معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران خبرداد:

ناشناس بودن هویت یک نفر از متوفیان حادثه بزرگراه آزادگان/ نباید از حدود دو هزار اتوبوس فرسوده در تهران غافل بود

سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از شناسایی هویت 7 نفر از متوفیان حادثه اتوبوس صبح دیروز آزادگان خبر داد و گفت: تنها هویت یک نفر از آنان شناسایی نشده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سیدجعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در جلسه امروز شورا که در خصوص بررسی حادثه  واژگونی اتوبوس مسافربری در بزرگراه آزادگان در صبح دیروز برگزار شد؛  ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های متوفی این حادثه دلخراش، این حادثه را در اتوبوس‌رانی و در تاریخ شهر تهران نادر عنوان کرد و افزود: از لحظات اولیه اطلاع از این حادثه مجموعه این شهرداری با اعزام تیمی از مدیران شهری نظیر مدیران شهری معاونت حمل ونقل ترافیک، اتوبوسرانی، شرکت شهر سالم، خدمات شهری و سایر بخشهای ذیربط بلافاصله در محل حضور یافتند.

وی در ادامه گفت: همچنین اعزام به موقع  گروه‌های آتش‌نشانی، اورژانس تهران، امداد هوایی با تجهیزات کامل امداد و نجات و نیز پلیس راهنمایی و رانندگی و شرکت شهر سالم با در اختیار داشتن 11 آمبولانس جهت انتقال مجروحین در کوتاه‌ترین زمان از جمله اقدامات شهرداری تهران در زمان حادثه بوده است.

وی با بیان بازدید خود از بیمارستان فیاض بخش به تلاش و پیگیریهای تیم پزشکی و اجرای به موقع عملهای جراحی در خصوص مجروحین اشاره نمود و اظهار داشت: اقدامات تکمیلی درمانی و اعزام به بیمارستانهای تخصصی و مورد تمایل افراد 24 مورد خدمات اورژانس، 19 مورد بستری تاکنون صورت گرفته ضمن اینکه یازده نفر نیز تا صبح امروز در بیمارستان مدائن و چند بیمارستان دیگر هنوز بستری هستند.


معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به فعالیت شرکت شهر سالم در بیمارستانها و پرداخت هزینه‌های درمان از سوی این شرکت تا آخرین لحظه درمان به شناسایی هویت مجروحین وخانواده‌ها اشاره نمود و افزود: از هشت نفر متوفی در این حادثه تنها هویت یک نفر تاکنون شناسایی نشده است.

تشکری هاشمی درادامه ضمن تشریح جزئیات این حادثه به حرکت این اتوبوس در ساعت 8:46 صبح دیروز از ایستگاه مترو چیتگر به سمت کوهک – بیگدلی- کاج – امیرکبیر اشاره نمود واظهارداشت: با توجه به سبک حرکت اتوبوس توسط نصب شده در اتوبوس این اتوبوس پس از طی مسافت 1400متر به سمت خروجی آزادگان حکیم در ساعت 9:51 و در حالی که در حال حرکت بوده به دلیل ترمز و تغییر مسیرناگهانی یک خوردو پژو به گاردریل ابتدای آزادگان برخورد نموده و دچار سانحه شده است.

وی با یادآوری ثبت توقفات حرکت، باز و بسته شدن دربهاو سرعت اتوبوس در سامانه هوشمند اتوبوسرانی به سرعت 50 کیلومتر این اتوبوس در لحظه برخورد اشاره نمود و تصریح کرد: هر چند این سرعت طبق آیین نامه جهت ورود به رمپ باید کمتر بوده اما راننده با سرعت نامطمئن وارد شده و طبق نظر کارشناسان راننده از سرعت مطمئنه در لحظه حادثه برخوردار نبوده است.

وی سرعت 50 کیلومتر اتوبوس را نسبت به شدت تصادف موجب تعجب بسیاری از کارشناسان ومتخصصان عنوان کرد و افزود: طبق کارشناسی‌های به عمل آمده عدم رعایت سرعت مطمئنه وساختار اتوبوس اسکانیا مهمترین عامل در ایجاد حادثه بوده است.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران  با بیان اینکه اگر نظم آهنین وجود نداشته باشد حوادثی از این قبیل تکرار خواهد شد به انحلال شرکت ومعرفی راننده به مراجع قانونی اشاره نمود واظهار داشت: در این بخش مدارا نکرده ونمی‌کنیم و با فرد متخلف و شرکت با حداکثر تنبیه و فراتر از آنچه در قانون پیش بینی شده برخورد خواهیم نمود.

