لس‌آنجلس‌تایمز:

بهترين راه تعامل با ايران چيست؟

در شرایطی که دولت "باراک اوباما" نتوانسته در مسیر تعامل با ایران موفق عمل کند، به نظر می‌رسد، دیپلمات کهنه‌کارآمریکایی و همکارانش قصد دارند در این مسیر سنگ‌اندازي کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز، این مسئله که "دنیس راس" دیپلمات کهنه‌کارآمریکایی از سال 1981 تاکنون به تمامی روسای جمهور آمریکا (به جز جرج بوش پسر) خدمت کرده است، چندان عجیب نیست. از زمانی‌که وی و "توماس دانیلون"، مشاور امنیت ملی، کاخ سفید را ترک کردند، سیاست دولت اوباما در قبال خاورمیانه یکپارچگی و انسجام خود را از دست داد و حتی در برخی موارد به مرز تفکرات پوچ و واهی رسید.

لس‌آنجلس تايمز در ادامه نوشت: باید امیدوار بود که رئیس‌جمهور آمریکا نوشته‌های "دنیس راس" و همکارانش را نخواند و سیاست‌های دولت خود در قبال ایران را منسجم کند. این نوشته البته ممکن است توسط شخص "بنیامین نتانیاهو" نوشته شده باشد، زیرا نوشته مذکور با مواضع افراطی نخست‌وزیر اسرائیل همخواني دارد. در واقع این دستورالعمل نوشته شده توسط "راس" مربوط به عدم مذاکره با ایران و رد راه‌حل دیپلماتیک در این زمینه است.

از نظر "دنیس راس" و همکارانش، پیمان ان‌پی‌تی نمی‌تواند از عهده این مسئله بر‌آید که حق ایران در غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود را نادیده بگیرد. برعکس این پیمان تاکید می‌کند که تمامی امضاکنندگان آن حق انکارناپذیر توسعه تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز را بدون محدودیت و تبعیض دارند.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: از آنجایی که غنی‌سازی اورانیوم یک گام ضروری در تولید سوخت برای نیروگاه‌های هسته‌ای است، ایران به طور کامل تمامی مفاد پیمان را رعایت می‌کند. این در حالی است که در واقع آمریکا که بزرگترین تولیدکننده بمب اتم و تنها استفاده‌کننده از این بمب در دنیا است، هیچ موضع قانونی و یا اخلاقی برای اجبار ایران به آنچه که در نظر مقامات آمریکایی است، ندارد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار