ميانگين پرداخت بخش دولتي به شرکت‌هاي پخش دارو 8 ماه است

گردش نقدينگي در صنايع دارويي به شدت مشکل دارد و داروخانه‌هاي دولتي نزديک به 870 ميليارد تومان به شرکت‌هاي پخش بدهکارند.

دکتر سيد ابراهيم هاشمي، عضو هيات مديره صنعت پخش ايران با اشاره به اينکه بيمارستان‌ها در گردش مالي خود دچار معضلات عديده‌اي هستند به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: عمده پولي که به بيمارستان‌ها جهت تامين دارو داده مي‌شود صرف ساير جاها شده و بيمار براي تهيه داروي مورد نياز خود ناچار است به خارج از بيمارستان مراجعه مي‌کند.

وي افزود: عمده فشار شرکت‌هاي پخش ناشي از بدهي داروخانه‌هاي بخش دولتي و بيمارستان‌هاست بنابراين مطابق پولي که براي تهيه دارو پرداخت مي‌کنند دارو به آنها ارائه مي‌شود و يا ابتدا پول گرفته و سپس اقلام دارويي مورد نياز به آنها عرضه مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه رديف پول دارو براي بيمارستان‌ها بايد به گونه‌اي باشد که خارج از دارو هزينه نکند اذعان داشت: به دليل معضلات متعدد بيمارستان‌هاي بخش دولتي ميزان پولي که براي تهيه دارو به آنها اختصاص مي‌يابد به نوعي گم شده و صرف سيار بخش‌ها مي‌شود لذا در مواردي بيمار براي تهيه دارو به داروخانه ‌هاي بيرون مراجعه مي‌کند که بايد هزينه‌هاي بيشتري را نيز پرداخت کند.

وي با تاکيد بر قانون برنامه 8 ساله چهارم مبني بر اينکه ميزان پرداخت از جيب بيمار بايد کمتر از 30 درصد باشد خاطر نشان کرد:  تهيه دارو در خارج از بيمارستان‌ 30 درصد و در داخل بيمارستان 10 درصد است که مغاير سياست‌هاي قانون برنامه پنجم است.

وي يادآور شد: بهتر است دولت بودجه‌اي را به وزارت بهداشت اختصاص دهد تا اين وزارتخانه بطور مستقيم با شرکت‌هاي پخش تصفيه حساب کند تا هم بيمارستان‌ها از زير بار بدهي‌هاي خود خارج شوند و هم شرکت‌هاي توليد و توزيع دارو و گردش نقدينگي براي تعديل بازار دارويي داشته باشند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار