در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛‌

سجادپور: پرونده هسته‌ای ایران تهدیدکننده صلح و امنیت بین‌الملل نیست/ غنی‌سازی در حوزه سرزمینی ایران جزو خطوط قرمز است

یک کارشناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به این که اجماع و هماهنگی داخلی اولین راهبرد ایران در مذاکرات با 1+5 به حساب می‌آید گفت: ایران در این دوره از مذاکرات برهدفمند بودن و غایتمندی مذاکرات تاکید بسیاری دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، دیپلماسی نوین جمهوری اسلامی ایران در ژنو شب گذشته 16 آبان ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور"سجادپور" استاد روابط بین‌الملل و کارشناس ارشد مسائل راهبردی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
* اولین راهبرد ایران در مذاکرات اجماع و هماهنگی داخلی بود

سجادپور در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه راهبرد جمهوری اسلامی ایران در سه نشست گذشته چه بوده است، گفت: اولین راهبرد ایران در مذاکرات اجماع و هماهنگی داخلی بود.
 
وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم همه بحث‌ها، گفتگوها و تنوع آرا و عقاید در پرونده هسته‌ای حرف واحد و مشخصی را می‌زند، افزود: راهبرد ایران در چارچوب مذاکرات مورد تایید و حمایت همه جانبه نظام قرار می‌گیرد.
 
*ایران برهدفمند بودن مذاکرات تاکید دارد


این استاد روابط بین‌الملل با تاکید براینکه ایران در این دوره برهدفمند بودن مذاکرات تاکید دارد، اظهار داشت: ایران مذاکره را برای مذاکره انجام نمی‌دهد.  
 
این کارشناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به این که ایران از ابتدا هدف خود را مشخص کرده است خاطر نشان ساخت: غایتمندی در مذاکرات برای ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.  
 
سجادپور با اشاره به این که مسئله هسته‌ای ایران هرگز به سمت نظامی پیش نخواهد رفت گفت: جمهوری اسلامی ایران حاضر است در چارچوب روشن و شفاف مسائل را به بحث و تبادل نظر بگذارد.  
 
*برنامه ایران از شفافیت لازم برخوردار است

وی با اشاره به این که برنامه جمهوری اسلامی ایران از شفافیت لازم برخوردار است، افزود: حقوق ایران باید براساس قوانین به تایید و شناسایی برسد.
 
این استاد روابط بین الملل با بیان این که برنامه ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی انجام می‌شود، اظهار داشت: همه تحریم‌های غیرقانونی که برعلیه ایران تحمیل شده باید از سر راه برداشته شود.  
 
این کارشناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به این که در این مذاکرات غایتمندی و زمانمند بودن برنامه‌ها بسیار کلیدی است ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در مناسبات بین‌المللی توانسته است فضای بهتری را برای خود ایجاد کند. 

* پرونده هسته‌ای ایران سیاسی و رسانه‌ای شده 

سجادپور با اشاره به این که مهمترین راهبرد ایران در مذاکرات حل پرونده هسته‌ای ایران آن هم با انرژی و با دقت بسیار بالا برای دستیابی به حقوق همه جانبه ملت ایران است، گفت: پرونده هسته‌ای ایران از ابتدا حقوقی و فنی نبوده بلکه بیشتر سیاسی و رسانه‌ای شده است. 

این استاد روابط بین‌الملل افزود: بخشی از پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت، بخشی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بخشی دیگر در اختیار 1+5 است.
 
این کارشناس ارشد مسائل راهبردی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه این مذاکرات چگونه می‌تواند راهگشا باشد، خاطر نشان ساخت: جای اصلی پرونده هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.  
 
سجادپور با اشاره به این که پرونده هسته‌ای ایران به یک بحران ساختگی ده ساله تبدیل شده است، اظهار داشت: تاسیسات انرژی هسته‌ای ایران تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه ایجاد نخواهد کرد.  
 
*پرونده هسته‌ای ایران تهدیدکننده صلح و امنیت منطقه نیست


وی با اشاره به این که در طول ده سال گذشته ده‌ها بحران در منطقه خاورمیانه رخ داده است گفت: از نظر ایران این پرونده ماجرا آفرین و هیجان انگیز برای صلح و امنیت منطقه و بین‌الملل به حساب نمی‌آید.  
 
این استاد روابط بین‌الملل با اشاره به این که آژانس انرژی اتمی ایران یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل متحد است گفت: ایران عضو آژانس انرژی اتمی است به گونه‌ای که حل و فصل مسائل به آن‌ها برمی‌گردد.
 
سجادپور با اشاره به این که پرونده هسته‌ای ایران در ابتدا تکنیکی، بعد حقوقی و سپس سیاسی شده است خاطر نشان ساخت: پرونده هسته‌ای ایران از آژانس انرژی اتمی به شورای امنیت ارجاع داده و در آنجا قطع نامه‌هایی بر ضد ایران صادر شد که این قطع نامه‌ها از نظر ما مبنای صحیح حقوقی و قانونی ندارد.
 
*اقتدرا ایران می‌تواند بر فضای مذاکرات اثرگذار باشد

این کارشناس ارشد مسائل راهبردی با بیان این که پرونده ایران از آژانس انرژی اتمی به شورای امنیت منتقل شد گفت: هرچه اقتدار و موقعیت ایران در روابط خارجی و مناسبات بین‌المللی بیشتر شود در این صورت این فضا می‌تواند بر مذاکرات اثرگذار باشد.  
 
وی با اشاره به همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران بسیاری از مشکلات خود را حل کرده و به طوری که ایران بر روی فضای اصلی مذاکرات تاثیرگذار خواهد بود.  
 
این استاد روابط بین‌الملل گفت: پرونده هسته‌ای ایران در عین داشتن ماهیت تکنیکی و حقوقی به یک متن سیاسی پیوند خورده است به گونه‌ای که الان در متن سیاسی تغییر و تحولاتی در خصوص مسئله ایران رخ داده است.  
 
سجادپور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا اراده سیاسی از طرف مقابل قابل مشاهده است ادامه داد: چند سال پیش مدالیته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس به امضا رسید که براساس آن شش پرسش اصلی مطرح شد که جمهوری اسلامی ایران به همه آن‌ها پاسخ داد و در نهایت البرادعی طی نامه‌ای رسمی اعلام کرد که ایران پاسخ لازم را به همه جواب‌ها به صورت کامل داده است.  
 
وی با اشاره به این که اراده تولید شدنی است، گفت: دنیا از دیدن تحولاتی که در ایران رخ داده شگفت زده شده‌اند به طوری که ایران تنها نقطه آرام خاورمیانه محسوب می‌شود که در آن قدرت اجرایی به درستی و در سایه آرامش دست به دست شد و در پی یک روند قانونی قرار گرفت. 

این کارشناس ارشد مسائل راهبردی با بیان این که مردم ایران در طی سال‌های گذشته در مقابل فشارهای گوناگون به خوبی مقاومت کردند اظهار داشت: در طی سال‌های گذشته هدف بیگانگان شکستن اراده مردم ایران بود که به حمد خداوند این امر صورت نپذیرفت.  
 
سجادپور با بیان این که اراده ملت ایران ممکن است بر اثر فعل و انفعالاتی که در صحنه عملی مذاکرات رخ می‌دهد افزایش یابد اضافه کرد: در این لحظه اراده‌ای در حال شکل گیری است اما این اراده به کجا می‌انجامد بستگی به فاکتورها، متغیرهای متعددی دارد.  
 
این کارشناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به این که بخشی از بازیگران منطقه‌ای از اراده ایران در حل مسائل هسته‌ای و هم چنین در سایر مسائل بسیار ناراحت هستند اظهار داشت: بازیگران منطقه‌ای با دیدن اراده و مقاومت شریف ایران نتوانستند برنامه‌های کشور را متوقف کنند.  
 
وی تصریح کرد: اراده روندی است که می‌تواند تقویت و گسترده‌تر شود.  

*با تغییر لحن صورت گرفته ممکن است تفاهم نامه‌ای میان طرفین امضا شود

این استاد روابط بین‌الملل در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تا چه حد کشورهای غربی با تغییر لحنشان به سمت حل و فصل مسائل پیش خواهند رفت گفت: در طی مذاکرات که صورت گرفته لحن طرفین تغییر کرده به طوری که ممکن است تفاهم دو طرفه‌ای میان طرفین امضا شود.  
 
این کارشناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به این که کشورهای غربی تنها طرف مورد مذاکره با ایران نیستند بلکه در این رابطه مواضع چین، روسیه، آلمان، فرانسه و ایالت متحده آمریکا با یکدیگر متفاوت است افزود: ما با جمعی روبه رو هستیم که دارای آرای مختلفی هستند.
 
وی با اشاره به این که کار سیاست تولید فضا است ادامه داد: در چند ماه گذشته دیپلماسی ایران فضا را دگرگون کرده است.  
 
سجادپور گفت: جمهوری اسلامی ایران در یک چارچوب دیپلماتیک عمل می‌کند بنابراین نه تنها فضا و لحن عوض شده بلکه این موضوع می‌تواند سبب اقدامات جدی شود البته نباید هیچ وقت فراموش کرد که هیچ راهی بدون دست انداز نیست.  
 
این استاد روابط بین الملل با بیان این که عده‌ای از طولانی شدن روند مذاکرات سواستفاده می‌کنند افزود: برخی از بازیگران از موضوع هسته‌ای ایران برای پوشاندن مسائل داخلی خود سواستفاده می‌کنند.
 
این کارشناس ارشد مسائل راهبردی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران سکه این کاسب کاران را از کار انداخته است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آمریکا تا چه حد می‌تواند از پول و دلارهای نفتی صعودی برای رسیدن به اهدافش بهره ببرد اضافه کرد: سیاست سرنوشت مطلوبی ندارد به طوری که سرنوشت آن بستگی به عملکرد بازیگران و نحوه تعامل آن‌ها دارد.  
 
سجادپور با اشاره به قول و قرارهای اسرائیل با آمریکا در خصوص شهرک‌سازی گفت: نتانیاهو از موضوع هسته‌ای ایران برای سرپوش گذاشتن بر حقوق ملت فلسطین سواستفاده می‌کند.

وی مهمترین بازیگر را در پرونده هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران دانست و افزود: ایران به عنوان یک بازیگر و کنشگر اصلی به خوبی می‌داند که چه می‌خواهد.  
 
این استاد روابط بین الملل خاطر نشان ساخت: ایران از پایگاه قدرتمندی در منطقه برخوردار است.
 
*ایران در خصوص خط قرمزها صحبت نخواهد کرد

سجادپور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه ایران در مورد چه مسائلی در این دوره از مذاکرات صحبت خواهد کرد اظهار داشت: حجت‌الاسلام حسن روحانی و عراقچی طی سخنانی اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران بر سر موضوعاتی که مرتبط با خط قرمزهای ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران باشد هرگز صحبت نخواهند کرد.  
 
این کارشناس ارشد مسائل راهبردی با بیان این که ایران در مورد خروج مواد از کشور هرگز صحبت نخواهد کرد زیرا این مواد متعلق به مردم ایران است گفت: غنی سازی در حوزه سرزمینی ایران جزو خطوط قرمز است.
 
سجادپور با اشاره به این که برنامه هسته‌ای ایران غیرنظامی صلح آمیز و شفاف است اظهار داشت: مذاکرات دارای دو سطح فنی و سیاسی است.
 
وی با اشاره به این که NPT شاه غول سنجش شفافیت در عرصه بین المللی است افزود: در مورد جزییات مذاکرات نمی‌توانیم پیش بینی کنیم زیرا این مذاکرات هم چون مسابقه فوتبال است که لحظه به لحظه آمار تغییر می‌کند.  
 
سجادپور با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب NPT عمل خواهد کرد گفت: ایران موضوعات فراقانونی را در طول مذاکرات نخواهد پذیرفت.
 
این استاد روابط بین الملل با بیان این که جزییات فنی تابع مذاکرات است خاطر نشان ساخت: ما هنوز از جزییات خبر نداریم ولی می‌دانیم که موضوعات باید در زمان بندی و غایتمندی مشخصی حل و فصل شود.  
 
این کارشناس ارشد مسائل راهبردی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه حقوق هسته‌ای ایران چگونه در مذاکرات استیفا خواهد شد افزود: کشورهای غربی با اعمال تحریم‌های اقتصادی درصدد خارج کردن ایران از مسیر برنامه‌های هسته‌ای بودند.
 
*کشورهای غربی به دنبال عدم پیشرفت ایران هستند

وی با اشاره به این که برنامه هسته‌ای ایران دیگر بومی شده است ادامه داد: هدف کشورهای غربی برنامه هسته‌ای ایران نیست بلکه آن‌ها به دنبال جلوگیری از توسعه و پیشرفت ایران هستند.  
 
سجادپور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه نشست‌های دوجانبه جنبی چه کمکی را به پیشبرد اصول 5 گروه مذاکره کننده و ایران می‌کند گفت: علاوه بر نشست‌هایی که در سطح کارشناسی برگزار می‌شود نشست‌های جنبی دیگری مثل صنایع، نفت، بانک مرکزی تشکیل می‌شود که در پیشبرد اصول می‌تواند مثمرثمر باشد.  
 
وی با اشاره به این که مذاکره پدیده‌ای فراگیر در همه حوزه‌های انسانی است افزود: مذاکره فرآیندی است که از یک جا شروع می‌شود و در ادامه پروسه‌ای را طی می‌کند و در نهایت به نتیجه‌ای منتج می‌شود.  
 
سجادپور ادامه داد: همه مذاکرات قاعدتا برای حل و فصل اختلافات انجام می‌شود.
 
وی در پایان افزود: با تصمیم‌های اتخاذ شده امیدواریم تغییر و تحولات مثبتی را در این دور از مذاکرات شاهد باشیم به گونه‌ای که امیدواریم مسیر مذاکرات به جلوتر پیش رود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار