معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد

تردد روزانه 3هزار بمب متحرک در سطح شهر تهران

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به فعالیت 3هزار دستگاه اتوبوس گازسوز در شهر و گذشت زمان معاینه فنی آنها از عدم وجود شرکت تخصصی داخلی در این زمینه خبر داد و گفت: این اتوبوس‌ها بمب‌های متحرک در سطح شهر هستند که عدم توجه مسئولین به آنان سبب ایجاد حادثه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سید جعفر تشکری هاشمی پیش از ظهر امروز در 64 جلسه شورای شهر در خصوص بیان جزئیات حادثه واژگونی اتوبوس مسافربری در بزرگراه آزادگان در جمع خبرنگاران با بیان فعالیت 50 دستگاه اتوبوس اسکانیا در ناوگان حمل و نقل شهرداری تهران به نظرات غیرکارشناسی برخی از افراد در خصوص ایجاد تغییرات توسط شهرداری در ساختار اتوبوس‌ها جهت کاربردی نمودن آن در ناوگان اتوبوسرانی اشاره نمود و اظهار داشت: اتوبوس لباس نبوده که قواره تن استاندارد شود بلکه از سازه و طراحی خاصی برخوردار است و کمترین تغییر در آن سبب ایجاد مشکلات و بروز حوادثی خواهد شد.

وی با یادآوری به اینکه مسئله جدا شدن شیشه اتوبوس‌ها کاملا مرتبط با ساختار و طراحی آن است به ارائه مستندات در این خصوص قبل از بروز حادثه به مسئولان مربوطه اشاره نمود و اظهار داشت: این موضوع به کرات به مسئولین مربوطه و شرکت سازنده عنوان شده و متاسفانه اقداماتی در این خصوص صورت نپذیرفته است.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران فعالیت 3هزار دستگاه اتوبوس گازسوز در سطح شهر بدون تست ادواری(فنی) نمونه دیگر از مسائلی عنوان کرد که عدم توجه به آن سبب بروز حوادثی غیر قابل جبران و تلخ خواهد شد.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه اتوبوس‌های گازسوز پس از 3سال و بدون تست فنی نباید اجازه تردد در سطح شهر را داشته باشند به عدم وجود شرکت‌های متخصص در خصوص معاینه فنی آنها اشاره نمود و اظهار داشت: هر یک از این اتوبوس‌ها با وجود 7مخزن به عنوان یک بمب متحرک در سطح شهر در حال جابجایی مسافر بوده که نبود شرکت تخصصی جهت معاینه آنها سبب ورود مشکلاتی خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه این اتوبوس‌ها در سال‌های گذشته از دیزلی به گازسوز تبدیل شده تامین قطعات آن را از طریق شرکت‌های خارجی عنوان نمود و افزود: متاسفانه هر چند پس از 3سال این اتوبوس‌ها باید مورد بازنگری قرار گیرد پس از مکاتبه با موسسه استاندارد هیچ یک از 13شرکت معرفی شده از صلاحیت لازم آنچنان که در آیین نامه ذکر شده درخصوص بازنگری این اتوبوس‌ها برخوردار نبوده و این امر نیازمند توجه جدی وزارت صنایع و معادن و خودروسازان است.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: هر چند هم‌اکنون شهرداری تهران با یکی از 13شرکت معرفی شده از سوی سازمان استاندارد در حال همکاری‌ است اما خدمات این شرکت نیز آنچنان که باید نبوده و باید توجه داشت همانطور که وزارت صنایع و معادن و دولت این اتوبوس‌ها را جهت رفاه مردم در اختیار شهرداری قرار داده‌اند در خصوص ایمنی آن نیز باید اقدام نمایند.

تشکری هاشمی به ارائه گزارشات مکتوب در جلسات مختلف به دستگاه‌ها و شرکت سازنده در این خصوص اشاره نمود و افزود: خطر این اتوبوس‌ها تا حدی است که ترکیدگی مخازن آن تا شعاع 20کیلومتری خطراتی را نه تنها متوجه مسافرین بلکه متوجه تمامی افراد حاضر در آن محل نیز خواهد نمود.

وی با بیان اینکه عمر اکثر این اتوبوس‌ها از 3سال گذشته و شهرداری تهران نیز در طول 4سال گذشته هیچ اتوبوسی از دولت دریافت نکرده به ورود اتوبوس‌های دو کابین توسط شهرداری در سال‌های اخیر اشاره نمود و افزود: با توجه به نیاز سالانه هزار دستگاه اتوبوس جهت جابجایی مسافران در تهران این تعداد کافی نبوده و شهرداری را مجبور به استفاده از اتوبوس‌های فرسود خواهد نمود که این خود نیز مشکل آفرین خواهد شد.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، اظهار داشت: جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده به دلیل نبود اتوبوس‌های جدید و اصلاح ساختار اتوبوس‌های اسکانیا تنها راه حل شهرداری تهران جهت جابجایی مسافران به دلیل عدم دریافت تسهیلات کافی از سوی دولت است ضمن اینکه در خصوص اتوبوس‌های گازسوز نیز شهرداری تهران خود اقدام به تست ادواری روزانه 10اتوبوس گازسوز نموده که البته این تعداد کافی نیست.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه هیچ یک از شرکت‌های داخلی قادر به اجرای تست اتوبوس‌های گازسوز در کشور نیست عمر بهره‌برداری این اتوبوس‌ها را با توجه به اتمام فرصت 3ساله آنها رو به اتمام دانست و افزود: هرچند حادثه خودروی اسکانیا در بزرگراه آزادگان سبب تاسف مسئولین شد اما امیدواریم این حادثه جرقه‌ای جهت ممانعت از وقوع حوادث بعدی گردد چراکه این مسئله متعلق به یک مقطع زمانی خاص نبوده و سال‌ها است که در کشور سبب ایجاد حوادث می‌شود.

****تجدید نظر در مسیر حرکت اتوبوس‌های مسافربری اسکانیای درون شهری

وی با اشاره به تردد این خودروها در سطح شهر از ایمن‌سازی معابر جهت حرکت آنان خبر داد و اظهار داشت: مسیرهای حرکت این اتوبوس‌ها در بزرگراه‌ها باید مورد تجدید نظر قرار گرفته و در معابر شریانی که نیازمند سرعت پایین‌تر است تردد کنند.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، با بیان اینکه هر چند اقداماتی در خصوص مستحکم نمودن شیشه‌های اتوبوس‌های درون شهری صورت پذیرفته اظهار داشت: این اقدامات کافی نبوده چراکه علت اصلی به دلیل وجود نقص ساختاری و تنها طراح و سازنده قادر به اجرای اصلاحات آن خواهد بود و شهرداری تهران تنها حداقل اقدامات لازم را در این خصوص انجام داده است.

تشکری هاشمی در پاسخ سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر ارائه آرم طرح ترافیک خبرنگاران اظهار داشت: تا دو هفته آینده که واگذاری آرم‌ها به پایان برسد فایل کامل اسامی خبرنگاران واجد شرایط در اختیار شورا قرار داده خواهد شد ضمن اینکه هدف از توزیع این آرم‌ها به این افراد کاهش محدودیت تردد آنان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ارائه آرم به خبرنگاران به معنای اختصاص کالا و خدمت ارزان قیمت به افراد خاص نبوده است خاطرنشان کرد: تلاش بیشتر را به کار خواهیم برد که تمامی خبرنگاران واجد شرایط در سال آینده در خصوص دریافت آن مشکلی نداشته و سایرین حق آنان را تضییع ننمایند ضمن اینکه این امر نیازمند اصلاح ساختارهای و مدیریت صحیح است.

انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
یک فکری برای ایمنی ترابری عمومی بکنید.
آخرین اخبار