گردشگري دريايي؛ غرق در اعماق درياها

گردشگري دريايي يكي از منابع عظيم جذب گردشگران در دنياست كه در ايران كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه گردشگري باشگاه خبرنگاران، وقتي براي تهيه گزارش سفر به مالديو، تصاوير مربوط به جاذبه‌هاي گردشگري اين كشور را مرور مي‌كردم به غير از ساحل و دريا هيچ اثر تاريخي يا معماري پر ابهت و چشمگيري نظرم را جلب نكرد و در واقع تمام جاذبه‌هاي گردشگري آن مربوط به سواحل و اقامتگاههاي گردشگري ساحلي آن مي‌شد. 
حال اگر در كنار آثار تاريخي و معماري با ارزش، سواحل عريض و طويل كشورمان را با فعاليت‌هاي انجام شده در سواحل مالديو مقايسه كنيد، از اين همه نعمت بزرگي كه ناخواسته رها شده است تاسف مي‌خوريد. بخصوص اينكه كشورهاي چون مالديو، پنال، مالزي، امارات و... در بحث فرهنگ و تمدن شايد به گردپاي تمدن ايراني نرسد، اما با برنامه‌ريزيهاي اصولي و هوشمندانه سواحل خود را چنان براي گردشگران جذاب و رويايي كرده‌اند كه براحتي ميلياردها دلار سرمايه را ساليانه وارد كشور خود مي‌كنند. ضمن اينكه اگر اين كشورها شرايط آب و هوايي چهار فصل ايران را داشتند. ديگر تبديل به مدينه فاضله براي گردشگران مي‌شدند. 
سواحل خزر از آستارا تا بندر تركمن زيبائيها و جذابيتهايي دارد كه برنامه‌ريزي براي بهره‌برداري از آنها نه تنها به سرمايه  گذاري زيادي نياز ندارد بلكه خود عاملي جهت جذب سرمايه گذاريهاي خارجي براي رونق گردشگري در كشور است. 
محمد عزيزي استاد دانشگاه و كارشناس گردشگري در اين رابطه ميگويد: گردشگري دريايي و ساحلي يكي از عظيم‌ترين منابع جذب گردشگر در دنياست كه در كشور ما كمتر مورد توجه قرار گرفته است. 
وي با اشاره به اقدامات جمهوري آذربايجان در راه اندازي بزرگ مجتمع تفريحي ساحلي دنيا در سواحل خزر اضافه مي‌كند، ما چه بخواهيم يا نخواهيم كشورهاي همسايه از اين فرصت براي جذب گردشگر در سواحل خود استفاده خواهند كرد ضمن اينكه ما در كشور سواحل امن و مطمئني داريم كه اكثر كشورهاي همسايه حتي در سواحل خزر فاقد اني امنيت هستند بنابراين از اين ظرفيت‌ها بايد بهترين استفاده را ببريم. 
وي بي‌توجهي و كمبود امكانات در بخش گردشگري را به ضرر كشور دانسته و مي‌گويد: بزرگترين سرمايه خدادادي را در كشور رها كرده و حتي گردشگران داخلي را هم به سمت خارج از كشور هدايت مي‌كنيم و اين ضعف ما است. بطور مثال ما حتي يك كشتي گردشگري استاندارد در آبهاي ايران نداريم كه بصورت حرفه‌اي خدمات گردشگري درياي را انجام دهد. 
عزيزي معتقد است، گردشگري فقط محدود به آثار تاريخي و بناهاي معماري و جاذبه‌هاي موجود در خشكي نيست بلكه مي‌توان از سواحل و درياي بيكران كه خداوند نصيب ما كرده به بهترين نحو استفاده و آنرا جايگزين صنعت نفت كرد. 
مهشيد دانايي پور، تورگردان و كارشناس گردشگري استقبال نكردن گردشگران از توريسم دريايي را سبب ركود و فراموشي اين بخش از گردشگري عنوان مي‌كند و مي گويد، ايمن سازي سواحل مهمترين بخض از توسعه گردشگري دريايي است چرا كه استقبال گردشگران داخلي و خارجي از سواحل ايران خيلي زياد است اما وقتي با كمبود امكانات ايمني و رفاهي مواجه مي‌شوند سرد شده و مكان ديگري را انتخاب مي‌كنند. 
دانايي پور اضافه مي‌كند: چون خزر يكي از درياچه‌هاي بزرگ دنياست و از لحاظ آبزيان دريايي نيز امنيت بالايي دارد خيلي از گردشگران دريايي اشتياق زيادي براي سفر به اعماق آن را دارند اما متاسفانه به اين نياز تا كنون پاسخي داده نشده است. 
به نظر مي‌رسد گردشگري دريايي هنوز در داخل كشور ناشناخته مانده و يا شايد هم چندان براي مسئولان و برنامه‌ريزان گردشگري جالب و جذاب نبوده كه تا كنون مغموم واقع شده و به قول يكي از كارشناسان: «گردشگري دريايي بمانند گنج پنهان سالهاي سال است كه در اعماق درياها غرق شده است»./ي2
 
گزارش از: رضا شوكتي.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار