سی‌ان‌ان: مسیر غلط امریکا برای صلح با ایران

سی ان ان در گزارشی اصرار نمایندگان تندرو امریکا برای اعمال تحریم های علیه ایران را مورد انتقاد قرار داده و آن را "مسیری غلط برای صلح با ایران" دانسته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در این گزارش که تحت عنوان" مسیر غلط برای صلح با ایران " و به قلم "رضا مرعشی" و "تریتا پارسی" نوشته شده از تلاش نمایندگان تندرو کنگره برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران انتقاد شده و عنوان شده بر خلاف تصور این نمایندگان این تحریم نبود که ایران را به پای میز مذاکره و دیپلماسی کشاند بلکه خواست خود مردم ایران بود.

 این گزارش می‌گوید: در این ماه، سناتور "رابرت منندز"، "چارلز شومر" و "مارک کرک"  لایحه نا بهنگام - قانون ایران عاری از سلاح هسته ای سال 2013 -   را ارائه کردند که با نقض آشکار توافقنامه اخیر ژنو تحریم های جدیدی را علیه ایران به اجرا در خواهد آورد.

 "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران با " یک مانع عمده ، " خواندن این گونه اقدامات در واشنگتن از این فرصت برای ارسال یک پیام روشن به مخاطبان غربی خود استفاده کرد: " این امرعدم درک چگونگی ادامه فرآیند به منظور حل و فصل مسئله هسته‌ای  را نشان می دهد. برخی از افراد به این ایده وفادارند که فشار نتیجه می دهد. آنها در اشتباه هستند. فشارها 18000 سانتریفیوژ در ایران تولید کرده اند. بنابراین اگر آنها می خواهند آن  راه را ادامه بدهند- .  راه برای آنها باز است ، اما هیچ نتیجه ای نخواهد داشت."

ظریف به یک نقطه اشاره کرد که مشکل قانون تحریم های جدید فراتر از این واقعیت است که آن روند دیپلماتیک را می کشد. 

حامیان قانون تحریم در کنگره می گویند اقدامات آنها  توافق ژنو را نقض نمی کند . در عوض، آنها به حفظ ساختار های تحریم نیاز دارند ، به دلیل آن که در وهله اول این تحریم ها بودند که این گشایش  دیپلماسی  را به وجود آورد.

این یک تفسیر کاملا غلطی از این است که ما چطور به اینجا رسیدیم و روش بسیار موثری برای از دست دادن فرصت به وجود آمده است.

 شورای ملی ایرانیان آمریکا در یک گزارش جدید ، تحت عنوان " دست دراز شده و مشت شل شده"  - که متکی بر مصاحبه با مقامات ارشد سیاسی ایران ، روشنفکران و اعضای جامعه کسب و کار است – نوشت  که دشوار است استدلال کنیم که تغییر سیاست ایران به سیاست های معتدلتر در نتیجه تحریم های خارجی بوده است.  

در ادامه این گزارش نویسندگان معتقدند که برخلاف تصور غربی های تندرو،  نه تحریم های خارجی بلکه پویایی درون ایران باعث تغییر سیاست های جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی شده است.

در سال 2013 ، شرایط در ایران تغییر کرد :  در جریان مشارکت هفتاد و سه درصد رای دهندگان، 50.7 درصد آرا حسن روحانی را به پیروزی دور اول در انتخابات ریاست جمهوری رساند.

در مقابل، یک نظرسنجی انجام شده توسط دانشگاه تهران و دانشگاه مریلند ، بلافاصله پس از انتخابات نشان داد که تنها 2٪ از هواداران روحانی ،لغو تحریم ها  را به عنوان دلیل حمایت از او ذکر کردند. دو برابر این رقم- 4یعنی ٪ - به این دلیل به او رای دادند که او یک روحانی بود. 

نظر سنجی های اخیر که توسط موسسه زاگبی خدمات پژوهشی  و از طریق  مصاحبه چهره به چهره با  1200نفر در ایران  انجام شده هم نتایج مشابهی داشت. 96 ٪ گفتند که حفظ حق  پیشبرد برنامه هسته ای به قیمت تحریم اقتصادی و انزوای بین المللی می ارزد.

سی ان ان در ادامه می‌نویسد: اکنون به لطف انتخابات ایران، و نه تحریم ها، رویکرد برد-برد ایران گفتمان غالب است . به عبارت ساده در حال حاضر طرفداران تحریم‌ها می‌تواند با انعطاف‌پذیری  با تیم روحانی  رفتار کنند، و یا  این که آنها می توانند با عدم انعطاف با ایران در شش ماه برخورد کنند. با دانستن این موضوع، رفتار آنها در روزها و هفته های پیش رو گویای انتخابشان خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
سلام نسبت ب صلح درباره انرژی هسته اگرامریکا دلار خودراب قیمت پول ایران دربیاورد همه چیز درایران ب حالت اولیه برمیگردد وکشور امریکا ب چ دلیل پول خودراپول جهانی قرارداده است ونسبت پول ایران ب پول امریکا خیلی کم است و اگرصلح برقرار باشد باید پول ایران باامربکایکی شود وهردلارامریکابرابر باده هزارریال ایران باشد دراین حالت پول ایران ارزش خودراب دست می اورد ومیتوانیم ارزش پول خود رابه دست بیاوریم ک دراین شرایط ب نفع مردم ایران هست
آخرین اخبار