راز مهاجرت آئيش به خارج از كشور

تعصب فرهاد آئيش به هنر ايراني كجا و تحمل دوري از وطن كجا؟!

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، فرهاد آئیش بازیگری با کوله باری از کارهای جورواجور در کارنامه هنری اش، یک تئاتری واقعی است با کلی تجربه، وی متولد شمیران است و تحصیلات خود را در آمریکا گذرانده. در 27 شهريورماه سال ۱۳۳۱ به دنیا آمده، پس از اتمام تحصیلات متوسطه، ابتدا به انگلیس و سپس به آمریکا رفت.



 او فارغ التحصیل فیلمسازی و عکاسی از دانشگاه کالیفرنیا است. آئیش یک هنرمند واقعی است، بازیگر، نمایشنامه نویس، کارگردان تئاتر، بازیگر سینما و تلویزیون.. او سال های زیادی در لندن، برلین، بوستون، واشنگتن و سانفرانسیسکو زندگی کرده و در آنجا به کارگردانی و بازی در بیش از ۳۰ نمایشنامه به زبان های فارسی و انگلیسی پرداخت، او پس از ۲۷ سال زندگی در خارج از کشور، سرانجام سال ۷۶ به ایران بازگشت، در واقع در کار خودش «طلای ناب» است، طلایی که با این همه افتخار در کارنامه هنری اش و تحصیل در بهترین دانشگاه های جهان، با غرور چنان فاصله ای دارد که شما را به تعجب وا می دارد، (نه مثل بعضی از بازیگران تازه کار) باید قدر چنین اشخاصی را در سینمای ایران بدانیم. هنرمندی به واقع هنرمند... همسر او مائده طهماسبی، مدرک فوق لیسانس تئاتر دارد و سال های سال است که به امر بازی می پردازد، او در سال ۸۳ برای بازی در فیلم «ماهی ها عاشق می شوند» کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.
آنها یک زن و شوهر خوشبخت هستند و به قوانین زندگی احترام می گذارند. یک نکته جالب که بد نیست در مورد آئیش بدانید، اینکه او برای هر روز زندگی اش برنامه دارد، فرد بسیار منظم، خوش اخلاق و دنیا دیده ای است، ضمن اینکه ۱۸ سال است غذاهای گیاهی مصرف می کند و شاید طی این همه سال چند باری از گوشت استفاده کرده است...

اولین کاری که در تلویزیون ایران از وي پخش شد، قطار ابدی بود، در این کار به عنوان کارگردان و بازیگر حضور داشت و تمام تلاش خود را به کار بسته بود تا طنز مدرن و متفاوتی را به مخاطب ارائه دهد.

با سامان مقدم یک تجربه کاری بسیار خوبی در فیلم سینمایی «مکس» كسب كرد و به گفته خودش زمانی که سامان از وي خواست در سریالش بازی کند. با آغوش باز پذیرفت چرا که اساسا نگاه او و از آن مهم تر شخصیتش را بسیار دوست داشت.

وقتی جوان بود برای کسب تجربه، دیدن دنیا و ادامه تحصیل تصمیم گرفت راهی خارج از کشور شود، ابتدا به انگلیس رفت تا در این کشور تحصیل کند، بعد از گذشت مدتی تصمیم گرفت در کنار تحصیل، کار هم بکند اما باتوجه به اينكه در کشورهای اروپایی همزمانی انجام دو کار با هم چندان راحت نیست، به همین دلیل راهی آمریکا شد چرا که در این کشور این یک مسئله کاملا عادی و پذیرفته شده است و اکثر جوان ها خرج تحصیلشان را خودشان درمی آورند.
اينكه او چرا به خارج رفت تقريبا دليل روشن دارد آئيش براي تحصيلات هنر به اروپا و سپس به آمريكا مهاجرت كرد، اما دليل اينكه چرا 27 سال در آنجا ماند كمي عجيب است زيرا او سال 76 به ايران بازگشت و عاشقانه به هنر وطنش خدمت كرد لابد تاييد مي كنيد از كسي كه اينچنين با تعصب روي هنر كشورش مايه مي‌گذارد عجيب است كه 27 سال دوري از وطن را تحمل كرده است.

تجربه نویسندگی و کارگردانی آثار طنز را دارد حتی در خارج از کشور هم این کار را کرد، سال ها در تئاتر کار کرد اما حضور در "شمس العماره" برای وي جذابیت های خودش را داشت، بازی ها در این کار همگی خوب و یکدست بود و این در بهتر دیده شدن این اثر تاثیر زیادی داشت و با تصوير سازي شخصيت مش رحمت با كمك كارگردان توانست تصوير نهايي را به مخاطب نشان دهد.

از حضور در نقش های متفاوت همواره استقبال کرده و سعي ميكند در هر نقشي خود را رها كند در بین آثاری که در آن بازی کرده به "مکس" علاقه بیشتری دارد و به نوعي آن نقش او را به مخاطبان معرفی كرد وبه همين دليل نقطه عطفی هم در کارنامه هنری وي محسوب می شود، بعد از آن نيز نقش «در شهر خبری نیست» را دوست دارد اما از نقشم در «نصف مال من، نصف مال تو» چندان راضی نبود.

در حوزه تئاتر نيز تاکنون ۵ نمایشنامه از این نمایشنامه نویس تحت عناوین "تق صیر"،" ۳۲ دقیقه از ماجرا"، "یک رابطه ساده"، "زن در خانه"، "نقش زن" و پنج نمایشنامه را چاپ و اجرا کرده است. همچنین نمایشنامه های "هفت شب با مهمان ناخوانده در نیویورک"، "سیمرغ"، "چمدان"، کمدی" شام آخر"، "پنجره ها" چاپ نشده اما اجرا شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.