تشکری هاشمی به وجود معاینه فنی، عدم سوء پیشینه و سلامت جسمانی راننده و تاثیر ناایمن بودن خودروی اسکانیا در بروز این حادثه به دریافت 50 اتوبوس اسکانیا از سال 86 تا پایان سال 89 ازسوی  وزارت کشور اشاره نمود و افزود: موتور این اتوبوس توسط شرکت اسکانیا تولید شده اما اتاقک آن توسط شرکت عقاب افشان سمنان تولید می‌شود که متاسفانه درسالهای اخیر سبب بروز حوادث این چنینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه چرا یک اتوبوس با دارا بودن سرعت 50 کیلومتر باید دچار چنین حادثه‌ای گردد، از شکستگی خود به خودی شیشه‌های جلو وضعف مونتاژ شیشه‌ها و احتمال سقوط آنها به عنوان مهمترین عوامل مطرح در این حادثه یاد کرد وافزود: جانمایی نامناسب استقرار باطری‌ها و ضعف در وضعیت شیشه اتوبوسها نیز از دیگر عواملی بوده که ازسوی رانندگان گزارش شده و به کرات حوادث اینچنینی را رقم زده است.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران، تنها قسمت آسیب دیده در این اتوبوس را محل باطری‌ها، جعبه وت ابلوی برق عنوان کرد و افزود: خردشدن تمامی شیشه‌ها و عدم آسیب به سایر قسمتها  همگی بیانگر تاثیر نقص اتوبوس و عوامل یاد شده در این حادثه بوده است.

تشکری هاشمی به استفاده از چسب آکواریوم و استفاده از برخی قطعات در اتصال شیشه به بدنه ماشین اشاره نمود و افزود: صندلیهای به کار رفته دراتوبوس اسکانیا نیز از جنس نامناسب(فایبرگلاس) بوده که انعطاف ناپذیری و تبدیل آن به قطعات برنده در شرایط حادثه نقش آنان به عمل بخشیدن به حادثه را بیشترخواهد نمود.

وی با بیان ارائه گزارشات مکرر از سوی شهرداری تهران در خصوص وجود نقص در این اتوبوسها به شرکت عقاب افشان به ارائه مستندات در این زمینه و در تاریخ اردیبهشت ماه سال 87 و دی ماه 86 و نیز مکاتبات دیگر اشاره نمود و افزود: این اولین حادثه نبوده و آخرین حادثه هم نخواهد بود و این موضوع باید توسط متخصصین و کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران، با عنوان اینکه اتوبوسهای گازسوز نیازمند تست فنی هرسه سال یکبار بوده و  تست نشدن آنها سبب انفجار مهیب به دلیل به کارگیری هفت مخزن نصب شده در این اتوبوس خواهد شد به حدود سه هزار دستگاه اتوبوس گازسوز در شهرداری تهران اشاره نمود و اظهار داشت: هرچند این اتوبوسها به علت عدم دارا بودن معاینه نباید اجازه فعالیت یابند اما متاسفانه با پیگیریهای شهرداری تهران تاکنون هیچ شرکتی از صلاحیت این کار تخصصی برخوردار نبوده و این خود در آینده سبب ایجاد حوادثی دیگرخواهد شد ضمن این که نبایداز حدود دو هزار اتوبوس فرسوده در تهران غافل بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: متوفی ، تسلیت ، اعزام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
جالب این جا است که با این همه ایراد باز هم شرکت اسکانیا تبرئه شد. خدایا خودت شر اسکانیا را کم کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
کسی نیست که به مسئولین کنترل اتوبوسها حداقل یاد بدهد, که وقتی یک اتوبوس در دپو می ایستد که منتظر سرویس بعدی شود لااقل موتورش را خاموش کند!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ با دودی که میکند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخه تا کی نگاه میکنید و چیزی نمیگوئید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
باطري‌هاش ضعيفه و دوباره استارت نمي‌زنه
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۹:۰۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
باسلام از روزي كه اتوبوس راني به بخش حصوصي واگذارشده نظارتي صورت نمي گيردآقايان خودشان سوار اتوبوس نميشوند واقعا بي سر وسامان شد صندلي ها لق در وپيكر اتوبوسها خراب وغيره خلاصه رسيدگي نمي شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
مسافران همان اتوبوس میگن سرعت 100 به بالابوده چرا اسرار به 40 یا50 کیلومتردارین
آخرین اخبار