لس آنجلس تايمز: آرزوهاي اوباما در خاورميانه برباد رفت

روزنامه لس آنجلس تايمز در گزارشي نوشت باراک اوباما در ابتداي کار آرزوهايي براي خاورميانه در سر داشت که همگي به باد رفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي اين روزنامه آمريکايي، دوسال پيش با آغاز تحولات منطقه، اوباما اعلام کرد که ارتقاي دموکراسي در خاور ميانه اولويت اول آمريکا خواهد بود. 

رئيس جمهور آمريکا گفت: ما مي دانيم که آينده ما از لحاظ اقتصادي، امنيتي، تاريخي و اعتقادي وابسته به اين منطقه است. 

اما اکنون اوضاع تغيير کرده است. با گذشت زمان آرزوهاي اوباما نقش بر آب شد. انقلاب  مصر تحت نفوذ اخوان المسلمين درآمد و پس از آن کودتاي نظامي روي داد. ليبي کانون هرج و مرج و سوريه درگير جنگ داخلي شد. اوباما هم سرخورده از بلندپروازي هاي خود کاست. 

وي ماه گذشته در سازمان ملل گفت که اکنون آمريکا توجه خود را به منافع اصلي خود از جمله مبارزه با تروريسم و تامين امنيت انرژي معطوف مي دارد. دموکراسي در اين فهرست جايي نداشت. وي حتي به کمک به شورشيان سوريه براي برکناري بشار اسد هم اشاره نکرد. 

در کل رئيس جمهور قصد دارد زمان کمتري را به خاور ميانه اختصاص دهد. سوزان رايس، مشاور امنيت ملي اوباما هفته گذشته به نيويورک تايمز گفت: ما نمي توانيم تمام وقت خود را به يک منطقه اختصاص دهيم. 

اما مقامات دولتي اصرار دارند که اين تغيير ها به معني روي برگرداندن از خاور ميانه نيست. يک مقام دولتي گفت: تابستان گذشته اوباما از رايس خواست فهرستي از منافع اصلي آمريکا در خاور ميانه تهيه کند و آنها را به حداقل کاهش دهد. حال اين پرسش مطرح است که در اين فهرست چه آمده بود؟ به طور قطع اين فهرست شامل دو مسئله بوده است. يکي مذاکرات صلح اسرائيل و فلسطينيان و ديگري ديپلماسي هسته اي با ايران است که اولويت اصلي محسوب مي شود.

در ادامه اين مطلب با اشاره به خوشبيني هاي موجود درمورد مذاکرات هسته اي ايران آمده است: مقام دولتي آمريکا معتقد است پيشرفت واقعي زماني به دست مي آيد که نه تنها برنامه هسته اي ايران متوقف شده باشد بلکه روابط ايران با غرب هم عادي شده باشد. 

نويسنده در انتها نتيجه گرفته است که کم کردن توجه به خاور ميانه احتمالا کارساز نخواهد بود. اين منطقه شاهد بحران هاي پياپي است چه به آن توجه بکنيم چه نه. 

  1. از اين رو وقتي صحبت از روي برگرداندن آمريکا از اين منطقه مي شود، دوستان اين کشور نگران مي شوند. اکنون اوباما و مشاورانش بيشتر توان خود را به مذاکرات هسته اي ايران معطوف کرده اند. چه اين مذاکرات شکست بخورد و چه موفقيت آميز باشد، اصلاح هاي زيادي باقي خواهد ماند که آمريکا بايد انجام دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار