لس‌آنجلس‌تايمز:

آمريکا نبايد فرصت را در مورد ايران از دست بدهد

لس‌آنجلس‌تايمز در گزارش امروز خود نوشت: در تاريخ اخير، فرصت‌هاي مهم بين ايران و آمريکا نادر بوده است و اين فرصت بوجود آمده نبايد هدر داده شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمريکايي لس‌آنجلس‌تايمز در تحليلي به قلم «دويل مک مانوس» نوشت: آمريکا پس از سالها مذاکرات بي‌ثمر، به زودي ممکن است با يک مشکل ناآشنا در رويارويي طولاني خود با ايران روبرو شود  و آن اين است که آيا ما مايل به دادن پاسخي مثبت هستيم.

به نوشته این روزنامه، مذاکره‌کنندگان اين هفته دوباره در ژنو ديدار و سعي خواهند کرد به سمت توافقنامه اي حرکت کنند. مقامات هر دو طرف مي‌گويند آنها هنوز هم راه درازي تا دستيابي به توافق در پيش دارند اما همچنين مذاکرات را فرصتي مهم خوانده اند.

لس‌آنجلس‌تايمز ادامه داد: چالش اين است که ايران خواستار حداقل محدوديت بر آزادي عمل خود ولي حداکثر کاهش تحريم‌هاي اقتصادي است. آمريکا و متحدان آن خواستار ترکيبي متفاوت هستند. آنها خواستار توافقي هستند که  قبل از اينکه بسياري از تحريم‌ها برداشته شود، بيشتر برنامه هسته‌اي ايران برچيده شود.

این روزنامه همچنین به بازتاب تظاهرات 13 آبان در تهران پرداخت و نوشت: تنها در هفته گذشته،  مراسم سالانه " مرگ بر آمريکا " مقابل سفارت سابق آمريکا در تهران برگزار شد.

سناتور "مارک استيون کرک" هفته گذشته گفت: تحريم‌ها تنها راه براي جلوگيري از جنگ است. فقط تحريم‌ها را پابرجا نگه داريد.

سناتور "رابرت منندز" رئيس کميته روابط خارجي مجلس سنا، پيش‌نويس لايحه اي را براي تشديد تحريم ها تدوين کرده است.

به نوشته لس‌آنجلس‌تايمز،  علامت مثبتي که وجود دارد اين است که هر دو طرف در مورد ساختار مذاکرات به توافق رسيدند. در وحله اول، طرف‌ها از اکنون تا پايان سال براي رسيدن به توافقي موقت تلاش خواهند کرد. همانطور که «وندي شرمن» مذاکره کننده آمريکا گفت: نظري که وجود دارد اين خواهد بود «زماني بدست بيايد تا ما براي مذاکره و دستيابي به توافقي جامع زمان داشته باشيم.»

وي به مصاحبه‌کننده شبکه‌اي از تلويزيون رژیم‌صهیونیستی گفت: بخش مهمي از اين توافق موقت، اين خواهد بود که هر گونه کاهش تحريم ها، محدود، موقت و برگشت پذير است. 

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: بر اساس يک پيشنهاد که مورد بحث قرار گرفته است، ايران به مقداري از ميلياردها دلار درآمدهاي نفتي که تحريم‌ها عملا آنها را در حساب هاي بانکي سراسر جهان توقيف کرده اند دسترسي پيدا مي کند. اما مقرراتي که موجب مسدود شدن دارايي‌‌ها شدند در جاي خود باقي مي‌ماند. اين مرحله نخست است. مرحله دو ، دور ديگري از مذاکرات براي رسيدن به توافق نهايي است. از نظر آمريکا اين مرحله شامل محدوديت‌هايي در برنامه هسته‌اي ايران خواهد بود. 

به ادعای کارشناسان هسته اي غربي‌، چنين توافقي بايد شامل فهرستي از موضوعات باشد. چنين توافقي بايد ذخاير اورانيوم بسيار غني شده ايران را با حمل آن به خارج از کشور يا کاهش آن به  شکلي با خطر کمتر حذف کند. اين کار نيازمند محدود کردن توانايي ايران در غني سازي سوخت هسته اي با کاهش تعداد سانتريفوژها در کشور است . اين کار مستلزم مانع شدن از اين است که رئاکتور هسته اي اراک پلوتونيوم توليد کند. همچنين نياز به نظارت سرزده بين المللي است تا اطمينان حاصل شود اين توافقنامه اجرا مي شود.اما آمريکا و متحدان آن براي بدست آوردن چنين توافقي مطمئنا بايد يک تقاضا را به مدت طولاني متوقف کنند و آن پايان تمام غني‌سازي هسته‌اي در ايران است.

«رابرت آينهورن» مذاکره‌کننده هسته‌اي وزارت امور خارجه آمريکا در دوران کلينتون و اوباما گفت: ايران هرگز تمايل نداشته است به طور کامل از غني سازي دست بکشد. 

در کنگره آمريکا نيز تندروها منتظرند اقدام کنند. سال ها، موضع آمريکا اين  بوده است که ايران بايد به برنامه غني‌سازي خود پايان دهد. سازمانهاي طرفدار اسرائيل نيز مي گويند هنوز هم بايد هدف همين باشد. کنگره هنوز هم در حال بحث در مورد اعمال تحريم‌هاي شديدتر  است. اين اقدامي است که مقامات دولت اوباما مي گويند موجب سقوط مذاکرات مي‌شود و به طور بالقوه باعث از هم پاشيدن تحريم‌ها خواهد شد و نتيجه عکس خواهد داشت.

لس‌آنجلس‌تايمز در پایان می‌نویسد: کنگره بايد دست نگه دارد. در تاريخ اخير، فرصت‌هاي مهم بين ايران و آمريکا نادر بوده است. اين فرصت بوجود آمده نبايد هدر داده شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار