اوباما پس از نامه اخير نمايندگان آمريكايي مي تواند ابتكار عمل بيشتري برای تعامل مستقیم با ایران به خرج دهد

"علي پدرام" در مقاله اي كه به تازگي در نشريه "الشرق الاوسط" منتشر كرده است با اشاره به اقدام اخير قانونگذاران آمريكايي در ارسال نامه براي اوباما معتقد است كه اوباما از اين س مي تواند با ابتكار عمل و دستي بازتر در جهت تعامل با ايران گام بردارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه الشرق الاوسط ؛  نويسنده مقاله با اشاره به بي سابقه بودن ارسال نامه از سوي تعداد زيادي از نمايندگان آمريكايي براي رييس جمهور ان كشور با هدف تشويق وي به پيگيري ديپلماسي با جمهوري اسلامي ايران مي افزايد "بيش از 130 تن از نمايندگان آمريكايي نامه اي را امضا كرده و به كاخ سفيد ارسال نموده اند كه طبق ان از دولت "باراك اوباما" رييس جمهور آمريكا مي خواهند كه با "حسن روحاني" رييس جمهوري اسلامي ايران تعامل نمايد و راهكار ديپلماسي را پيگيري نمايد. اين نامه هفته پيش به نگارش درآمده است و از سوي بسياري از نمايندگان دموكرات و جمهوريخواه مجلس آمريكا مورد تاييد قرار گرفته است.

اكثريت امضاكنندگان نامه از دموكرات ها بودند اما 17 نماينده جمهوريخواه نيز اين نامه را امضا كرده و خواستار پيگيري روند ديپلماتيك از سوي دولت اوباما در قبال ايران شده اند. گرچه تعداد امضا كنندگان نامه از 435 نفر كل نمايندگان آمريكا كمتر است اما نگارش چنين نامه اي با اين محتوا غير معمول بوده است. براي مثال در سال 2010 ميلادي، 366 عضو مجلس نمايندگان آمريكا نامه اي را به اوباما نوشتند كه در آن خواستار افزايش تحريم ها و فشار بر جمهوري اسلامي ايران بدليل تعقيب برنامه هسته اي از سوي آن كشور شدند.

با اين حال، اين بار محتوي نامه به كلي متفاوت است. "رضا مرعشي" از اعضاي گروه موسوم به شوراي "ايرانيان آمريكايي" (ناياك) در اين باره در مصاحبه با "الشرق الاوسط" معتقد است كه اين نامه "بي سابقه" بوده است. اين نامه از آن رو بي سابقه است كه اين امكان را براي اوباما رييس جمهور آمريكا فراهم مي سازد كه ابتكار عمل بيشتري را در تعامل با ايران به خرج دهد. مرعشي در اين باره مي افزايد "ما نبايد در مورد نامه نمايندگان آمريكايي به اوباما دچار توهم شويم. مشخص است كه نمايندگان مجلس نمايندگان آمريكا اين نامه را در واكنش به پيروزي "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب ايران در انتخابات براي اوباما ارسال نموده اند. اوباما پيش تر نيز اظهار داشته است كه خواستار يافتن راهكاري مسالمت آميز براي رفع مشكلات آمريكا با دولت ايران است." 

نويسنده در ادامه با اشاره به پيروزي "حسن روحاني" رييس منتحب ايران در انتخابات رياست جمهوري مي نويسد "روحاني پيروز انتخابات رياست جمهوري 14 ژوئيه (24 خرداد) امسال بود. وي اظهار داشته است كه خواستار در پيش گرفتن رويه اي معتدل در عرصه سياست خارجي است." 

نويسنده با ابراز خوش بيني نسبت به تعامل ايران و آمريكا مي افزايد "روحاني در حالي رييس جمهور جديد ايران مي شود كه اوباما هنوز قانون تحريم عليه ايران را تمديد نكرده است. روزنامه "واشنگتن پست" در اين باهر نوشته است كه به احتمال زياد دولت اوباما تا چندين ماه آينده اين قانون را تمديد نخواهد كرد." 

نويسنده در پايان مي افزايد " مراسم تحليف روحاني بزودي برگزار خواهد شد و مقامات آن كشور از مقامات اكثر كشورهاي جهان براي شركت در اين مراسم دعوت بعمل آورده اند. گمانه زني هايي انجام شده مبني بر آنكه احتمالا روحاني براي خضور در نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد به نيويورك سفر خواهد كرد. دور بعدي مذاكرات هسته اي ميان تهران و كشورهاي عضو گروه 1+5 نيز بزودي اغاز خواهد شد.

همچنين گمانه زني هايي در مورد احتمال تعامل مستقيم مقامات تهران و واشنگتن انجام شده است. "نيكلاس برنز" معاون پيشين وزارت امور خارجه در زمان زمامداري جورج دبليو بوش نيز در مقاله اخير خود به اين موضوع اشاره كرده است و به دولت اوباما توصيه كرده كه راهكار تعامل مستقيم با ايران را در پيش گيرد." 

برچسب ها: ایران ، آمریکا ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار