مقام سابق آمريکايي تصريح کرد سياست‌گذاري آمريکا درباره منطقه خاورميانه بسيار چالش‌برانگيز است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "نيکلاس برنز" معاون سابق وزير امورخارجه آمريکا و استاد علوم سياسي دانشگاه هاروارد در سخناني در موسسه تحقيقاتي اسپن در آمريکا گفت: «در قانون اساسي آمريکا اختيارات زيادي به رئيس جمهور داده شده است. بنابراين قدرت و اقتدار آمريکا تاحدود زيادي در شخص رئيس جمهور و سياستهاي او بويژه در عرصه بين المللي و سياست خارجي تبلور پيدا مي کند.»

وی در ادامه مدعی شد «يکي از مصاديق اين مسئله، وضع کنوني ايران است. آمريکا با ايران در حال گفتگو درباره برنامه هسته‌اي اين کشور است. اگر ايران احساس کند رئيس جمهور آمريکا ضعيف شده است و احتمال رئيس جمهور شدن او کم است مقامات ايران به اين فکر خواهند افتاد که چرا با چنين فردي به تعامل بپردازند و بهتر است صبر کنند تا فرد ديگري رئيس جمهور آمريکا شود. اما از سوي ديگر، وقتي سران کشورهاي ديگر احساس کنند رئيس جمهور آمريکا اعم از دموکرات يا جمهوري خواه در داخل کشور قدرت دارد و سياستهاي او پيش مي رود، تصويري قدرتمندتر از آمريکا در عرصه جهاني ترسيم خواهد شد. اين مسئله مهم است.»

وي در ادامه افزود: «وقتي اوباما رئيس جمهور آمريکا شد اميدهاي زيادي بوجود آمده بود. البته بسياري از وعده هاي اوباما هنوز تحقق پيدا نکرده است. ولي دربرخي از کشورها، اميدهايي براي تحقق اهداف اوباما وجود دارد. تونس و مغرب از جمله اين کشورها هستند. ممکن است تحولات کشوري همانند مصر در مسيري درست حرکت کند و به تحقق وعده هاي اوباما منجر شود. سوريه و يمن مصداق اين سخن نيستند. سوريه درگير جنگ داخلي تمام عيار است. يمن نيز درگير بحران داخلي بسيار جدي است. کشورهايي در مسير سونامي تغييرات حرکت مي کنند. عربستان سعودي، کويت، امارات عربي متحده و عمان در زمره اين کشورها هستند. تشکيل نخستين دولت در آمريکا سالهاي طولاني طول کشيد. ممکن است در کشورهاي عربي نيز اين کار چندين دهه طول بکشد. تحولات در مصر و مسائلي که براي اخوان المسلمين پيش آمده است همين مسئله را نشان مي‌دهد. براي نخستين بار شاهد برگزاري نخستين انتخابات آزاد در مصر بوده ايم که به پيروزي اخوان المسلمين منجر شد. گرچه خود من طرفدار اخوان المسلمين نيستم. نيروهاي انقلابي در مصر و تونس به حاشيه رانده نشده اند. رهبري جديدي در مصر در حال شکل گيري است. اخوان المسلمين بخشي از اين روند انقلابي در مصر بوده اند.»

وي گفت: «آمريکا ديگر به نفت عربستان سعودي وابسته نيست. البته کشورهاي اروپايي و کره جنوبي همچنان به نفت اين کشور وابسته هستند. عربستان سعودي و کشورهاي حوزه خليج فارس و حسني مبارک در گذشته به آمريکا کمک بسيار زيادي براي مقابله با ايران کردند. کشورهاي محافظه کار همانند مصر در دوران حکومت حسني مبارک کمک زيادي به آمريکا براي مقابله با القاعده کردند و درنتيجه براي آمريکا بسيار مهم هستند. کشورهاي عربي با سرعتهاي متفاوت به سمت آينده حرکت مي کنند و اميدواريم اين حرکت به سمت اصلاحات باشد. آمريکا در عربستان سعودي و بحرين در جهت آرمان هايي حرکت نکرد که از آن سخن مي‌گويد. علت خودداري آمريکا از حرکت در اين مسير در بحرين اين بود که مقامات سعودي گفتند بحرين به منزله حيات خلوت عربستان است و بايد ثبات در اين کشور حاکم باشد. عربستان و ديگر کشورهاي حوزه خليج فارس از تحرکات ايران در بحرين احساس خطر کردند. رئيس جمهور آمريکا به گونه‌اي بسيار ماهرانه تلاش کرده است سياست حمايت از آزادي ها در برخي از کشورها را دنبال کند و در برخي موارد ديگر بيشتر محافظه کار باشد. به نظرمن ترکيب کارهاي او خوب بوده است.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار