چگونه کودکان را به مطالعه علاقمند کنیم؟

بهترین گام در علاقمند کردن کودکان به خواندن و ایجاد علاقه به مطالعه در آنها، انتخاب کتاب‌ه ای شادی بخش، سازگار با روحیه جست و جوگر و پرتحرک آنها چنین پاسخگو به پرسش‌ها ونیازهای‌شان و تهی از آموزش‌های خشک و مستقیم و پند و اندرز است.

سید حسین سلیمی روانشناس درباره چگونگی تشویق مطالعه در فرزندان در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: در گرایش به مطالعه، مثل بسیاری از گرایش‌های اکتسابی دیگر، باید از همان دوران خردسالی (حدود دوازده تا چهارده ماهگی) درشخص به وجود بیاید؛‌و اگر نتوان در همان سنین خردسالی بذر علاقه به کتاب و مطالعه را در وجود طفل کاشت، جبران آن در سال‌های بعد، بسیار دشوار خواهد بود.
 
وی همچنین ادامه داد: تحقیقات نشان داده است که بچه‌ها از همان سنین پایین، از تماشای تصاویر ساده مربوط به موجودها و اشیا آشنای اطرافشان لذت می‌برند. بنابراین اگر در این دوران، کتاب‌های مصور رنگی با خصوصیات گفته شده در اختیار آنان قرار گیرد، به ورق زدن مکرر و تماشای تصاویر آن می‌پردازند؛ و به این ترتیب اولین سنگ بنای آشنایی و الفت آنان با کتاب گذاشته خواهد شد، همچنین توضیح‌های ساده‌ای که از طرف پدر و مادر درباره این تصویرها داده می‌شود به دانش خردسال نیز غنایی بیشتر می‌بخشد و باعث تسریع در رشد فکری او می‌شود.
 
این روانشناس در ادامه تصریح کرد: داستان‌های ساده و سالمی که مادرها و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها برای بچه‌ها تعریف می‌کنند نیز وسیله دیگر و مناسب در جلب آنان به کتاب و مطالعه است.
 
سلیمی درباره نقش خانواده در تشویق کودکان به مطالعه گفت: در خانواده‌هایی که پدر و مادر یا برادر و خواهرهای بزرگ‌تر، اهل مطالعه‌اند، بچه‌ها با مشاهده آنان، خود به خود به مطالعه و روی آوردن به کتاب تشویق و در سنین بالاتر بهمطالعه بیشتری می‌پردازند.
 
وی همچنین اذعان داشت: کودکانی که حرف‌زدنشان پیشرفته‌تر است، اغلب در سال‌های اولیه دبستان، بهتر و راحت‌تر می‌توانند خواندن را شروع کنند؛ بنابراین والدین با گوش دادن صبورانه به حرف‌های بچه‌ها و دادن اجازه سخن گفتن و ابراز وجود به آنان، و صحبت کردن صحیح و سلیس با آنان، یکی از گام‌های مهمی در امر علاقمند کردن کودکان به مطالعه است، همچنین متخصصان بر این باورند کودکانی که در بزرگی در شمار مطالعه‌کنندگان خوب و ماهر قرار می‌گیرند، بیشتر آنهایی هستند که خوب فکر کردن، خوب گوش دادن، و خوب حرف زدن را در کودکی آموخته‌اند.
 
سلیمی درباره راهکارهای مناسب برای تشویق کردن و ایجاد علاقه کودکان به مطالعه اظهار داشت: گام نخست این است که پدر و مادر هنگامی که به کتابخانه می‌روند، کودکشان را نیز با خودهمراه کنند زیرا از همان سنین پایین، انس و الفتی بین کودک و کتاب و کتابخانه ایجاد می‌شود؛ مسئله دیگر این است که داستان‌هایی را برای کودکان انتخاب کنید که بازتاب روحیه کودکانه، بازیگوشی‌ها، قهر و آشتی‌ها، زلالی روان و رفتارهای کودکانه باشند. کودکان با این داستان‌ها احساس همدلی می‌کنند و در لابه لای آنها، خود را می‌بینند و می‌یابند. همچنین از تلویزیون، رایانه و ... به شکل متعادل استفاده کند، تا خانه محیط مناسبی برای مطالعه و یادگیری کودک باشد همچنین به کودک خود کمک کنید تا اهمیت عادات خوب مطالعه را بیاموزد و به او نشان دهید که به کار بردن مهارت‌های درست مطالعه، نه تنها در حال حاضر برای وی مفید است بلکه در آینده نیز برای او موثر خواهد بود.
 
وی خاطرنشان کرد: زمانیکه کودکتان در حال مطالعه و درس خواندن است در کنار وی حضور داشته باشید، حضور شما هم اهمیت مطالعه را به فرزندتان نشان می‌دهد و همچنین این دسترس بودن باعث می‌گردد که فرزندتان اگر سوالی داشته باشد به راحتی از شا بپرسد. این مهم است که والدین به کودک خود نشان دهند که یادگیری فرزندشان برای آنها بسیار مهم و البته جذاب بوده و در آن مشارکت دارند؛ محدودیت‌های کودکتان را بشناسید،‌هر کودکی مانند هر بزرگسالی دارای توانایی‌های یادگیری منحصر به فرد و ویژگی‌های یادگیری مخصوص به خود است. شناخت همین محدودیت‌ها، شاه کلیدی است که به فرزند شما کمک خواهد کرد که از مهارت‌های موثر مطالعه استفاده نمایند.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: مطالعه ، کودک ، علاقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار