در ماه آينده محقق مي شود؛

توليد گاز از فاز ١٢ پارس جنوبي

سكوي A فاز ١٢ پارس جنوبي با هدف توليد يك ميليارد فوت مكعب گاز هم اكنون در مرحله راه اندازي و نخستين مشعل سكوي دريايي اين فاز نيز روشن شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، فاز ١٢ پارس جنوبي به عنوان بزرگترين فاز مرزي اين ميدان مشترك گازي، قرار است در مرحله نخست راه اندازي، تا پيش از شروع فصل سرما روزانه حداقل ٥٠٠ ميليون فوت مكعب گاز به خطوط لوله سراسري گاز كشور تزريق و به مرور به اين حجم توليد افزوده شود.
 
مشعل فشار قوي پالايشگاه فاز ١٢ پارس جنوبي و نخستين مشعل سكوي دريايي اين فاز بزرگ مرزي مرداد امسال روشن شد.

بر پايه اين گزارش، عمليات راه اندازي سكوي A فاز ١٢ در مراحل نهايي است و بر اساس هماهنگي انجام شده ميان پيمانكار و كارفرماي پروژه، آذر امسال، نخستين گاز توليدي از اعماق پنج چاه اين ميدان مشترك با استفاده از خط لوله ٣٢ اينج به پالايشگاه خشكي ارسال مي شود.

قرار است با ١٢ حلقه چاه حداقل روزانه يك ميليارد فوت مكعب (٢٧ ميليون متر مكعب) گاز ترش از فاز ١٢ پارس جنوبي به سمت خشكي ارسال شود، كه اين توليد با حجم ٥٠٠ ميليون فوت مكعب آغاز و در ماه هاي بعد به حداكثر ظرفيت خواهد رسيد و بر اساس برنامه عمليات حفاري چاه هاي باقي مانده نيز در يك دوره دو تا سه ماهه تكميل مي شود.

متخصصان صنعت نفت كشورمان در حال حاضر عمليات راه اندازي فاز ١٢ پارس جنوبي را با جديت در دست دارند و بخش هاي مختلف پالايشگاهي اين فاز را يكي پس از ديگر تست و راه اندازي مي كنند.

بر اساس اين گزارش هم اكنون تيم هاي راه اندازي در فاز ١٢ پارس جنوبي به صورت شبانه روزي مشغول به كار هستند و براي آغاز توليد از اين فاز بزرگ مرزي نيروها روي ريگ شهيد رجايي و شناور دريايي به صورت چند شيفت كاري در حال فعاليت هستند تا گاز مورد نياز در زمان تعيين شده ارسال شود.

هم اكنون واحدهاي توليد بخار، كمپرسورهاي هوا، واحد دريافت گاز و مشعل فاز ١٢ راه اندازي شده و واحدهاي ديگر همچون واحد توليد آب شيرين، تصفيه آبهاي صنعتي و پساب در مرحله راه اندازي به سر مي برد و يكي پس از ديگري به صورت آزمايشي وارد مدار مي شوند.

طرح توسعه فاز ١٢ ميدان گازي پارس جنوبي با هدف توليد ٧٥ ميليون متر مكعب گاز غني براي تحويل به شبكه سراسري و واحدهاي توليد گاز طبيعي مايع (ال ان جي) پيش بيني شده است كه از اين مقدار، ٢٥ ميليون متر مكعب به شبكه سراسري تزريق و ٥٠ ميليون متر مكعب به ال ان جي تبديل مي شود.. توليد ١٢٠ هزار بشكه ميعانات گازي و ٧٥٠ تن گوگرد در روز نيز در اين فاز پيش بيني شده است.

بر پايه اين گزارش، پيمانكار اصلي طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبي، شركت پتروپارس و محل احداث تاسيسات خشكي طرح، سايت ٢ در تمبك (به فاصله ٧٠ كيلومتري عسلويه) است؛ افزون بر توسعه ميدان و احداث واحدهاي پالايشي، آماده سازي و اجراي اسكله خدماتي براي كل سايت نيز پيش بيني شده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: گاز ، فاز ، پارس جنوبی ، مشعل ، سکو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار