حجت‌الاسلام ذوالنور تشریح کرد

برنامه‌های روز "روحانیت" و دفاع مقدس/ نقش روحانیون اهل سنت در انقلاب و دفاع مقدس

دبیرکل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور گفت: بیش از 9 هزار روحانی جانباز، 309 نفر روحانی آزاده و 315 شهید روحانی غیر ایرانی در دوران دفاع مقدس داریم و روحانیت می‌تواند در فرهنگ‌سازی تکیه بر استحکام داخلی، زایش درونی و فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جنگ فرهنگی علیه دشمن نقش موثری را ایفا کند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین "ذوالنور" دبیرکل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور در نشست خبری که در نمایندگی ولی فقیه در سپاه برگزار شد در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره برنامه‌های روز اول اسفند روز روحانیت و دفاع مقدس اظهار داشت: در سطح سپاه ممکن است برنامه‌ها یک روز زودتر برگزار شود زیرا اول اسفند پنج شنبه است و ممکن است برخی رده‌ها فعال نباشند.

وی افزود: در این چند روز حال و هوای روحانیت و دفاع مقدس وجود دارد و حوزه‌های علمیه نیز برنامه‌هایی در این باره دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنور تصریح کرد: به دلیل اینکه در روز اول اسفند 64 همه بدنه نظام از مجلس گرفته تا قوه قضاییه، امور مساجد، دفتر ساماندهی ائمه جمعه و جماعات و سیاستگذاری نماز جمعه در این روز شهید داده‌اند در سطح دستگاه‌های مربوطه برنامه‌هایی در این باره برگزار خواهد شد.

دبیرکل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور گفت: دفتررسیدگی به ائمه جماعات به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین "علی‌اکبری" برنامه مفصلی را  اول اسفند در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار خواهد کرد.

وی افزود: به مناسبت شهادت شهید "محلاتی" مسئولان نمایندگی ولی فقیه در ادوار مختلف سپاه با حضور نماینده فقیه در سپاه تجلیل می‌شوند و خاطرات گذشته را یادآوری می‌کنند.

حجت‌الاسلام ذوالنور در پاسخ به سوالی درباره فعالیت روحانیت اهل تسنن اظهار داشت: در حاشیه‌ مرزهای کشورمان عزیزان اهل سنت حضور دارند که در کردستان پررنگ‌تر بوده و در همه این زمینه‌ها فعالیت داشته‌اند و ما 72 روحانی شهید از اهل سنت داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: این عزیزان در دوران دفاع مقدس در تیپ بیت‌المقدس به فرماندهی سردار حاج "عابد" در جاده اهواز-سوسنگرد در پادگان علی‌اکبر سازماندهی شده و در جنگ حضور داشتند.

دبیرکل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور گفت: ماموستاها و روحانیون اهل سنت نیز در مقابل ضد انقلاب ایستادگی کردند و در آذربایجان غربی نیز در مقابل گروه‌‌های ضد انقلاب خباط، رزمگاری، کموله و دموکرات بودند که روحانیت اهل سنت در مقابل آنها نیز ایستادند.

وی افزود: شهدای بزرگوار و نامی در میان روحانیون اهل سنت هستند و همین چند سال پیش نماینده مجلس خبرگان رهبری از اهل سنت را به شهادت رساندند.

حجت‌الاسلام ذوالنور اظهار داشت: برخی از روحانیون اهل سنت را در داخل خانه‌شان به شهادت رساندند که یکی از آنها مانوس با قرآن بود گروه‌های ضد انقلاب به خانه او ریخته بودند و ایشان را با خانه و وسایل آن به آتش کشیدند و جالب اینجاست که آن قرآنی که در قسمت قلب ایشان قرار داشت نسوخته بود و موجب جلوگیری از سوختن قلب او نیز شده بود.

دبیرکل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور تصریح کرد: ارتباط انقلاب اسلامی با روحانیون اهل سنت کاملا شفاف بوده و لذا این عزیزان نقش بسیار مهمی در انقلاب و دفاع مقدس داشته‌اند.

دبیرکل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور در پاسخ به سوالی دیگر گفت: شبکه‌ای در کشور داریم که در هر استان و شهرستان مشابه کنگره شهدا و ایثارگران روحانی در هر استان برگزار می‌شود و نماینده ولی فقیه در استان مسئول و امام جمعه مرکز استان دبیر عالی این کنگره هستند و مسئولان استان نیز زیر نظر آنها قرار دارند.

وی افزود: دبیر اجرایی کنگره هر استان نماینده ولی فقیه در سپاه استان است و همچنین از بنیاد شهید، صدا و سیما، دفتر تبلیغات اسلامی، مدیریت حوزه‌های علمیه، سازمان اوقاف و امور خیریه و فرماندهی سپاه در میان اعضای ستاد کنگره در هر استان و همین طور کوچک شده آن در شهرستان‌های حضور دارند.

دبیرکل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور گفت: تعامل جدی با عقیدتی-سیاسی‌های ارتش، نماینده ولی فقیه در سپاه، ستادهای فرماندهی و همچنین تیپ امام جعفر صادق(ع) که وظیفه به کارگیری روحانیون در جنگ را برعهده داشت و همچنین ستاد آزادگان و بنیاد آزادگان در این باره وجود دارد.

حجت‌الاسلام ذوالنور در پاسخ به سوالی درباره تعداد ایثارگران و جانبازان روحانی تصریح کرد: 9 هزار روحانی جانباز و 308- 309 نفر روحانی آزاده داریم که مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی و حاج آقا جمشیدی از جمله شاخص‌های آنها هستند که در دوران اسارت این نقش بزرگ را ایفا می‌کردند.

وی درباره انتشار کتاب‌های شهدای روحانی در هر استان اظهار داشت: هر استانی که کنگره شهدای روحانی را برگزار می‌کند وصیت‌نامه، زندگی‌نامه، سوابق علمی و آثار آنها که نویسنده هنرمند و مولف آثار علمی بوده‌اند را از آنها منتشر می‌کند.

حجت‌الاسلام ذوالنور افزود: البته در استان‌هایی مانند اصفهان با 500 روحانی شهید و خراسان با 600 روحانی شهید حتی اگر برای هر شهید دو برگ نیز اختصاص دهیم در یک کتاب جا نمی‌گیرد اما در برخی استان‌ها مانند بوشهر که 30 شهید روحانی داشته‌اند در یک کتاب انتشار یافته‌اند و در کل بیش از 100 کتاب درباره شهدای روحانیت چاپ شده است.

دبیرکل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور گفت: درباره برخی از شهدای شاخص روحانیت مانند شهیدان میثمی، شیرازی، شاه‌آبادی، ردانی‌پور، شریف قنوتی کار اختصاصی صورت گرفته و کتاب‌های ویژه‌ای درباره آنها منتشر شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری مبنی بر استحکام داخلی برای اقتصاد مقاومتی به نقش‌آفرینی روحانیت در این باره پرداخت و گفت: به نقش‌آفرینی روحانیت در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرد امروز هم شرایط بسیار مهمی است که روحانیت می‌تواند در ابعاد مختلف نقش‌آفرین باشد.

وی افزود: کشورمان از ابتدای انقلاب در تحریم بوده و بحث هسته‌ای بهانه‌ای برای سران استبکار است و لذا آنها از لحاظ ماهیت و ریشه‌ای با نظام ما مشکل دارند.

دبیرکل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند من مخالفتی با مذاکرات ندارم اما خوشبین هم نیستم و معلوم نیست که چه چیزی از آن دربیاید لذا بر استحکام داخلی، زایش درونی و تکیه بر توان داخلی تاکید فرمودند.

حجت‌الاسلام ذوالنور افزود: باید با اعتماد به متخصصین جوان خود حرکت کنیم که این نیاز به فرهنگسازی در رسانه ملی، تریبون‌های نماز جمعه، مجالس و مساجد، کرسی‌های تدریس دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما دارد.

وی اظهار داشت: این براساس اعتقاد دینی ما نیز هست و باید با پایان دادن به وابستگی به نفت و جدی گرفتن ابداع و اختراع و تولید داخلی در این عرصه حضور داشت و منابع دینی ما نیز براین امور و افزایش و کیفیت کار مفید تولید، غناعت، صرفه جویی، ایثار، توجه به امور مسلمین، بی‌نیازی از بیگانه و زیر سلطه بیگانه نرفتن تاکید دارد.

حجت‌السلام ذوالنور گفت: روحانیت می‌تواند در این فرهنگ‌سازی و همراه‌سازی بدنه جامعه و حمایت از دولت در این زمینه نقش‌آفرینی کند و باید فرهنگ اقتصاد مقاومتی جا بیفتد و طبیعتا تریبون‌های روحانیت در این باره موثر است.

دبیرکل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش روحانیت در جهاد علمی و جنگ نرم تصریح کرد: اهداف دشمنان ما در از بین بردن پایه‌های انقلاب اسلامی ثابت مانده اما ممکن است استراتژی، تاکتیک و روش‌های دشمن به طور محدود تغییر کند وگرنه اصل دشمنی پابرجاست.

وی افزود: یک روز جنگ سخت بود که در دوران دفاع مقدس دست دشمن از آستین رژیم بعثی عراق به عنوان عامل استکبار جهانی بیرون آمد و در آینده نیز ممکن است تهدید سخت باشد که از زبان ناپاک استکبار جهانی و رئیس‌جمهور و مقامات آمریکا گزینه نظامی روی میز صحبت می‌شود.

حجت‌الاسلام ذوالنور اظهار داشت: در مقطعی هم با شگردها و جنگ تبلیغاتی و فرهنگی و عملیات روانی که امروز نیز گسترده‌تر است چه قبل و چه همراه و چه بعد از جنگ نظامی وارد می‌شوند البته جنگ اقتصادی و نظامی ممکن است پایان‌پذیر باشد اما جنگ فرهنگی پایان‌پذیر نیست.

وی افزود: روز به روز ابزارهای جنگ فرهنگی مدرن‌تر می‌شود در جنگ نظامی عبور از خاکریزهایی لازم است اما در جنگ فرهنگی با جهانی‌سازی، ابزارهای سایبری و مجازی و اینترنت موجب شده حد و مرز و خاکریزی وجود نداشته باشد لذا امروز همه کشورها می‌توانند عرصه این درگیری باشند که با اعتقادات دینی و نسل جوان ما ارتباط دارد.

دبیرکل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور اظهار داشت: ارتباط روحانیت با نسل جوان در این زمینه بسیار موثر است زیرا دیروز مسائل ارتباط جمعی محدود بود ارتباط با بیرون مثل امروز نبود و جامعه ما سنتی بود اما امروز فضا گسترده‌تر است و ارتباطات از طریق انواع ابزارها صورت می‌گیرد و گاهی توسط این ابزارها مانند تلویزیون، موبایل و پیامک و اینترنت گسیختگی در درون خانواده‌ها به وجود می‌آید لذا این مسائل در درون جامعه به این معنا نیست که تاثیر روحانیت از دست رفته است.

وی افزود: راه این موضوع این است که روحانیت به تناسب جنگ جدید از شیوه‌های جدید مانند وبلاگ‌نویسی، عرصه‌های دیجیتال و مجازی و فعالیت الکترونیکی استفاده کند و هر روحانی می‌تواند دارای سایتی باشد که حتی جمعیتی بسیار بیشتر از منبر خود را در بر گیرد.

حجت‌الاسلام ذوالنور گفت: بعد از جنگ تحمیلی ورزش طلبه‌ها به راه افتاد و بیش از 50 کلاس ورزش‌های رزمی در قم و مشهد دایر شد که توانایی‌های رسمی روحانیون را در رشته‌‌های تکواندو، وشوو، کاراته و رزم‌آوران نشان داد لذا در کنار کار تبلیغی در هر محله جوانان را به کلاس‌های ورزشی دعوت کرده و در لابه لای آن احادیث و آموزه‌های دینی را می‌گفتند که برد آن کمتر از منبر نیست.

وی تصریح کرد: باید به تناسب روز خود را تطبیق داد و یک جمله نورانی از مرحوم سیدشرف‌الدین وجود دارد که می‌گوید هدایت ترویج نمی‌شود مگر از آن مسیری که گمراهی و ضلالت ترویج شده لذا ما باید ببینیم از چه طریقی فکر و ذهن جوانان ما را مشغول می‌کند و به همان ابزارها مجهز شویم و روحانیت با تاکتیک‌ها و ابزارهای جدید فعالیت خود را ادامه دهد.

دبیرکل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور در پایان این نشست خبری گفت: 315 شهید غیر ایرانی در دوران دفاع مقدس نیز داشته‌ایم که از کشورهای مختلف در قم درس می‌خواندند و اعم از افغانی، عراقی و حتی آمریکایی و سایر کشورها بودند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به هجوم رسانه‌ای و سایبری دشمن و تلاش آنها برای انحراف انقلاب اسلامی از مسیر خود که با فشار برای شکستن مقاومت مردم ما و فشار آوردن به نسل جوان انجام می‌دهند سلاح ما ترویج فرهنگ مقاومت است که زایش آن از دوران دفاع مقدس بوده و رسانه‌ها باید اهتمام بیشتری درباره ترویج فرهنگ مقاومت و شهادت کار کنند.

گفتنی است؛ در حاشیه این نشست خبری از نمایشگاه کنگره شهدای روحانی کشور در نمایندگی ولی فقیه در سپاه رونمایی شد که شهیدان روحانی در هر کدام از استان‌های کشور به ترتیب معرفی شده و کتاب‌های منتشره درباره ایشان به معرض عموم خبرنگاران قرار داده شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: دبیر ، کل ، کنگره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار