رضايي در همايش ملي نفت و توسعه اقتصادي:

ابلاغ سند "اقتصاد مقاومتی" سرآغازی برای پيشرفت اقتصاد كشور

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:رشد ایران به طور متوسط سالانه 5 درصد بوده است به این معنی که با وجود تغییر دولت با رفتارهای سیاسی متفاوت عملکرد اقتصادی یکسان بوده است که این نیازمند انقلاب و اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش ملی نفت و توسعه اقتصادی اظهار داشت: نباید نفت را از اقتصاد کشور جدا کنیم بلکه باید رابطه را اصلاح کنیم. نفت کشور کالای عجیبی است به طوری که فرهنگ و سبک زندگی مردم را تحت تأثیر قرار میدهد.
 
وی گفت: اقتصاد مارکسیستی و نفتی از قانون که رشد و توسعه دو روی پیشرفت آن است از این امر مستثنی نیست.

 رشد اقتصادي ایران به طور متوسط سالانه 5 درصد بوده  به این معنی که با وجود تغییر دولت با رفتارهای سیاسی متفاوت عملکرد اقتصادی یکسان بوده است که این نیازمند انقلاب در اقتصاد و فرهنگ است كه  امیدواریم با ابلاغ سند اقتصاد مقاومتی سرآغازی برای اجرای این اقتصاد باشد.
 
وی تصریح کرد: نفت دو بیماری در کشور ایجاد کرده  که بیماری هلندی یکی از این‌هاست که منجر به تورم و بر‌هم زدن نرخ مبادله و کاهش رقابت پذیری کالاهای صنعتی و کشاورزی می‌شود.
 
وی با بیان اینکه به جای توسعه اقتصاد کشور و حمایت از صنعت راهکارهای نادرستی را ارائه می‌دهند گفت: در حال حاضر خوراک پتروشیمی که حدود 3 سنت است را 15 سنت افزایش داده‌اند که چیزی حدود 500 برابر افزایشی را نشان می‌دهد که این بدان معنی است که دولت منابع ندارد و این امر باعث شد شاخص‌های پتروشیمی در بورس کاهش پیدا کرده و بسته شود.
 
رضایی تأکید کرد:  ما هنوز مسأله تولید و تجارت را جدی نگرفته‌ایم، همه می‌دانیم منابع طبیعی مربوط به همه شغل‌ها است. ما باید مسئولانه برخورد كرده و  در نفت عدالت سیاسی را ايجاد کنیم.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: هم اکنون صنعت نفت را به عنوان درآمد تلقی می‌کنند باید به این موضوع به عنوان سرمایه‌گذاری برای توسعه اقتصاد کشور نگريسته شود.
 
هم اکنون انحراف و خلاف برای صنعت بیشتر شده و باید تدابیر ویژه‌‌ای اتخاذ شده و صندوق توسعه ملی یکی از موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود.

وي اضافه كرد: در رابطه با ارزهای ناشی از منابع ملی مشکل داریم و با توجه به اينكه دلارهای نفتی یکی از عوامل ساختاری در تورم است وثتي دلارهای نفتی تبدیل به ریال می‌شود، هزینه زیادی را برای کشور دارد كه  باید جریان نقدینگی ناشی از نفت را سپرده‌گذاری کنیم .
 
وی ادامه داد: اگر می‌توانستیم به یک تصمیم جدی برای ارز نفتی بگیریم تقاضا کاهش یافته و حجم نقدینگی به صورت سپرده در عرصه توسعه کشور استفاده می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: ارزهای ناشی از منابع ملی بایستی داشته باشیم. نفت ارتباطش با اقتصاد درست شود و گرنه نمی‌شود بدون اتکا به درآمدهای نفتی به توسعه اقتصادی اندیشیده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار