امامی‌رضوی در گفتگوی ویژه خبری:

بیش از 95 درصد داروها در داخل تولید می‌شوند/ 18 درصد نوجوانان ایرانی اضافه وزن دارند + فیلم

دبیر کارگروه اجرای سیاست‌های کلی سلامت با اشاره به این که سلامت در صدر اولویت گام دوم هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفته است گفت: در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی افزایش یافته به گونه‌ای که باید دولت در تامین منابع لازم کمک‌های مورد نیاز را انجام دهد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت شب گذشته (دوشنبه، 1 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "سید حسن امامی رضوی" دبیر کارگروه اجرای سیاست‌های کلی سلامت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
سید حسن امامی رضوی دبیر کارگروه اجرای سیاست‌های کلی سلامت در ابتدا در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی براینکه شعار یک عمر سلامتی تا چه حد در برنامه‌های وزارت بهداشت قرار گرفته است گفت: بحث خود مراقبتی شعار سال جاری است به گونه‌ای که در حقیقت این شعار رویکرد مشارکت مردم را در حفظ سلامتی‌شان یادآوری می‌کند.
 
وی افزود: در همه مکاتب و در همه کشورها مسلم و مشخص شده است که دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت بهداشت و درمان به تنهایی نمی‌توانند برای سلامتی مردم موثر واقع شوند.
 
دبیر کارگروه اجرای سیاست‌های کلی سلامت با اشاره به این که مردم باید در بحث سلامت همکاری و مشارکت لازم را با دستگاه‌های ذیربط داشته باشند ادامه داد: وزارت بهداشت بحث خود مراقبتی را به عنوان یک شعار اصلی برای سال 93 در نظر گرفته است.
 
امامی رضوی با بیان این که این هفته به طور نمادین و برای تبلیغ شعار خود مراقبتی است خاطر نشان ساخت: باید در طول سال به آموزش در امر سلامت بپردازیم و یاد بگیریم که چگونه باید مراقب خودمان باشیم.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای پیشگیری و سلامت چه قدر سرمایه گذاری شده است گفت: یکی از عوامل خطرزا بیماری‌های غیرواگیر است که باید مراقب آن‌ها باشیم.
 
دبیر کارگروه اجرای سیاست‌های کلی سلامت با اشاره به کم تحرکی و بحث تغذیه در جوانان کشور گفت: این دو مبحث در راس عوامل مخرب قرار گرفته‌اند به گونه‌ای که بحث کم تحرکی به فرهنگ عمومی کشور تبدیل شده است.
 
امامی رضوی با اشاره به این که باید ساز و کارهای مختلف را برای بحث کم تحرکی و تغذیه جوانان در نظر بگیریم اظهار داشت: باید در این هفته عوامل بیماری‌های غیرواگیر را به مردم آموزش دهیم.
 
*18 درصد نوجوانان ایران اضافه وزن دارند

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آموزش و پرورش چه تعاملی با نهادهای مختلف برای کنترل وزن داشته است افزود: 18 درصد نوجوانان ایران به اضافه وزن دچار شده‌اند.
 
دبیر کارگروه اجرای سیاست‌های کلی سلامت با بیان این که نوع تعامل خانواده و فرزندانشان باید مورد توجه قرار بگیرد اضافه کرد: استفاده از رایانه و تبلت برای فرزندانمان بسیار معمول شده این در حالی است که بچه‌ها در طی چند سال گذشته مرتب در حال تحرک و جنب و جوش بودند.
 
امامی رضوی ادامه داد: با آموزش و پرورش برنامه‌هایی را به منظور جلوگیری از عدم تحرک جوانان در نظر گرفته‌ایم که انشالله مثمرثمر خواهد بود.
 
*تغذیه و کم تحرکی دو مشکل اساسی جوانان کشور
 
وی با اشاره به این که در حوزه آموزش و پرورش اداره سلامت وجود دارد خاطر نشان ساخت: اولیا مدرسه و خانواده‌ها باید بر روی بحث کم تحرکی و تغذیه جوانان توجه ویژه‌ای داشته باشند.
 
دبیر کارگروه اجرای سیاست‌های کلی سلامت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تا چه حد بر روی تغذیه و کم تحرکی آگاه سازی صورت گرفته گفت: متاسفانه از 81 هزار مرگی که در سال صورت می‌گیرد 380هزار مرگ مربوط به بیماری فشار خون است.
 
امامی رضوی با اشاره به این که تغذیه از اهمیت بسیار یادی در ابتلا به فشار خون برخوردار است ادامه داد: باید اطلاع رسانی و آگاهی از نوع غذاها به مردم صورت گیرد تا آن‌ها بدانند چه غذاهایی را باید مصرف کنند.
 
وی با اشاره به این که باید مصرف نمک را محدود کنیم، گفت: در مصرف نمک بالاترین سطح متوسط را در میان کشورهای منطقه و جهان داریم.
 
دبیر کارگروه اجرای سیاست‌های کلی سلامت با بیان این که تغییر عادت غذایی در کشور به یک مسئله ویژه تبدیل شده است اظهار داشت: متاسفانه مردم به تدریج به طرف غذاهای آماده تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند.
 
امامی رضوی با اشاره به این که باید در برنامه‌های مختلف اطلاع رسانی صورت گیرد خاطر نشان ساخت: امروز وزیر بهداشت به شرکت‌هایی که غذای سالم در اختیار مردم قرار می‌دهند نشان ویژه خواهد داد.
 
وی افزود: به مدیران ارشد توصیه می‌کنیم که غذاهای سالم را به مردم ارائه دهند و مردم باید غذاهای کنسروی و آماده کمتر مصرف کنند.
 
دبیر کارگروه اجرای سیاست‌های کلی سلامت با اشاره به این که بهتر است برای فرزندانمان غذا آماده کنیم تا آن‌ها مجبور به خرید از بوفه مدارس نشوند ادامه داد: غذاهای آماده باید سالم و نمک کمتری داشته باشند.
 
امامی رضوی گفت: مردم نباید در مصرف نمک و مواد قندی زیاده‌روی کنند.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا قبول دارید که وظیفه وزارت بهداشت با این ابلاغیه مقام معظم رهبری سنگین‌تر می‌شود خاطر نشان ساخت: تبصره 1 سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت به تولیت نظام سلامتی کشور اشاره دارد به گونه‌ای که باید سیاست‌گذاری‌های اجرایی، برنامه‌های راهبردی، پیشگیری و نظارت و ارزش یابی در حوزه سلامت به وزارت بهداشت و آموزش سپرده شود.
 
دبیر کارگروه اجرای سیاست‌های کلی سلامت با اشاره به این که وزارت بهداشت باید مسئولیت خود را به طور کامل ایفا کند گفت: پراکندگی در تصمیم‌گیری‌ها سبب بروز مشکل می‌شود.
 
امامی رضوی با اشاره به بند 7 سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری ادامه داد: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تکلیف همه دستگاه‌های اجرایی، قانونگذاران و دست‌اندرکاران برنامه‌های سلامت به صورت مشخص تعیین شده است.
 
وی با بیان این که باید با ابلاغ سیاست‌های به صورت گام به گام به جلو پیش رویم تا مشکلات در حوزه سلامت، بهداشت و درمان به سرعت حل و فصل شود گفت: با ابلاغ سیاست‌های کلی حوزه سلامت مسیر برنامه‌ریزی‌ها به صورت مشخص تعیین شده است.
 
دبیر کارگروه اجرای سیاست‌های کلی سلامت با اشاره به سند چشم انداز 1404 اظهار داشت: این برنامه به صورت 20 ساله برای کشور ابلاغ شده است.
 
امامی رضوی با اشاره به این که باید در راستای چشم انداز سند 1404 به جلو پیش برویم گفت: باید به صورت هماهنگ سیاست‌های کلی حوزه سلامت را اجرایی کنیم.
 
وی با اشاره به این که نظام سلامت دارای 4 کارگروه بسیار مهم است افزود: این 4 کارگروه شامل تولید، تامین منابع مالی، تدارک منابع و ارائه خدمت به مردم است.
 
دبیر کارگروه اجرای سیاست‌های کلی سلامت با بیان این که مردم باید از خدمات ارائه شده در حوزه سلامت رضایت داشته باشند ادامه داد: علم پزشکی علم تجربی است به گونه‌ای که در این علم تاکید شده که اگر به مردم نفع نمی‌رسانید پس باید سبب متضرر شدن آن‌ها هم نیز نباشیم.
 
امامی رضوی گفت: سیاست‌های کلی حوزه سلامت نقشه راه اصلی را در اختیار برنامه‌ریزان و مجریان بحث سلامت قرار می‌دهد.
 
وی با اشاره به این که سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت به تمامی کارگروه‌های این حوزه اشاره می‌کند اظهار داشت: یک سری از ابهامات در سندها، قوانین و برنامه‌های قبلی حوزه سلامت وجود داشت که این ابهامات برطرف شده است.
 
دبیر کارگروه اجرای سیاست‌های کلی سلامت افزود: یکی از ابهامات این مسئله بود که مجریان و سیاست‌گذاران همه با این مشکل مواجه بودند که ساختار ارایه خدمات و نظام خدمات و سلامت چگونه باید باشد.
 
امامی رضوی با اشاره به این که کشورهای اروپایی در نظام دولتی ارایه خدمات می‌دهند گفت: در این کشورها مردم هیچ هزینه‌ای را نمی‌پردازند به طوری که دولت همه هزینه‌ها را به طور کامل متقبل می‌شود.
 
وی با بیان این که در برخی دیگر از کشورها نظام کاملا خصوصی است افزود: در این کشورها خدمات توسط بخش خصوصی ارایه می‌شود به گونه‌ای که دولت قبول ارایه خدمت می‌کند.
 
دبیر کارگروه اجرای سیاست‌های کلی سلامت با اشاره به این که در برخی دیگر از کشورها مخلوط این دو نظام وجود دارد خاطر نشان ساخت: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری با توجه به شرایطی که کشور دارد نظام مختلف مورد قبول قرار گرفته است به گونه‌ای که در جاهایی که بخش خصوصی زمینه‌ای برای فعالیت و ارایه خدمت نداشته باشد دولت به عنوان حاکمیت باید اقدام به ارایه خدمت کند و در جاهایی که بخش خصوصی قدرت ارایه خدمت دارد، باید اقدام به ارایه خدمت کند.
 
*نظام ارایه خدمات دولتی، عمومی و خصوصی خواهد بود

امامی رضوی با بیان این که نظام ارائه خدمات دولتی، عمومی و خصوصی خواهد بود اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی محسوب می‌شود.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در بحث داروها چه تغییراتی داده شده است گفت: سیاست‌های ابلاغی حوزه سلامت طبق بند 1 اصل 110 قانون اساسی باید فرصت‌های جدیدی به اصلاح نظام سلامت کشور داده شود.

دبیر کارگروه اجرای سیاست‌های کلی سلامت با اشاره به این که یکی از بندهای بسیار مهم سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت مربوط به تولید دارو است گفت: در کشور گام‌های بسیار خوبی برای خودکفایی در تولید دارو برداشته شده است به گونه‌ای که در این سیاست‌ها مسیر کاملا روشن، واضح و هدایت شده است.
 
*بیش از 95 درصد داروها تولید داخل هستند

امامی رضوی با اشاره به این که بیش از 95 درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شوند، خاطر نشان ساخت: 5 درصد باقی مانده مشمول داروهای پرهزینه است به گونه‌ای که در خصوص این داروها محدودیت‌هایی در کشور وجود دارد.
 
وی با اشاره به این که باید داروها با تکنولوژی بالا در داخل کشور به مرحله تولید برسد افزود: این داروها علاوه بر این که نیاز کشور را تامین می‌کند می‌تواند در بحث اقتصاد مقاومتی نیازهای ارزی کشور را نیز برطرف سازد.
 
دبیر کارگروه اجرای سیاست‌های کلی سلامت با اشاره به این که خوشبختانه در مرزهای دانش دانشمندان در حال حرکت هستند، ادامه داد: تولید اولویت اصلی کشور است، به گونه‌ای که این تولید باید به صورت مدیریت شده باشد.
 
امامی رضوی افزود: داروهایی که مورد نیاز اساسی کشور است برای تولید مورد هدف قرار گرفته است.
 
وی با بیان این که در بحث تولید واکسن‌های مورد نیاز گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است ادامه داد: بند 4 سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت به تجهیزات پزشکی اشاره دارد به گونه‌ای که در بحث تجهیزات نیازمند سرمایه گذاری بیشتر هستیم.
 
دبیر کارگروه اجرای سیاست‌های کلی سلامت بیان کرد: شرکت‌های بسیار خوبی در کشور اقدام به تولید تجهیزات پزشکی ساده و پیچیده کرده‌اند به گونه‌ای که در بسیاری از موارد نیازهای اصلی کشور را نیز برطرف ساخته‌اند.
 
امامی‌رضوی با بیان این که در بحث دندانپزشکی توسعه قابل توجهی را نیز در وسایل بیماران داشته‌ایم، ادامه داد: در ابزارهای جراحی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

امامی‌رضوی گفت: در ابزارهای پیچیده سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده است به گونه‌ای که در برخی موارد به نتایج خوبی دست یافته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه باید به سمت تجهیزاتی برویم که با منابع همخوانی دارد اظهار داشت: باید نیازهای اولیه تجهیزات پزشکی کشور را با استفاده از دانش فراهم سازیم.

دبیرکارگروه اجرایی سیاست‌های کلی سلامت با اشاره به مثمرثمر بودن شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در طول دو سه سال گذشته مراکز رشد و شرکت‌‌های دانش‌بنیان با پیشرفت‌های خوبی روبرو بودند.

امامی‌رضوی با اشاره به اینکه باید کیفیت داروها و تجهیزات پزشکی بهبود یابد بیان کرد: باید قیمت تجهیزات پزشکی هم نیز مناسب باشد تا مردم بتوانند از این تجهیزات به خوبی بهره ببرند.

وی با اشاره به اینکه باید با استفاده از تجهیزات اقدام به تولید داروهای مشابه خارج از کشور کنیم که مردم نسبت به آنها اقبال نشان دهند ادامه داد: آزمایشگاه‌ها از استانداردهای لازم برخوردار هستند.

دبیرکارگروه اجرایی سیاست‌های کلی سلامت با بیان اینکه تضمین کیفیت و استاندارد بودن باید مورد تایید سازمان جهانی باشد گفت: باید خیال مردم را راحت کنیم تا به بحث صادرات بپردازیم.

امامی‌رضوی با اشاره به اینکه تولیدات داخلی از قیمت خوبی برخوردار هستند اظهار داشت: این تولیدات نسبت به مشابه خارجی خود از قیمت پایین‌تری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه باید فرآیند تولید را در کشور مورد مدیریت قرار دهیم خاطرنشان ساخت: باید به تولید پرداخته شود زیرا این امر سبب به وجود آمدن اشتغال در کشور می‌شود.

**تولید سبب رشد اقتصادی و اشتغال می‌شود

دبیرکارگروه اجرایی سیاست‌های کلی سلامت تصریح کرد: صنعت دارو و تجهیزات یکی از صنایعی است که ضمن تامین نیازهای داخلی سبب تولید، رشد اقتصادی و اشتغال می‌شود.

امامی‌رضوی با اشاره به اینکه وزیر بهداشت کارگروه ویژه‌ای را برای این امر در نظر گرفته است گفت: این کارگروه ویژه اقدامات مقدماتی خود را شروع کرده به گونه‌ای که دو حوزه کاری را برای خود در نظر گرفته است.

وی با اشاره به مهم‌ بودن افزایش منابع و تامین منابع مالی گفت: در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری بحث تولیت تکلیفش مشخص شده است.

دبیرکارگروه اجرایی سیاست‌های کلی سلامت با اشاره به اینکه باید همه این سیاست‌ها را در کارگروه تجمیع کنیم گفت: به برخی از این کارگروه‌ها مثل تدارک منابع توجه ویژه‌ای شده است به گونه‌ای که باید این سیاست‌ها را به راهبرد تبدیل کنیم.

**سهم 25 درصدی وزارت بهداشت در سلامت مردم

امامی‌رضوی با بیان اینکه نگاه دستگاه‌های مختلف به این سیاست‌ها باید نگاه سلامت محور باشد اظهار داشت: وزارت بهداشت در سلامت مردم 25 درصد نقش دارد به گونه‌ای که 75 درصد باقی مانده به بحث‌های ژنتیکی مرتبط می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه با دستگاه‌های مختلف چگونه تعامل برقرار کردید؟ ادامه داد: در سیاست‌های ابلاغ شده مقام معظم رهبری تاکید بسزایی بر امنیت غذایی شده است به گونه‌ای که سازمان‌ها غذای سالمی را بر سر سفره مردم بیاورند.

دبیرکارگروه اجرایی سیاست‌های کلی سلامت با اشاره به عوامل مخاطره‌آمیز سلامت افزود: در زندگی صنعتی بسیاری از عوامل سبب بیماری می‌شود به گونه‌ای که این آلودگی‌ها شامل خاک، آب، هوا است.

امامی‌رضوی با بیان اینکه امروزه نیمی از سرطان‌ها مربوط به عوامل محیطی می‌شود خاطرنشان ساخت: در این سیاست‌ها به پیشگیری از عوامل مخاطره‌آمیز سلامت تاکید بسیار زیادی شده است.

وی گفت: در سیاست‌های کلان و برنامه‌های توسعه کلان کشور متاسفانه در بحث پدیده دریاچه ارومیه توجهی به این موضوع نشده بود که ممکن است اختلال زیست‌محیطی به وجود آید و این امر سبب بروز مشکلاتی برای سلامتی مردم خواهد شد.

**باید به تامین منابع پایدار سلامت توجه ویژه شود

دبیرکارگروه اجرایی سیاست‌های کلی سلامت با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها باید دست به دست هم دهند گفت: در گام دوم هدفمندی یارانه‌ها به تامین منابع پایدار سلامت توجه ویژه‌ای شده است.

امامی‌رضوی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه این سیاست‌های ابلاغی چه تاثیری در اصلاح نظام سلامت خواهد گذاشت؟ گفت: در بحث تامین مالی دو شاخص بسیار مهم وجود دارد که این دو شاخص باید مشکلش با تامین مالی حل شود.

وی با اشاره به بحث پرداخت از جیب مردم اظهار داشت: آمارهای رسمی در سال 87 نشان می‌داد که 53 درصد پرداخت‌ها از جیب مردم صورت می‌گرفت اما این در حالی است که در سال‌های گذشته شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این عدد به 70 درصد رسیده است.

دبیرکارگروه اجرایی سیاست‌های کلی سلامت این افزایش‌ها را زیبنده نظام ندانست و خاطرنشان ساخت: متاسفانه هزینه خدمات بالا رفته و دولت سهم خود را برای تامین منابع به اندازه کافی افزایش نداده است.

**سهم دولت در تامین منابع مالی باید افزایش یابد

امامی‌رضوی با اشاره به سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی ادامه داد: بالا نرفتن این سهم به خودی خود مطلوب نیست.

**سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی 6 درصد است

وی با اشاره به اینکه در کشور ما 6 درصد درآمد ناخالص داخلی مربوط به حوزه سلامت است افزود: این در حالی است که متوسط منطقه حدود 8.5 درصد است.

دبیرکارگروه اجرایی سیاست‌های کلی سلامت با اشاره به اینکه زمانی که مردم می‌خواهند خدمات دریافت کنند نباید دغدغه هزینه را داشته باشند خاطرنشان ساخت: دولت باید سهم خود را از سلامت افزایش یابد.

امامی‌رضوی با بیان اینکه درآمد دولت از مالیات مردم به دست می‌آید اظهار داشت: باید سهم مناسبی از مالیات به بخش خصوصی برگردد.

وی با اشاره به اینکه بالا رفتن هزینه‌ها سبب بروز فشار مضاعف به خانواده بیمار می‌شود گفت: بیماری‌هایی همچون سرطان از هزینه‌های کمرشکنی برخوردار هستند.

دبیرکارگروه اجرایی سیاست‌های کلی سلامت افزود: منابعی که از هدفمندی یارانه‌ها مورد صرفه‌جویی قرار می‌گیرد باید در بخش سلامت استفاده شود.

امامی‌رضوی با اشاره به افزایش سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی ادامه داد: دولت باید به تامین منابع لازم کمک کند.

وی با اشاره به اینکه سلامت در صدر اولویت گام دوم هدفمندی یارانه‌ها است افزود: در طول چند روز گذشته که سیاست‌های مقام معظم رهبری در حوزه سلامت ابلاغ شده است نشاط و امید به جامعه پزشکی کشور تزریق شده است.

دبیرکارگروه اجرایی سیاست‌های کلی سلامت این روحیه نشاط و امید را تاکنون در جامعه پزشکی کم رنگ می‌دانست و افزود: خوشبختانه در ارکان نظام شاهد وحدت هستیم.

امامی‌رضوی با بیان اینکه مجلس اعتبارات بخش سلامت را در بودجه 93 تقویت کرده است ادامه داد: قوه قضاییه حامی بخش سلامت است به گونه‌ای که مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش‌نویس مناسبی را در این رابطه به مقام معظم رهبری ارسال کرده است.

وی افزود: این سیاست‌ها باید همگام با بحث اجرای هدفمندی یارانه‌ها و تخصیص منابع به جلو پیش رود.

دبیرکارگروه اجرایی سیاست‌های کلی سلامت با اشاره به اینکه باید برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به صورت هماهنگ عمل کنیم گفت: در دوران انقلاب پزشک ایرانی در کشور کم داشتیم و یا سهم بهداشت کشور بسیار کم بود این در حالی است که در طی سال‌های گذشته اقدامات بسیار خوبی در راستای ایجاد شبکه بهداشتی منظم و ایجاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش به عمل آمده است.

امامی‌رضوی با اشاره به اینکه این دو حرکت سبب بروز انقلاب در ارائه خدمات شده است افزود: خوشبختانه اکنون در مرحله سوم انقلاب قرار گرفته‌ایم زیرا سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت بسیار دقیق و هوشمندانه است.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار