توسط محققان جهاد دانشگاهی کشور صورت گرفت:

حذف آلاینده‌های شیر و فرآورده‌های لبنی

مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی از حذف آلاینده‌ها در شیر و فرآورده‌های لبنی در این گروه خبر داد.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، دکتر معصومه مهربان مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با بیان این مطلب گفت: بهبود و افزایش سطح کیفیت و ایمنی مواد غذایی یکی از اهداف اصلی گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی جهاد دانشگاهی است.

وی با بيان اينكه به دلیل اهمیت شیر و فرآورده‌های لبنی سالم در سبد غذایی خانوار به ویژه اقشار آسیب‌پذیری همچون کودکان و افراد سالخورده، توجه به جنبه‌های کیفی و سلامت این ماده غذایی با ارزش، ضروری و اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: لذا انجام پژوهش‌های مرتبط با این موضوع از مهمترین فعالیت‌های در دست اجرای این گروه است که می‌توان به بررسی روشهای کنترل یا حذف آلاینده‌ مخاطره‌آمیز در شیر و فرآوردههای لبنی با استفاده از ترکیبات بیولوژیکی و شیمیایی اشاره کرد.

مهربان به گردآوری اطلاعات جامع در زمینه آلاینده‌های لبنی کرد و افزود: پایش و ارزیابی خطر آلاینده‌های شیر و فرآورده‌های لبنی از طریق بررسی وضعیت موجود دامداری های استان خراسان مورد مطالعه قرار داده شده است.

مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: بررسی روش‌های سریع پایش و اندازه‌گیری آلاینده مخاطره‌آمیز در شیر و فرآورده‌های لبنی از دیگر فعالیت‌های این گروه پژوهشی بوده است که در این راستا با همکاری گروه پژوهشی پزشکی ملکولی اقدامات اولیه جهت راه اندازی مرکز سنسور و بیو سنسور با هدف طراحی و ساخت سنسورها و بیو سنسورهای مورد نیاز انجام شده است.

وی در ادامه گفت: همچنین طرح پژوهشی ساخت سنسور پلیمری حساس به یون سرب II به‌منظور کاربرد آن در اندازه‌گیری سرب در شیرخام مراحل پایانی اجرای خود را می‌گذراند.

چاپ 10 مقاله علمی پژوهشی و ISI

مهربان با اشاره به روش‌های پیشگیری، کنترل و حذف آلاینده‌های مخاطره‌آمیز فرآورده‌های لبنی افزود: بررسی روش‌های کنترل یا حذف آلاینده مخاطره‌آمیز در شیر و فرآورده‌های لبنی جزو فعالیت‌های اصلی گروه بوده که تاکنون چهار طرح خاتمه یافته و پنج طرح در حال اجرا در این راستا انجام شده است و اکثر این طرح‌ها بر حذف بیولوژیکی آفلاتوکسین B1 و M1 متمرکز بوده است.

مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی از تدوین و معرفی استانداردهای سیستمی مدیریت تولید شیر و فرآورده‌های لبنی عاری از آلاینده‌ها و پیشنهاد تجدیدنظر در استانداردهای ملی در گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در ادامه فعالیت‌های گروه خبر داد.

مهربان افزود: مهمترین دستاوردهای این شبکه برنامه در سال 91، شش طرح در حال اجرا، چاپ 10 مقاله علمی پژوهشی وISI و ارائه 40 مقاله به صورت سخنرانی و پوستر در همایش‌های بین‌المللی و ملی و کسب عنوان پوستر برتر سومین همایش ملی بیوتکنولوژی کشاورزی است.

مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در پایان به مهمترین برنامه‌های آینده گروه پژوهشی از جمله راه اندازی مرکز سنسور و بیوسنسور و ایجاد بستر مناسب جهت جذب طرح‌های کارفرمایی در این زمینه اشاره کرد.

برچسب ها: شیر ، لبنی ، دانشگاهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار