"سلطاني فر" در نشست "ستاد هماهنگي خدمات سفر" اعلام کرد:

اداره اماكن فرهنگی و تاريخي جهاني به صورت هيات امنايي

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از برنامه‌ريزي براي اداره اماكن فرهنگي و تاريخي ثبت شده در فهرست ميراث جهاني به صورت هيات امنايي خبر داد.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مسعود سلطاني فر صبح امروز در نشست "ستاد هماهنگي خدمات سفر" كه با حضور معاونان، مديران ارشد، مديران كل استانها و كارشناسان اين سازمان در مشهد برگزار شد افزود: استفاده بهينه از بناها ، محوطه ها و آثار فرهنگي و تاريخي به جا مانده در جاي جاي كشورمان باید يكي از مهمترين موضوعاتي باشد كه در
سازمان ميراث فرهنگي دنبال کنیم.
 
وی با بيان اينكه سازمان ميراث فرهنگي بايد به طور كامل به درخواستها و موضوعات مطرح شده از سوي مردم و بخش خصوصي پاسخ هاي كارشناسانه بدهد گفت: سياست نه گفتن به مردم بايد در اين سازمان خاتمه يابد .
 
سلطاني فر با بيان اينكه پيوند ميان اقتصاد و فرهنگ نقش مهمي در احيا و مرمت بناهاي تاريخي و فرهنگي در كشور ايفا مي كند ادامه داد: اقتصادي كردن فرهنگ راهكار اصلي حفظ و احيا بناهاي تاريخي است.
 
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري درادامه با اشاره به اينكه از زمان تشكيل سازمان ميراث فرهنگي در سال 1309 تا كنون  و با وجود تلاش متخصصان و دوستداران ميراث فرهنگي كشور فقط 32 هزار اثر از بيش از يك ميليون آثار فرهنگي و تاريخي موجود در كشور شناسايي و ثبت شده است افزود: اين موضوع نشان مي دهد كارنامه ميراث فرهنگي طي 83 سال گذشته در رابطه با ثبت و شناسايي آثار تاريخي و فرهنگي موفق نبوده است .
 
وي با بيان اينكه بايد مدل مديريتي حفظ، مرمت و احيا بناهاي تاريخي در كشور تغيير كند يادآور شد: ثبت 32 هزار اثر فرهنگي تاريخي در كشور در طول سال هاي فعاليت سازمان ميراث فرهنگي معادل 3 درصد آثار فرهنگي و تاريخي موجود در كشور است از اين رو با تغيير مدل مديريتي بايد به شكل بهينه به مرمت ، حفظ و احيا بناهاي تاريخي پرداخت .
 
سلطاني فر يادآور شد: با بودجه دولتي و مدل مديريتي 83 سال گذشته نمي توان به حفظ و احياي بيش از يك ميليون اثر تاريخي موجود در كشور اميدوار بود .
 
وي در ادامه با بيان اينكه حفاظت و حراست از آثار تاريخي و فرهنگي از مهمترين دغدغه هاي سازمان ميراث فرهنگي است ادامه داد: آثار بي نظير تاريخي در كشور داريم كه مي توان با تدوين سياست هاي كارآمد و استفاده از ظرفيت هاي بخش خصوصي و با در نظر گرفتن طرحها و نقشه هايي كه سازمان ميراث فرهنگي تبين مي كند به مرمت، حفظ و احياي اين بناهاي تاريخي پرداخت.
 
معاون رئيس جمهور در ادامه با بيان اينكه اين مدل مديريتي در كشورهاي مختلف جواب داده است ادامه داد : در كشورهاي مختلف وقتي فردي داراي ملك تاريخي است احساس خوشبختي مي كند چرا كه مي تواند با استفاده از قوانين موجود در آن كشور ملك خود را با تغيير كاربري به يك مكان اقامتي، فرهنگي، كتابخانه، فروشگاه صنايع دستي و ... تبديل كند.
 
متاسفانه اين موضوع در كشور ما تا كنون به صورت مطلوب انجام نشده است؛ بنابراين مي توان با تبين سياست هايي در اين زمينه و با استفاده از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي به حمايت از مالكان بناهاي تاريخي پرداخت.
 
سطاني فر خاطر نشان كرد : در اين طرح هيچ بناي تاريخي واگذار نخواهد شد بلكه با تغيير كاربري و تحت نظارت سازمان ميراث فرهنگي مي توان از بناهاي تاريخي در ارائه خدمات مختلف به مردم استفاده كرد و با اين كار به حفظ آن ها كمك كرد.
 
معاون رئيس جمهور يادآور شد: البته 16 اثر تاريخي ثبت شده ايران در يونسكو و ديگر آثار تاريخي كه در شرف ثبت جهاني در يونسكو هستند از طرح مذكور مستثني هستند و تاكيد اجراي اين طرح بر روي هزاران بناي تاريخي در سراسر كشور مانند كاروانسراها، حمام هاي قديمي، خانه هاي تاريخي و... است .
 
معاون رئيس جمهور خاطر نشان كرد: برنامه ريزي براي اداره اماكن فرهنگي و تاريخي فاخر ثبت شده در فهرست ميراث جهاني يونسكو به صورت هيات امنايي در حال انجام است.
 
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه براي مرمت صد هزار اثر تاريخي در كشور با ميانگين 500 ميليون تومان براي هر بنا نيازمند پنجاه هزار ميليارد تومان اعتبارات هستيم گفت: تنها راهكار حفظ، مرمت و احياي بناهاي تاريخي استفاده از ظرفيت بخش خصوصي است .
 
معاون رئيس جمهور در بخش ديگري از صحبتهاي خود با بيان اينكه نشست تخصصي "ستاد هماهنگي خدمات سفر" با هدف هماهنگي هر چه بيشتر در استان خراسان رضوي برگزار شده است يادآور شد: اعتقاد من بر اين است كه نشست ها بايد تخصصي و كاملا كارشناسانه برگزار شود و بر اساس برنامه ريزي ها مي توان اين نشست ها را به صورت دوره اي برگزار كرد تا مديران كل استانها با تجربيات یکدیگر آشنا شوند .
 
سلطاني فر در ادامه با اشاره به نامگذاري امسال به عنوان سال "حماسه سياسي و حماسه اقتصادي" از سوي مقام معظم رهبري يادآور شد: هر چه به روزهاي پاياني سال نزديك مي شويم به ژرف انديشي و نگاه عميق مقام معظم رهبري پي مي بريم .
 
سلطاني فر در ادامه با اشاره به موفقيتهاي دولت در كاهش تورم و تثبيت قيمت ارز و كالاها ادامه داد: در كنار موفقيتهاي دولت، ابلاغ سياستهاي اقتصاد مقاومتي از سوي مقام معظم رهبري نيز بايد پايه گذار تحقق حماسه اقتصادي در كشور باشد.
 
معاون رييس جمهور يادآور شد : سياستهاي ابلاغي مقام معظم رهبري در حوزه اقتصاد مقاومتي با ابلاغ دستورات رئيس جمهور روند تكميلي خود را طي مي كند .
 
سلطاني فر در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سالهاي گذشته در سازمان ميراث فرهنگي گفت: اين سازمان سالهاي پرتلاطمي را پشت سر گذاشته و اقدامات و اعمال سليقه ها در اين سازمان آثار سوئي را بر جا گذاشته است.
 
رييس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري در بخش ديگري از صحبتهاي خود با اشاره به سياستهاي اين سازمان در جذب گردشگران خارجي و توسعه صنعت گردشگري ادامه داد: با توجه به برگزاري انتخابات رياست جمهوري و فعاليت دولت تدبير و اميد فضاي بسيار خوبي در سطح بين المللي براي سفر به ايران و بازديد از جاذبه هاي گردشگري به وجود آمده است كه بايد از اين فرصت به نحو مطلوب استفاده كرد .
 
سلطاني فر يادآور شد: تسهيل در صدور رواديد و نيز صدور ويزاي فرودگاهي مي‌تواند به افزايش جذب گردشگران خارجي به كشور كمك شايسته اي بكند.
 
وي با بيان اينكه به جز 9 كشور جهان براي اتباع همه كشورها ويزاي فرودگاهي صادر مي شود ادامه داد: با يك برنامه ريزي مناسب مي توان به لغو رواديد با كشورهاي مختلف اقدام كرد.
 
سلطاني فر در بخش ديگري از صحبتهاي خود به موضوع صنايع دستي نيز اشاره و يادآور شد: حدود دو ميليون نفر در رشته هاي مختلف صنايع دستي مشغول هستند كه متاسفانه وضعيت معيشتي بسياري از اين افراد ضعيف است .
 
وي يادآور شد : صنايع دستي يك فرصت بسيار ارزشمند براي رفع بحران بيكاري در كشور است و براي ايجاد اشتغال در اين حوزه بيست تا سي ميليون تومان براي هر نفر لازم است در حالي كه در بخش صنعت براي ايجاد يك شغل بيش از 300 ميليون تومان نياز است .
 
سلطاني فر در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به تبيين برنامه ششم توسعه كشور يادآور شد: تدوين اين برنامه به زودي آغاز خواهد شد و درخواست من از همكارانم در سازمان اين است كه با برنامه ريزي مناسب سهم و جايگاه سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري در برنامه ششم توسعه را مشخص كنيم .
 
وي خاطر نشان كرد : بايد برنامه ريزي هاي دقيق براي فعاليتهاي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري در سه سال و نيم آينده و تا پايان فعاليت دولت يازدهم انجام شود .


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار