بدهد که بیشتر از حقوقی است که روسیه به استانها یا مناطق تحت کنترلش می دهد. این واقعیت است.»

وی در ادامه افزود:« آنچه درباره اوکراین به نظرما مهم است این است که به حق مردم احترام گذاشته شود. سخنان خانم اشتون است  مبنی بر اینکه مردم اوکراین باید خودشان آینده کشورشان را انتخاب کنند. مردم اوکراین گفته اند که به دنبال تشکیل ائتلاف (با اروپا) نیستند و به دنبال عضویت در ناتو نیستند. ناتو و کشورهای عضو ناتو نیز اعلام کرده اند به انتخاب دولت اوکراین و دولت آتی اوکراین در این خصوص احترام می گذارند. 

ما بارها و بارها به مقامات روسیه گفته ایم و امیدواریم امروز هم بار دیگر سخن ما را بشنوند مبنی بر اینکه ما به دنبال اوکراینی نیستیم که به منطقه دیگری از جهان تعلق داشته باشد. ما می خواهیم اوکراین کشوری باشد که فقط به مردم اوکراین تعلق داشته باشد. ما به دنبال آن نیستیم که اوکراین، همانند مهره سرباز بین شرق و غرب باشد. ما می خواهیم اوکراین پلی برای ارتباط شرق و غرب باشد. ما بی تردید با این نگاه رئیس جمهور پوتین موافق هستیم مبنی بر اینکه می توان سازوکارهای اقتصادی داشت که دامنه آن از ولادوستاک تا لیزبون کشیده شود و همه را در بازاری بزرگ دربرگیرد که این وضع به نفع همه تمام خواهد شد. با این اوصاف، می بینیم که مسائل زیادی بغیر از سخنان تندی وجود دارد که متاسفانه مطرح می شود و حساسیت آفرین است. ما امیدواریم بتوانیم راهی پیدا کنیم که این منافع تحقق پیداکند و  در مسیر کاهش تنش‌ها قرار بگیریم و به همین علت است که مذاکرات را ادامه می دهیم.»

وی درباره اوضاع سوریه نیز گفت:« ما ائتلاف ملی سوریه را به رسمیت نشناخته ایم. ما به نمایندگان این گروه اجازه دیپلماتیک داده ایم تا به آمریکا بیایند. ما گفته ایم که این گروه نماینده مشروع مردم سوریه است اما این گروه را به رسمیت نشناخته ایم. امیدواریم بتوانیم راهی برای سوریه نیز پیدا کنیم و به خشونت فوق العاده ای در سوریه پایان بدهیم که این کشور را ویران می کند. امیدواریم راهی برای این منظور پیدا کنیم.»

جان کری در بخشی دیگر از سخنان خود گفت:ما همچنین امروز درباره سودان جنوبی ،نیجریه و ایران گفتگو کردیم.درباره سودان جنوبی باید بگویم توافقنامه ترک مخاصمه که در ژانویه بین دولت سودان جنوبی و مخالفان امضاء شد،اجرا نشد.حملات اخیر دولت سودان جنوبی و نیروهای مخالف دولت ،هردو غیر قابل قبول هستند و آمریکا به شدت این حملات را محکوم می کند.من صبح امروز با نخست وزیر اتیوپی در این زمینه صحبت کردم.وی (نخست وزیر اتیوپی) با "سالوا کر" رئیس جمهور سودان جنوبی صحبت کرد.همانطور که رئیس جمهور آمریکا گفته است ما کسانی را که مقابل طرح صلح قرار گرفته‌اند، مسئول خواهیم دانست.امروز آمریکا  تحریم‌هایی را علیه دو فرد مسئول نقض توافقنامه ترک مخاصمه اعمال کرد.افرادی که مسئول خشونت های غیرقابل تصور علیه غیرنظامیان هستند.نخستین فرد، فرمانده نیروهای گارد ریاست جمهوری سودان جنوبی است که حملات خشنی علیه شهروندان در جوبا انجام داد و فرد دیگر پیتر گدت رهبر نیروهای ضد دولتی  در حمله هفدهم آوریل بود که منجر به کشته شدن بیش از دویست نفر شد.

ما در کنار مردم سودان و درخواست آنها برای صلح خواهیم بودو تنها راه حل این مناقشه را گفتگوی سیاسی می دانیم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت:من امروز به نمایندگی از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با "گودلاک جاناتان "رئیس جمهور نیجریه گفتگو کردم و به نمایندگی از رئیس جمهور آمریکا حمایت آمریکا برای نیجریه در این بحران را اعلام کردم.

سفارت آمریکا در ابوجا آماده کمک‌های کارشناسی ،اطلاعاتی ،تحقیقاتی و مذاکره با گروگانگیران است.رئیس جمهور نیجریه از پیشنهاد این کمک‌ها خرسند شده است.ما درباره زندگی این دختران جوان بسیار نگران هستیم و می خواهیم هر نوع کمکی برای بازگرداندن آنها نزد خانواده های خود ارائه دهیم.

از سوی دیگر کاترین اشتون در خصوص بحران اوکراین گفت:« مردم اوکراین باید درباره آینده کشورشان تصمیم گیری کنند. مردم اوکراین با دقت بسیار زیاد درباره جایگاه خودشان در جهان تصمیم گیری خواهند کرد. من زمانی به اوکراین سفر کردم و با ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور وقت اوکراین دیدار کردم. اخیرا نیز سفری به اوکراین داشته ام. در این دو سفر تاکید کردم که مسئله اوکراین، رقابت بین اتحادیه اروپا و روسیه نیست. اوکراین خواهان ارتباط‌های اقتصادی قوی و خوب با روسیه است و ما این مسئله را به رسمیت می شناسیم و هرگز این مسئله برای ما موضوعی برای رقابت نیست. برای ما آنچه مهم است این است بکوشیم فرمولی برای کاهش تنش پیدا کنیم و با همه طرف‌ها صحبت کنیم. البته ما به صراحت نیز اعلام کرده ایم وضع کنونی نمی تواند ادامه پیدا کند.»

وی در ادامه درباره اوضاع سوریه افزود:« اتحادیه اروپا روابط دیپلماتیک با هیچیک از طرف‌های درگیر در این مناقشه ندارد بلکه کشورهای عضو اتحادیه اروپا خودشان در این زمینه به صورت انفرادی فعالیت دارند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش روسیه در اوکراین گفت:« ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است. روسیه نیز در مسائل اوکراین ایفای نقش می کند. اوکراین کشوری است که می خواهد روابط خوبی با همه کشورهای همسایه اش داشته باشد. با این اوصاف، باید دید از منظر روسیه چگونه می توان به مسائل اوکراین نگاه کرد و این روابط بین اوکراین و روسیه را تعریف کرد. به نظر من، روابط اوکراین و روسیه در قالب ارتباط های قوی اقتصادی است. روسیه و اوکراین ارتباطهای تاریخی قوی نیز داشته اند. باید راهی پیدا کرد تا روسیه و اوکراین در کنار هم در صلح و آرامش زندگی کنند. امیدوارم ولادیمیر پوتین نیز همین نگاه را درباره آینده اوکراین داشته باشد.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار