شبکه تلویزیونی گردشگری در پله آخر

همدلی و همراهی رسانه ملی با سازمان میراث فرهنگی کشور در ایجاد شبکه جهانی گردشگری سبب تغییر نگاه گردشگران خارجی به ایران خواهد شد.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، راه اندازی شبکه تلویزیونی گردشگری که در جلسه مشترک ریاست سازمان صدا سیما و میراث فرهنگی مجدداً در دستور کار قرار گرفت، موجی از امیدواری را در میان فعالان حوزه‌ی میراث فرهنگی و گردشگری ایجاد کرده است. هر چند در گذشته نیز خبرهایی در این رابطه منتشر شده بود اما به نظر می‌رسد تأکید وعزم جدی مسئولان سازمان صدا سیما و همچنین میراث فرهنگی کشور در این رابطه نوید بخش اتفاقات خوبی در آینده نزدیک است.
 
پیش از این نیز خبرها و پیشنهادات مختلفی از سوی برخی صاحب نظران و حتی هنرمندان درخصوص راه اندازی شبکه‌های 24 ساعته تخصصی در زمینه‌های فرهنگی، ورزشی، کشاورزی و حتی حوادث مطرح شده بود که عملاً تا به حال نتیجه مشخصی نداشته است.
 
 "شبکه شما"، که قرار بود به شبکه گردشگری تبدیل شود از تیرماه سال 91 بر سر زبان‌ها افتاد.
 
زمانی که "سید حسن موسوی" رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی در اظهاراتی گفت: با توجه به تلاش رسانه‌های بیگانه در ایجاد بدبینی از ایران در میان افکار عمومی و تبلیغات وارونه‌ای که این رسانه‌ها از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری ایران به نمایش می‌گذارند، راه اندازی شبکه گردشگری یک نیاز ضروری است وی حتی از ملاقات با رئیس سازمان صداسیما و توافق نهایی با این سازمان جهت بهره‌برداری از این شبکه‌ی ملی در عیدفطر خبر داد و آن را یک شبکه دائمی برای معرفی جاذبه‌ها و قابلیت‌های گردشگری ایران نامیده بود.
 
"موسوی" آنقدر مطمئن بود که حتی درخصوص ساعات پخش برنامه‌های آن نیز سخن می‌گفت.
 
با نزدیک شدن عید فطر درحالی که بسیاری از هموطنان و فعالان حوزه گردشگری بی‌صبرانه منتظر روز موعود و افتتاح شبکه گردشگری بودند اما اتفاقات ناخوشایند زلزله آذربایجان و بعد هم اتفاقات خوشایند برگزاری اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران افتتاح آن را به تأخیر انداخته و رفته رفته به حاشیه راند و حالا پس از گذشت یکسال و در یک نشست مشترک روسای سازمان صدا سیمای جمهوری اسلامی ایران و میراث فرهنگی این پرونده دوباره به جریان افتاد. به طوری که مهندس ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما آمادگی این سازمان را برای همکاری با سازمان میراث فرهنگی برای تهیه‌ی برنامه‌هایی با عنوان سفر و گردشگری با هدف آشنا کردن مردم و هم‌چنین آشنا ساختن گردشگران خارجی با امکانات و جذابیت‌های گردشگری ایران اعلام کرد.
 
با توجه به جدیت سازمان میراث فرهنگی و حضور مدیر با تجربه که خلاقیت و نوآوری را سرلوحه کار قرار داده و همچنین اعلام همکاری و همراهی سازمان صداوسیما این امیدواری را به وجود آورده که به زودی شاهد اتفاقات مثبت در زمینه‌ی گردشگری و سفر در رسانه‌ی ملی باشیم.  
 
راه اندازی شبکه گردشگری از جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت است که مهم‌ترین مزیت آن می‌تواند در بخش‌های فرهنگی، اقتصادی و از همه مهمتر صادرات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بسیار چشمگیر باشد چرا که علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران در سراسر جهان نه تنها دیدگاه خیلی از گردشگران خارجی را نسبت به ایران تغییر خواهد داد بلکه باعث رونق گردشگری و رشد اقتصادی خواهد شد از طرف دیگر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری فعالان میراث فرهنگی و گردشگری کشور حفظ هنرهای سنتی مناطق مختلف کشور است که در چند سال اخیر بسیاری از آنها گرد فراموشی گرفته‌ و منسوخ شده‌اند.
 
مستندسازی و پخش آنها در یک رسانه ملی و جهانی باعث احیا و حفظ آنها به عنوان آیین‌های سنتی، ملی و مذهبی و معرفی فرهنگ و هنرغنی و دیرینه ما به جهان خواهد شد.
 
به نظر می‌رسد همدلی و همراهی رسانه ملی با رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در ایجاد شبکه جهانی گردشگری و ارائه جاذبه‌های گردشگری و هنر و سنت ایرانیان به جهانیان نه تنها باعث رشد اقتصادی بلکه سبب تغییر نگاه دنیا به ایران و ایرانیان خواهد شد.
 
یادداشت از: رضا شوکتی
 
انتهای پیام/ ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۲
حرکت خوبیست اگر اتفاق بیافتد. ضمن اینکه شبکه مستند هم همین کار را می کند اما زیاد تخصصی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
hamed
۲۲:۰۷ ۲۹ دی ۱۳۹۲
خدا کنه راه بیافته
آخرین اخبار