دریاچه متحرک آستارا در خطر تخریب قرار گرفت

تلاش‌ها برای خشک‌کردن تنها دریاچه متحرک جهان در آستارا هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه گردشگری باشگاه خبرنگاران هنوز دغدغه احیا دریاچه ارومیه در بین مسئولان و دوستداران طبیعت و گردشگری فروکش نکرده که ازآستارا خبر می‌رسد برخی‌ها به قصد ساخت وساز غیر مجاز با نام تلاش برای پیشرفت و آبادانی، درصدد تخریب زیباترین دریاچه متحرک جهان برآیند.

مناطق توریستی جهان به جهت برخورداری از شرایط بالقوه اقتصادی همیشه برای سودجویان لقمه پرچربی بوده و این در حالی است که در کشورهای جهان سوم برخی سودجویان به جای منافع ملی، فقط منافع شخصی خود را در نظر گرفته و با استفاده از راهها و روشهای مختلف در صدد تصاحب این مناطق هستند.



با این حال در کشور ما نیز کم نیستند مناطقی که در سکوت یا بی خبری مسئولان تخریب و تصاحب می‌شوند.

براساس این گزارش اگر بپذیریم دریاچه ارومیه را دست تقدیر خشک کرده، امادیگر نمی‌توان چشم وگوشها را بست و تخریب و خشک شدن دریاچه یا تالاب دیگری را گردن تقدیر انداخت.

تالاب استیل آستارا که به سبب شرایط جوی و جابجایی آب آن به دریاچه متحرک لقب گرفته سالهاست بعنوان جاذبه توریستی بسیار زیبا و جذاب در ذهن و خاطرات گردشگران ایرانی و خارجی نقش بسته است.



اما به همان نسبت که این تالاب و محوطه آن برای گردشگران جذابترمی‌شود، به همان نسبت برای تصاحب سودجویان شیرین تر و پرسودتر می‌شود تا جایی که در مدت ده سال اخیر دو سوم از این تالاب به تصرف غیر قانونی برخی‌ها درآمده و اکنون تلاشهای پشت پرده برای خشک کردن این تالاب به جهت منافع شخصی شدت گرفته است.

اسماعیل اسدی کارشناس و فعال حوزه گردشگری با انتقاد ازبرخی مسئولان منطقه‌ای می‌گوید: متاسفانه درسکوت مسئولان مربوطه این منطقه گردشگری در حال تخریب است به گونه‌ای که طبق مصوبه جدید، شهرداری آستارا مسئولیت عملیات اجرایی محوطه این تالاب را در پیش گرفته اما این فقط به نام شهرداری و به کام افراد خاصی است که به دنبال منافع شخصی هستند.

وی ادامه می‌دهد استیل آستارا یا همان دریاچه متحرک جز مناطق حفاظت شده منابع طبیعی بوده و طبق قانون قابل واگذاری نیست اما به نظر می‌رسد خود منابع طبیعی آستارا و حتی استان نیز مظلوم واقع شده‌اند چرا که توان مقابله و جلوگیری از تخریب آن را ندارند.

اسدی اضافه می‌کند: شهرداری ادعا می‌کند عملیات عمرانی به قصد پیشرفت، آستارا انجا می‌گیرد در حالیکه اگر قصد پیشرفت و آبادانی شهر جهت جذب توریست و گردشگر است چرا این عملیات درجهت زیباسازی 3 رودخانه جاری در داخل شهر انجام نمی‌گیرد که هم در حریم و اختیار شهرداری بوده و هم کارایی بیشتری در جهت جذب گردشگر به داخل شهر خواهد داشت.

وی تاکید می‌کند اگر این تلاشهای عمرانی برای داخل شهر انجام شود آستارا زیباتر از ونیز ایتالیا خواهد شد.



لازم به ذکر است که تالاب استیل آستارا در هفت کیلومتری مرکز شهر واقع شده ودر تقسیمات کشوری متعلق به بخشداری لوندویل می‌باشد که بر طبق تقسیمات جدید نیز متعلق به بخشداری مرکز می‌باشد.

رضا شوکتی

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
فرزین
۱۶:۰۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
خدایی ب داد این دریاچه برسین چون واقعا حیف من که خاطره زیاددارم باهش وخیلی رفتم.خواهش دارم کمک کنین خراب نشه
Germany
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۰ آذر ۱۳۹۲
واقعا حیف به دادش برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۲
عالي
Iran (Islamic Republic of)
omidi
۲۰:۱۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۲
کاش زودتر به فکر نجاتش باشیم...
آخرین اخبار